Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker og folketellinger


Adressebøker og folketellinger
 Del

Recommended Posts

Jeg finner en oldefar med kone og datter på en adresse i Oslo i 1910-tellingen. Dette ser helt logisk og riktig ut. Men i adressebøkene for Kristiania finner jeg ham alene på samme adresse i årene 1903-1911. Og i årene 1913-1918 bor han på samme adresse, men er registrert med bare sin datter. Hans kone er ikke død, for jeg finner henne som enke på samme adresse i adressebøkene for Oslo fra 1927 til 1945. Jeg har ikke lokalisert kirkebøkene for å finne når han døde.

Er det sannsynlig/ikke unormalt at data i adressebøkene ikke er fullstendige, slik at konen kunne ha bodd på adressen også i perioden etter tellingen i 1910?

 

Mvh.

D. Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet min oldemor i disse adressebøkene, men jeg vet jo at hun var i live :D Har en mistanke om at kvinnene ikke telte alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere å lete etter et dødsfall ved å undersøke registre til Oslo skifteretts dødsfallsprotokoller. Slike registre t.o.m. 1950 og tilhørende dødsfallsprotokoller frem til 1935, finner du i tjenesten Skannet skiftemateriale. I noen tilfeller kan det også være lurt å undersøke tilsvarende materiale for Aker.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en oldefar med kone og datter på en adresse i Oslo i 1910-tellingen. Dette ser helt logisk og riktig ut. Men i adressebøkene for Kristiania finner jeg ham alene på samme adresse i årene 1903-1911. Og i årene 1913-1918 bor han på samme adresse, men er registrert med bare sin datter. Hans kone er ikke død, for jeg finner henne som enke på samme adresse i adressebøkene for Oslo fra 1927 til 1945. Jeg har ikke lokalisert kirkebøkene for å finne når han døde.

Er det sannsynlig/ikke unormalt at data i adressebøkene ikke er fullstendige, slik at konen kunne ha bodd på adressen også i perioden etter tellingen i 1910?

 

Mvh.

D. Birkelund

Ja, det er vanlig at hovedforsørgers navn var oppført og hustruen som "bare" var husmor er ikke nevnt. I tillegg nevnes voksne barn i samme husholdning hvis de hadde inntekt. Minner om at adressebøkenes informasjon er hentet fra folketellingen året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.