Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Anita Jaconelli Olsen

Familysearch, hvor pålitelig er informasjonen?

Recommended Posts

Anita Jaconelli Olsen

Som overskriften sier, så lurer jeg på hvor pålitelig FS er?

Forsøker å finne småsøsknene til min oldefar og nå har jeg funnet 2 fødselsdatoer som jeg lurer på kan stemme.

Harald Yong Hansen f. 9 mars 1895

Oselie Kristine Hansen f. 3. desember 1894

 

vet at de må ha dødd unge, sammen med navnebror til oldefar Nils Rikard Hansen (f. 26 juni 1897 og død 7.7. 1898) ifølge FS.

 

Jeg leter og leter men finner ikke dødsdatoene til Harald Yong og Oselie

 

finner heller ikke dødsdatoen til min tippoldemor Alvine Christine Hansen f. 1867. (Tippoldefar Hans Camillo f 1866 døde i 1935)

 

De var riktignok dissentere, men jeg finner allikevel ingenting som stemmer.

 

Vil gjerne vite, selv om det er litt sårt, hva de små døde av :( og bare å se innførslene gjør at jeg vet at de har eksistert.

 

Jeg tror det er Kampen menighet de tilhørte på den tiden (ikke når det gjelder tippoldemor). Jeg leter og leter, men kanskje jeg ikke ser på de rette plassene? Jeg snublet ved en ren tilfeldighet over tvillingsøsknene til farfaren min som jeg ikke visste eksisterte, mens jeg holdt på (de døde tidlig), men ikke disse til min oldefar. Tror jeg blir sprø eller noe.

 

Innspill tas, igjen, imot med takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jarl V. Erichsen

Jeg tror jeg ville gitt deg rådet at det eneste du kan bruke FamilySearch til er å få tips om hvor du kan lete videre, i kirkebøker og folketellinger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Takk :D Problemet er at jeg ikke klarer å se hvor jeg skal lete, dvs det kan godt hende at informasjonen står der, men jeg klarer ikke å "lese" den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lisbeth Wangen

Familysearch er jo til hjelp uansett.Når man leter etter navn man ikke finner i andre kilder er det ett godt utgangspunkt.

Men selvfølgelig må man jo sjekke med kirkebøkene om det stemmer.Har selv en periode hjulpet til med registrering på

Familysearch.Foregår på en litt rar måte,ikke alle greie å lese det som står i kirkebøkene.Og da kan det bli mye surr med navn

og årstall.Men jeg har vært heldig i min søking da.Ingen feil i mine aner foreløpig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars.O.Wangensteen

FS er en sekundær kilde, og må alltid sjekkes opp mot primærkilder.

 

Nå er også opplysningene i FS lagt inn av privatpersoner (også mormonere i et prosjekt), så feilmarginene er store.

Jeg har funnet noe bra der, men det er uansett bare et lite tips til primærkildene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Dette er jo tellingen 1865,og her er da angivelig denne Harald du nevner...?

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0020&lnr=04

Nei, det er storebror Harald, bare for å gjøre ting mer komplisert :D

Harald John var født i 1892, han har jeg fått endel informasjon på

Harald Yong ! skal være født i 1894.

 

Men har ikke noe mer info på disse søsknene, regner med at de døde tidlig :(

 

Min oldefar var tydeligvis oppkallt etter en annen bror som het Nils Richard.

 

Når det gjelder FS, så klarer ikke jeg se hvilke kirkebøker jeg skal se i, om det står der overhodet :(

 

Familien er i Petrus menighet i FT-1910 http://digitalarkive...f01036392172940

 

og Uttrådt (intet samfunn) i FT-1900 http://digitalarkive...erk=104760#ovre

Som skrevet, så vet jeg at de tilhørte Unitarsamfundet, men det burde uansett registreres når små barn blir født og dør? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Det er dissentere, Petrus menighet. Harald:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 4 (1888-1898), Fødte barn av dissentere 1895, side 246.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-248

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60830080102.jpg

 

Søsteren nederst på samme side.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Sandberg

Innlegget slettet - var nok litt sent ute !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Det er dissentere, Petrus menighet. Harald:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 4 (1888-1898), Fødte barn av dissentere 1895, side 246.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-248

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60830080102.jpg

 

Søsteren nederst på samme side.

Takk! :D

 

Da ser det ut som om FS infoen var riktig, men det var da veldig kort mellom de fødslene :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Du skriver at søsknene til den oldefar var født i 1890-årene. Så skriver du at din tipp-oldemor også er født i det tidsrommet. Det tror jeg at må være feil.

 

Kan dette være familien i 1900 http://digitalarkive...erk=104761#ovre

 

Ser i ettertid at dette allerede er funnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Huff, her var jeg kjapp på trykketasten, nei Tippoldemor var født i 1867! :D Noen ganger går det litt raskt i tasten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

På familysearch finner du et film number, her er det 1282971

Deretter åpner du forsiden på familysearch, velger "catalog" og deretter "Film numbers". Fyll inn ditt nummer og "Search".

Da er det kun Petrus og Rikshospitalet som er aktuelle. Søk nedover etter filmnummeret, så ser du mulighetene. I dette tilfellet var Rikshospitalet uaktuelt pga. årstallet, så da gjenstår kun Petrus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

ah! Takk for informasjon! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne-Lise Hansen

Senere er Harald, Richard og Hans innført i Broderskapets kirke (nr. 70,71 og 76 ):

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Broderskapets kirke (Unitarisk samfunn) i Dissentersamfunn, Dissenterprotokoll nr. 1 (1880-1935), Fødte og døpte 1899-1908, side 126.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-84

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Senere er Harald og Richard innført i Broderskapets kirke (nr. 70 og 71):

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Broderskapets kirke (Unitarisk samfunn) i Dissentersamfunn, Dissenterprotokoll nr. 1 (1880-1935), Fødte og døpte 1899-1908, side 126.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-84

Ja, det er Harald John :D og oldefar ! og minstebror :D halvsøsteren står innført på jentene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Har forsøkt å finne innførslen på dødsdatoene til disse små, men fant de ikke noen steder.

Synes det ser så unaturlig ut at de skulle være født med så kort mellomrom, og lurer på hva som kan ha skjedd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Else B. Rustad

Synes det ser så unaturlig ut at de skulle være født med så kort mellomrom

 

Helma født 14.10.1889, Harald født 03.12.1892, Richard født 10.03.1900, Hans Kamillo født 15.05.1907.

 

Ikke for kort mellomrom mellom noen av disse, så vidt jeg kan se - tvert imot ;)

 

(Eller er det jeg som blingser på noe her?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

De to småsøsknene som var født med kort mellomrom i 1894 og 1895

Share this post


Link to post
Share on other sites
Else B. Rustad

De to småsøsknene som var født med kort mellomrom i 1894 og 1895

 

Da var det jeg som blingset. ^_^

 

Ser nå Harald Young født 03.12.1894 og Oselio Kristine, født bare 5 måneder etter - det ser ut som om det står 9. mai 1895, men det må jo være galt. Eller så er fødselsdatoen til Harald Young feil..?

Merkelig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Da var det jeg som blingset. ^_^

 

Ser nå Harald Young født 03.12.1894 og Oselio Kristine, født bare 5 måneder etter - det ser ut som om det står 9. mai 1895, men det må jo være galt. Eller så er fødselsdatoen til Harald Young feil..?

Merkelig!

Ja, derfor jeg stusset, har forsøkt å finne ut mer, men kan ikke finne noe mer info der :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Harald Jonn i FT 1900 og 1910 er jo født på samme dato (3/12) som "Harald Young" (eller står det "Harald Jonny?). Kan det hende at årstall ved dåpen er feil, og at det kun er én Harald?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anita Jaconelli Olsen

Synes det høres rart ut egentlig, men rarere ting har forekommet :D

Eldstemann Harald John ble født i 1892, men ikke Christiania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Siden det ikke er aktuelt med 5 mnd. mellom fødsler, så vil jeg tro at det er eneste fornuftige løsning: at presten har skrevet 94 i stedet for 92. Jeg synes heller ikke det virker sannsynlig med navnelikheten når det er levende brødre med så kort mellomrom. Etter å ha sett nærmere på navnet med dåpen, så er jeg nesten sikker på at det står "Harald Yonny", og da er det jo samme navnet. I 1910 står det at Harald Jonn er født i Grimstad (Fevik), så da har de vel flyttet til Kristiania i perioden 1892-1895?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.