Gå til innhold
Arkivverket

Berit Jokumsdatter f ca 1701, mfl Ålen Sør Trøndelag


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen har informasjon / kan hjelpe meg med og finne ut hvor disse personene har holdt til før de kom til Ålen i Sør Trøndelag. Det gjelder følgende to familier. Omtalt i bygdebok for Ålen bind 1 s 24.

 

Beret Jokumsdatter f ca 1701, d 1787, ca 1725 gm Simon Mathiasen f ca 1697 i Nordfjord.

Barn:

Jokum f 1726 Selbu.

Mathias f 1729 Selbu, d ung?

Katrina f 1731 Selbu, d ung ?

Anders f 1734 Selbu, 1761gm Marit Jonasdatter Storlien. Neste bruker av plassen.

Kjersti f ca 1736, d 1755.

Anne f ca 1738, 1758 gm Hans Pedersen Købotn gnr 4.

 

Dette paret bodde på husmannsplassen Kleva under gnr 1 Storlia i Ålen. Den første bygselen var utstedt til nettopp Simon Mathiasen i 1751, men det var antagelig hans svigerforeldre som først bosatte seg på plassen. Spørmålet er da hvor har de holt til før de kom til Kleven i Ålen. De har tydeligvis vært en periode i Selbu, da 4 av deres barn er født der. Hvilke opplysninger tilsier at Simon Mathiasen kom fra Nordfjord, var det fordi hans svigerfar kom derfra eller er det andre

opplysninger som tilsier dette?

 

Den andre familien er naturlig nokk foreldrene til Berit Jokumsdatter, som tidligere skrevet var antagelig de første som slo seg ned på plassen. De bodde i hvertfall der på sine eldre dager da begge døde i Kleven.

 

Jokum Eriksen f ca 1670 i Nordfjord , d 1763,gm Anne Andersdatter f ca 1678 på Røros, d 1751.

De hadde antagelig blant annet disse døtrene.

Berit f ca 1710, se ovenfor.

Kari f ca 1710, gm Lars Pedersen, se Løkken gnr 104

Anne f ca 1714, gm Peder Larsen Megård, gnr 49

 

Spørsmålet er her også om hvor disse har holdt til før de kom til Ålen. Kanskje i Røros?

Det er oppgitt at Jokum er i fra Nordfjord, hvilken Nordfjord er det her snakk om, er det Nordfjord i Sogn og Fjordlandet? Går det kanskje an og finne foreldre til han? Det samme er med hans kone Anne Andersdatter, hvis hun er født i Røros hvem er da hennes foreldre. Eller er det bare antatt at hun er født i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere litt etter hukommelsen først: Simon Mathiassen og Berit Jochumsdatter ble gift i Selbu, som du ser er barna født der. Simon skal ifølge bygdebok for Selbu være født i Nordfjord. En Jochum Eriksen født i Nordfjord finnes i manntallet 1701 for Røros, Jochum og Anne var også i Selbu før de kom til Ålen.

 

Jochum Eriksen og Anne Anders hadde ifølge bygdeboka for Ålen tre døtre, Berit er sikker, men de to andre har annet opphav. Kari Jochumsdatter ble gift på Røros med Lars (Pedersen) Rugelsjøen. De slo seg ned i Ålen. Anne var datter av Jochum Kiøstelsen på Røros, det har jeg belegg for fra et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ane her er Anne Simonsdatter gift med Hans Pedersen Kølbotn. Da Hans døde, forsvant hun fra bygda med sine 6 eller 7 barn. Hun dro til Stjørdal, og de fleste av barna ble gift der. Jeg fant skiftet etter Anne Simonsdatter død 1802 i Stjørdal, alle barna nevnt der er de barna som hadde med seg da hun dro fra Ålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copuleret i Selbu Dom 2nda Trin 1725: Simen Matthis: og Birgitte Jochumsd:, til høyre:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu, Ministerialbok nr. 695A01 (1699-1737), Kronologisk liste 1725, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16310&idx_id=16310&uid=ny&idx_side=-101

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920620458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de opplysningene du foreløpig har kommet med Astird. Jeg er også etterkommer etter Hans Pedersen Kølbotn og Anne Simonsdatter, gjennom deres sønn Peder som ble husmann på Veisetbrand under Lille Veiset gnr 190, i Lånke Stjørdal. Fikk da svært mye nytte av en tidligere debatt som jeg mener du var svært delaktig i som omhandlet blant annet Hans Pedersen Kølbotn og Anne Simonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de opplysningene du foreløpig har kommet med Astird. Jeg er også etterkommer etter Hans Pedersen Kølbotn og Anne Simonsdatter, gjennom deres sønn Peder som ble husmann på Veisetbrand under Lille Veiset gnr 190, i Lånke Stjørdal. Fikk da svært mye nytte av en tidligere debatt som jeg mener du var svært delaktig i som omhandlet blant annet Hans Pedersen Kølbotn og Anne Simonsdatter.

 

Så spennende! Ja, da kjenner du jo historien.

 

Litt mer om Jochum Eriksen: Han er nevnt på Røros i manntallet over Verkets folk 1705. Da er han gift og har en datter.

 

Hvem Anne Andersdatter kunne være: Det var skifte på Røros i 1696 etter Anders Jensen tidligere byggmester ved Røros Verk. Han etter lot seg to døtre: Emmerentze gift med Oluf Sivertsen og Anne 18 år og ugift.

 

Det var skifte etter Oluf Sivertsen (Emmerentze var da død) i Nordvika ved Femmunden i 1715: I dette skiftet er Jochum Eriksen Nordfjord nevnt, han slyldte avdøde 6 riksdaler.

 

Men det er tross alt ikke bombesikkert at Jochum var gift med denne Anne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Pedersen Kulbottens far Peder Nilsen kom forresten også fra Røros, det er skifte på Røros etter hans far Nils Hansen Siøen i 1743:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24718/65/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090209610480.jpg

 

 

Sønnen Peder Nilsen 46 år, Bygmester og Røstvender ved Dragaas Hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. Det var svert nyttige opplysninger. En par ting til. Du nevner at Erik Jokumsen mfl og Simon Mathiasen mfml bodde en periode i Selbu. Vet du hvor i Selbu de bodde, og eventuelt hva som står om disse i bygdeboka for Selbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon Mathiassens barn døpt i Selbu: Jeg må gjøre oppmerksom at presten ikke fører bostedsnavn og heller ikke faddere. Bostedsnavn kommer først ved sønnen Anders:

 

Jochum døpt 3 post Epiphan. 1726

Mathis døpt Festo Trin: 1729,

Katrina døpt 18 Trin 1731 (muligens gift på Roros)

Anders døpt Festo Epiphan 1734, Bostad Øraasen

Kjersti og Anne fant jeg ikke døpt i Selbu

 

Jeg fant Øråsen i bygdebok for Selbu (har ikke notert bind og sidetall). men her står både Jochum Eriksen og Simon Mathiassen nevnt, de var begge knyttet til Selbu Kobberverk. Her står det også oppført at Jochum Eriksen hadde en sønn Erik Jochumsen. Erik Jochumsen ble gift Festo Visit: Mariæ 1736 med Gloria Giøstensd: 1736. Bygdeboka kaller henne Gloria Gustavson. Erich Øraas hadde en sønn Jochum døpt 2 pinsedag 1736 og en datter Emerentze døpt 3 Juledag 1740.

 

Mens jeg holdt på med dette, dukket det opp en svensk dame på det gamle forum som etterllyst denne Erik Jochumsen, han dro åpenbart senere til Sverige. Skel se om jeg finner igjen temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet er nr 81242 i det gamle forum.

 

Festo Pentecostis 2 blir Erich Øraasens sønn Jochum døpt:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu, Ministerialbok nr. 695A01 (1699-1737), Kronologisk liste 1736, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16310&idx_id=16310&uid=ny&idx_side=-140

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920620497.jpg

 

På følgende side øverst blir foreldrene copuleret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avglemt: Jochum Eriksen var ifølge bygdebok for Selbu bruker på Øråsen 1724-1740.

 

Simon Mathiassen hadde muligens en bror Pål Mathiassen som også bodde i Ålen.

 

Et tema i det gamle forum:

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=27160&sok=Stolpnes&nr=7&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke for interessante svar Astrid. Når det gjelder debatten til Erik Jokumsen som dro til Sverige så tror jeg debatt.nr må være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke for interessante svar Astrid. Når det gjelder debatten til Erik Jokumsen som dro til Sverige så tror jeg debatt.nr må være feil.

 

Temaet er "Borttappad norrman", nr 80242.

 

Ad Peder Nilsen Kølbotns kone Berit Hansdatter. Bygdeboka for Ålen hevder at hun hadde en bror Anders Hansen Almås i Singsås. I skiftet etter Hans Pedersen Kulbotte i 1779 finner jeg som formynder for barna: Faders Moderbroder Anders Hansen Almaas af Singsaas Tinglaug.

 

Jeg tror han må være identisk med Gaardmanden Anders Hansen Almaas som ble begravet ved Singsås Qvinqvagesima 1785, alder er angitt til 77 år 8 måneder og 2 uker.

 

Jeg har sett i bygdebok for Singsås, Anders Hansen var gift med Karen Estensdatter fra Almås Oppstu (1720-98). Men jeg fant ikke noe om hans opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Astird, jeg vurderte selv om jeg skulle sjekke om det stod om noe om Anders Hansen Almås sitt opphav i bygdebok for Singsås, men ser nå at det ikke blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til Niels Hansen Siøen og Anne Olsdatter Koll (86 år gammel i følge skiftet i 1743:

 

 

 

NielsNielsen, døpt 9/6-1693. Far: Niels Hansen. (Faddere: Anne i Skotgaarden, Emmerense Andersdatter, Søfren Stiger, Johannis Brun, Harald Olsen). Det sies i skiftet etter faren 1743 at han var bosatt på gården Hole i Rendalen. I en database Skifter/Skjøter i Rendalen fant jeg at det 8/11-1743 var skifte etter Niels Nielsen Holes hustru Kari Gudmundsdatter. Følgende sønner nevnes: Gudmund, Niels, Semming, Halvor og Jens. Niels Nielsen Hole ble begravet i Rendalen 1 søndag etter Epiphania 1755 64 ½ år gammel.

 

Øllegaard Nielsdatter, døp 4 Trin 1695. Far: Niels Hansen Døhl. (Faddere: Maren Jensdatter, Emmerense Anderdatter, Marit Mathiasdatter, Per Hiort). Jeg mener hun må være den Øllegård Nielsdatter som ble gift på Røros 23/4-1735 med Peder Halden. Hun ble begravet 23/9-1736 41 år gammel. De hadde ingen barn. Peder Halden ble gift i andre ekteskap med Anne Kirstine Christensdatter. De er våre aner.

 

Peder Nielsen, ane nr 252, døpt 2 søndag etter påske 1698. Far: Nielsen Hansen Døl. (Faddere: Hr Bergmeisters Kieriste, Kiersti Jonsdatter, Anders Persen Berenthoft, Lars Jonsen Hiulmager, Olle Mathisen Dybselj). Peder Nielsen var gift med Berit Hansdatter og bosatt på Kølbotn i Ålen. Han var ifølge skiftet av 1743 byggmester og røstvender ved Dragås hytte.

 

Jens Nelsen, tvilling med Peder og døpt samme dag. (Faddere: Giesken Pedersdatter, Marit Jonsdatter Kuraas, Theodoris Bergmand, Olle Sagmester, Jachob Knudsen). Jens Nielsen Siøen ble gift 11/10-1744 i Røros med Barbro Jonsdatter, datter av Jon Andersen Bjørgum og Karen Pedersdatter. Følgende barn ble født på Røros: Øllegård 1745, Nils 1748, Anne 1751, Jon 1755. Øllegård ble konfirmert i Røros 1762. Ifølge Folldalsboka var Jens Nielsen ved gruvene der i skattemanntallet 1763. Men de kom tilbake til Røros. Jens Nielsen Siøen ble begravet 7/1-1781 84 år, og hans enke Barbro Jonsdatter 20/11-1785 73 år gammel. I 1801 er Øllegård Jensdatter Siøn å finne i Hyttgata på Røros 60 år og gift med Peder Eriksen Opdal 41 og hyttarbeider. Jon Jensen Siøn 48 og grubearbeider bodde på Nyplassen, gift med Berit Johannesdatter 45. Disse hadde følgende barn boende hjemme: Johannes 15, Jens 13, Marta 9, Nils 7, Beret 4, Jon 2. Datteren Barbro 19 var tjenestejente hos Verkets direktør Erik Otto Knoph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om Jochum Erichsen, som jeg nylig har funnet i Pantebok for Røros. Men først fra kirkebok for Selbu:

 

Festo Ascens: 1737, omtrent midt på venstre side i KB for Selbu, blir Oluf Torgiersen og Maren Iversdatter trolovet. Hvem dette paret er, vet jeg ikke. Den ene forloveren er imidlertid Jochum Ericksen og bak hans navn er et bumerke i form av et hakekors:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu, Ministerialbok nr. 695A01 (1699-1737), Kronologisk liste 1737, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-145

Permanent bildelenke:http://www.arkivverk...70920620502.jpg

 

Dette fører videre til Pantebok for Røros, høyre side og videre på følgende side, der står datoen 31 mars 1711 og underskrift Jochum Erichsen og med det samme bumerke eller segl som i KB for Selbu:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Røros bergrett, Oppbevaringssted: SAT

Merknader: Med register.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80312660091.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-89

 

Jochum Erichsen skylder Madame Margareta Angel enke etter Christian Frost 80 ½ riksdaler og 17 skilling. Han lover å betale tilbake dette beløp med påløpende renter innen et år fra dato. Jochum Erchsen må pantsette som garanti sitt «iboende Huus , Gaard og Grund beliggende paa Hougen strax ofver for Røraas Kirche, saa og en Kiøroxe og 4re Kiør som icke tilforne til nogen pandtsatt er».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jochum Erichsens obligasjon er nevnt i Tingboka (Røros Bergrett) 16/4-1712, omtrent midt på høyre side.det sies at han har betalt 8 riksdaler 1 skilling den 7/3-1712:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31182/137/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090422360137.jpg

 

Det kan være mer å finne om dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.