Kjetil Øvregaard Østebø Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 En av mine forfedre kom fra Tysslinge like utenfor Ørebro. I husförhörslengderna for Østratorp hvor han bodde første halvdel av 1800-tallet står han oppført som "brakar". Kan noen fortelle meg hva en "brakar" er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 Jeg slo opp i Svenska Akademins Ordbok på brakar, fant ingenting, men la på en e: brakare. Da sto det se prackare = tigger. Kan det gi mening ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 Det nærmeste jeg finner på Rötter under "Yrken" er brokarl. Kjell har kommet med et godt forslag. Siden vi ikke ser kilden for opplysningen - kan det rett og slett stå "bra kar"? Ellers betyr brakar både på svensk og norsk en karftig fjert, men jeg har mine tvil om at det er svaret her ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 ..... og i Ivar Aasens Norsk Ordbog er en brakar "en som gjør megen larm". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Søren Storaker Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 Når eg søkte etter "brakare" på svensk, fekk eg "promp" :) - Nei, "tigger" er nok meir sannsynlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toril Basberg Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 Har en liten mistanke om at det er en som jobber i et bergverk. Kan det være en som sprenger? Litt usikker her, men synes også det virker logisk. En kolare jobbet jo i kullgruvene. De to titlene er jo litt like :-) Vennlig hilsen Toril Basberg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ulla Bagge Skrevet Februar 16, 2013 Del Skrevet Februar 16, 2013 Hej, kan det stå Brukare? - Arrendator. I Öfratorp (Övratorp) finns Brukaren Olof Carlsson Tysslinge AI:14 (1816-1820) Bild 266 / sid 256 Se gärna under Ämnen - Yrken i Anbytarforum för fler förklaringar: http://aforum.genealogi.se/discus/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Øvregaard Østebø Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Del Skrevet Februar 17, 2013 Hei alle sammen og tusen takk for mange gode svar :D . Når jeg la inn spørsmålet hadde jeg litt lyst til å sjekke om det faktisk sto "brakar" i husförhörslengderna. Det er nemlig flere år siden jeg fant infoen og er litt bedre å lese eldre håndskrift i dag enn hva jeg var den gang. Men, ettersom det var på det svenske riksarkivets betalingstjeneste ble det til at jeg satset på at jeg hadde lest riktig. Det hadde jeg nok ikke :) . Det er garantert "brukaren" det står som du skriver Ulla, ettersom det faktisk er Olof Carlsson på Øvratorp som er min forfar "brakaren" :D . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Februar 17, 2013 Del Skrevet Februar 17, 2013 På norsk er vel uttrykket best kjent i namnet Bamse Brakar i eventyrforteljingane... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Moe Skrevet Februar 17, 2013 Del Skrevet Februar 17, 2013 vel, sjølv kom eg til å tenkje på den gamle Prima Vera-klassikaren Brakara ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå