Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker og folketellinger

Adressebøker og folketellinger
 Del

Recommended Posts

Jeg finner en oldefar med kone og datter på en adresse i Oslo i 1910-tellingen. Dette ser helt logisk og riktig ut. Men i adressebøkene for Kristiania finner jeg ham alene på samme adresse i årene 1903-1911. Og i årene 1913-1918 bor han på samme adresse, men er registrert med bare sin datter. Hans kone er ikke død, for jeg finner henne som enke på samme adresse i adressebøkene for Oslo fra 1927 til 1945. Jeg har ikke lokalisert kirkebøkene for å finne når han døde.

Er det sannsynlig/ikke unormalt at data i adressebøkene ikke er fullstendige, slik at konen kunne ha bodd på adressen også i perioden etter tellingen i 1910?

Mvh.

D. Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet min oldemor i disse adressebøkene, men jeg vet jo at hun var i live :D Har en mistanke om at kvinnene ikke telte alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere å lete etter et dødsfall ved å undersøke registre til Oslo skifteretts dødsfallsprotokoller. Slike registre t.o.m. 1950 og tilhørende dødsfallsprotokoller frem til 1935, finner du i tjenesten Skannet skiftemateriale. I noen tilfeller kan det også være lurt å undersøke tilsvarende materiale for Aker.

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en oldefar med kone og datter på en adresse i Oslo i 1910-tellingen. Dette ser helt logisk og riktig ut. Men i adressebøkene for Kristiania finner jeg ham alene på samme adresse i årene 1903-1911. Og i årene 1913-1918 bor han på samme adresse, men er registrert med bare sin datter. Hans kone er ikke død, for jeg finner henne som enke på samme adresse i adressebøkene for Oslo fra 1927 til 1945. Jeg har ikke lokalisert kirkebøkene for å finne når han døde.

Er det sannsynlig/ikke unormalt at data i adressebøkene ikke er fullstendige, slik at konen kunne ha bodd på adressen også i perioden etter tellingen i 1910?

Mvh.

D. Birkelund

Ja, det er vanlig at hovedforsørgers navn var oppført og hustruen som "bare" var husmor er ikke nevnt. I tillegg nevnes voksne barn i samme husholdning hvis de hadde inntekt. Minner om at adressebøkenes informasjon er hentet fra folketellingen året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.