Gå til innhold
Arkivverket

Karl Anderson Gerd,f.1844, fra Gärdhem, Trollhättan, Sverige


Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp med å finne foreldre og gjerne aner bakover til Karl Andersson gift 1881, side 179, nr. 53, med Marta Andersdotter Sognve Voss

 

.

Vielsen 1881

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss i Voss, Klokkerbok nr. B 3 (1879-1894), Ekteviede 1882, side 179.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50822031088.jpg

 

 

Ft.1900

http://www.rhd.uit.n...bnr=0025&lnr=00

 

Ft1910

http://www.rhd.uit.n...bnr=0008&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ann-Mary. Men jeg er mest interressert i Karl Anderssons liv før han kom til Voss. Hans ekteskap, barn og dødsfall har jeg allerede funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.slaktdata.org har registre over Gärdhem, og en Carl er f. 10 mai 1844. Foreldre Anders Andersson og Anna Mathiedr.

Han ser ut til å vaere yngst av flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen og husforhør m.hele familien. faren var soldat, her fra soldatregisteret.

 

Centrala Soldatregistret

GERD Anders

 

Släktnamn: -

Född: 1797

Död: 1847

Antagen: 1822

Avsked: 1847

 

Aktnummer: VG-04-0032-1822

Regemente: Västgöta regemente

Rote: Gärdhem

Kompani: BARNE

Socken: GÄRDHEM

Torpnummer: VG-04-0032

Det kan finnas mer uppgifter om soldaten än vad som visas här t.ex. familjebild eller andra värdefulla upplysningar. Kontakta gärna registret nedan för mer information. Ange soldatens namn och aktnummer.

CENTRALA SOLDATREGISTRET

 

Röda huset/Vallehemmet

532 02 AXVALL

0511-41 42 82 eller 41 42 81

soldat@telia.com

20:- per akt + frankerat kuvert. Vid mailförfrågningar medföljer betalningsinstruktioner när svar kommer.

Soldatregistret är en andrahandskälla. Användaren ansvarar för kontroll av uppgifterna mot originalkällorna. Informationen ur registret citeras som "Centrala soldatregistret"

 

Mch.Mette

post-443-0-58265600-1360883341_thumb.jpg

post-443-0-22878900-1360883386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på www.släktdata, men det eneste jeg klarte å finne var dette. Vet ikke om det er de riktige personene. Morens alder stemmer overens med hennes alder i 1844.

Löpnummer:

20770

Vigseldatum:

1821-03-10

Mannens titel:

Dr.

Mannens förnamn:

Anders

Mannens efternamn:

Andersson

Mannens adress:

Mall. Nohlg.

Mannens adress, normaliserad:

Malöga Nolg

Kvinnans titel:

P.

Kvinnans förnamn:

Anna

Kvinnans efternamn:

Mathiasdr.

Kvinnans adress, normaliserad:

Malöga Persg

Övrigt 1:

Han 25 år. Hon 23 år.

:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for god hjelp. Jeg la ut en etterlysning på Anbytarforum for noen dager siden uten å få svar. Dette var storveies. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe.Skal se etter utflyttingen i morgen. Fant broren Olof Petter m. kone, utvandret til Amerika.

 

Andersson Gerd, Olof Petter

Lantbrukare (gift man)

 

f. 26/5 1832 i Gärdhem, Älvsborgs län (Västergötland)

 

Utvandrad 5/4 1897

från Göteborgs Karl Johan, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)

till Amerika

 

Andersdotter Andersson Gerd, Christina

Hustru (gift kvinna)

 

f. 8/10 1844 i Upphärad, Älvsborgs län (Västergötland)

 

Utvandrad 5/4 1897

från Göteborgs Karl Johan, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)

till Amerika

 

Källa: Emibas emigrationsakt: Göteborgs Karl Johan O 1897 006

 

Ser ut som han har vært "hjemom" en tur

Andersson Gerd, Olof Petter

Lantbrukare (gift man)

 

f. 26/6 1832 i Gärdhem, Älvsborgs län (Västergötland)

 

Utvandrad 4/8 1902

från 2 Rote 7/4 E, Göteborgs Karl Johan, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)

till Amerika

 

Källa: Emibas emigrationsakt: Göteborgs Karl Johan O 1902 050

 

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Britt.

Denne karen flytta mye rundt i området han var født i. Sist gang jeg finner han i husforhør er 1877, men fant han i utflyttningslisten i 1881. Han må ha flyttet før den tid, ser at utfl. er skrevet med blå penn. kan være at han skrev til presten for å få attest for å gifte seg.

Tar med det siste husforh. hvor han bor med mora. Trøstesløs lesning,utfattiga, kanskje ikke så rart de prøvde lykken et annet sted. Kan se etter moren og farens foreldre, men rekker ikke det før til uka.

 

Mvh.Mette

post-443-0-41437800-1360937923_thumb.jpg

post-443-0-72043300-1360937956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt - Jeg søkte også på "Släktdata" Anders og Anna ble viet 10 03 1821 i Västra Tunhem.

Fant tre barn av dette paret: Andreas 29 09 1821 Västra Tunhem - Maja Stina 11 11 1823 Gärdhem -

og Eric Magnus 22 08 1840 Gärdhem.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for all god hjelp hittils.

 

I husforhøret her ovenfor er både faren og morens fødested nevnt. Anna Mathiedatter er født på Nygård 1798,som jeg har funnet ut ligger i Trollhättan. Men med Anders Anderssons fødested ble det litt vanskeligere. Står det Vassända eller Vassunda? I Trollhättan finnes Vassända og Vassunda finnes i Uppsala län. Det er jo rimelig å tro at Anders var født i nærområdet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Vassenda.

 

Hvis jeg husker rett har jeg letet i kirkeböker i denne delen av Sverige en gang tidligere, og det var ganske dårlig orden. En del var innfört i kirkeböker som egentlig tilhörte nabosognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.