Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva gjør en brakar?

Recommended Posts

Det nærmeste jeg finner på Rötter under "Yrken" er brokarl. Kjell har kommet med et godt forslag. Siden vi ikke ser kilden for opplysningen - kan det rett og slett stå "bra kar"? Ellers betyr brakar både på svensk og norsk en karftig fjert, men jeg har mine tvil om at det er svaret her ;)

Hej, kan det stå Brukare? - Arrendator.

I Öfratorp (Övratorp) finns Brukaren Olof Carlsson Tysslinge AI:14 (1816-1820) Bild 266 / sid 256

Se gärna under Ämnen - Yrken i Anbytarforum för fler förklaringar: http://aforum.genealogi.se/discus/

Hei alle sammen og tusen takk for mange gode svar :D . Når jeg la inn spørsmålet hadde jeg litt lyst til å sjekke om det faktisk sto "brakar" i husförhörslengderna. Det er nemlig flere år siden jeg fant infoen og er litt bedre å lese eldre håndskrift i dag enn hva jeg var den gang. Men, ettersom det var på det svenske riksarkivets betalingstjeneste ble det til at jeg satset på at jeg hadde lest riktig. Det hadde jeg nok ikke :) . Det er garantert "brukaren" det står som du skriver Ulla, ettersom det faktisk er Olof Carlsson på Øvratorp som er min forfar "brakaren" :D .

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.