Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Veronica Holm

Er det samme person??

Recommended Posts

Veronica Holm

Hjørdis Johansen f. 31.01.1903 giftet seg med Otto Hennie f.02.08.1901 en gang mellom 1948-1949.De holdt til i Oslo, men jeg fant dem ikke i kirkebøkene der. Tips? Hjelp? Dette kan være min oldemor. :rolleyes:

 

 

Skrevet i dag, 17:55

Ja, det som er saken er det at på min farfars fødselspapirer står mor Hjørdis Marianne Johansen oppført som mor. Hun står født 31.01.1903 i Tromsø. Jeg finner ingen ved navnet fødselsregisteret i Tromsø. Derimot finner jeg Hjørdis Alida Marie Anna Johannessen født samme dato. Hjørdis Marianne er ikke i 1910 tellingen, det er Hjørdis Alida. Jeg finner Hjørdis Marianne i 1925 tellingen i Trondheim. Siste spor jeg har etter Hjørdis Marianne er iht. Strinda lennsmanskontor 2.2.1929 står som flyttet til Bygdø Alle 69.

 

Kan dette være en og samme?? Kalte hun seg marianne som en forkortning av navnet..?

 

Eller hvor har det blitt av Hjørdis Marianne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Hjørdis Johansen f. 31.01.1903 giftet seg med Otto Hennie f.02.08.1901 en gang mellom 1948-1949.De holdt til i Oslo, men jeg fant dem ikke i kirkebøkene der. Tips? Hjelp? Dette kan være min oldemor. :rolleyes:

 

Har du sjekket byfogden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Kanskje dette er graven til Hjørdis. http://www.disnorge....vis.php?mode=fy

Jeg har ikke funnet Ottos grav. Kanskje han flyttet til Asker ,for der er ikke gravene registrert enda. Eller et annet sted hvor det ikke er foretatt registrering.

 

Fant Hjørdis Henni i adresseboka fra 1950 http://arkivverket.n...size=big&mode=0

Det er vel antagelig hun som er begravet på Haslum. Etternavnet er skrevet med og uten e tilslutt.

 

Litt lenger ned finner du en fru Hjørdis Hennie i Jacob Aallsgt.45b. Det er kanskje din Hennie. Ikke godt å vite hvem som er hvem her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Otto i Adressebok 1947 http://arkivverket.n...d/db/49277/586/

Otto bor samme sted i 1948.

Begge i 1949 http://arkivverket.n...d/db/49279/618/

 

Og begge står i adresseboka for 1950. Jeg glemte å ta med Otto der da jeg ble så opphengt i de 2 Hjørdisene.

 

Da kan det jo se ut som om de ble gift 1948.

 

i 1900 hørte Schøningsgt. under Fagerborg, og Jac.Aallsgt. under Uranienborg&Frogner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knut Holt Sandblost

Litt lenger ned i adresseboka 1950 står Otto Hennie i Jacob Aallsgt 45b

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Har sett gjennom reg. til byfogden 1948-50 uten å finne dem.

Kan de ha giftet seg på hennes hjemsted kanskje? Hvor var det ?

 

Jeg finner mange Hjørdis Johansen født 1903, men ingen på den datoen du har oppgitt. Men, det er mange feil i datoene i 1910.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Hun ble født i Tromsø.

Har sett gjennom reg. til byfogden 1948-50 uten å finne dem.

Kan de ha giftet seg på hennes hjemsted kanskje? Hvor var det ?

 

Jeg finner mange Hjørdis Johansen født 1903, men ingen på den datoen du har oppgitt. Men, det er mange feil i datoene i 1910.

 

Hun ble født i Tromsø.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carsten Schanche

Studentene fra 1921, utgitt 1971:

 

Otto Rolf Martin Hennie, avd.bestyrer, Oslo, f. s.st. 2-8-1901, død 28-10-1962, sønn av agent Martin Hennie og Olga Wilhelmsen. Gift 1946 med Hjørdis Iversen, f. 10-10-1907, skilt 1956, gift 2. gang med Hjørdis Alida Marie Anna Grønbeck f. Johannesen, dtr. av fisker og gårdbruker Aldor Johannesen og Hansine Johannesen. Handesskole. Ansatt i Oslo Sparebank fra 1924. Senere avd.bestyrer s.st. til sin død.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Oi, så mye informasjon. Jeg er helt fersk i slektsforskningen så jeg finner ikke så lett frem. Tusen takk for hjelpa!! Da vet jeg mer om hennes andre mann. Når giftet hun seg Grønbeck tro? Jeg er ute etter hva hun het da hun giftet seg første gang.

 

Og kan jeg finne ut hvilket år hun kom til Oslo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mariann Stokken

Det ser jo ut som ho heitte Johannesen før ho gifta seg fyrste gong?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Ja, det som er saken er det at på min farfars fødselspapirer står mor Hjørdis Marianne Johansen oppført som mor. Hun står født 31.01.1903 i Tromsø. Jeg finner ingen ved navnet fødselsregisteret i Tromsø. Derimot finner jeg Hjørdis Alida Marie Anna Johannessen født samme dato. Hjørdis Marianne er ikke i 1910 tellingen, det er Hjørdis Alida. Jeg finner Hjørdis Marianne i 1925 tellingen i Trondheim. Siste spor jeg har etter Hjørdis Marianne er iht. Strinda lennsmanskontor 2.2.1929 står som flyttet til Bygdø Alle 69.

 

Kan dette være en og samme?? Kalte hun seg marianne som en forkortning av navnet..?

 

Eller hvor har det blitt av Hjørdis Marianne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Studentene fra 1921, utgitt 1971:

 

Otto Rolf Martin Hennie, avd.bestyrer, Oslo, f. s.st. 2-8-1901, død 28-10-1962, sønn av agent Martin Hennie og Olga Wilhelmsen. Gift 1946 med Hjørdis Iversen, f. 10-10-1907, skilt 1956, gift 2. gang med Hjørdis Alida Marie Anna Grønbeck f. Johannesen, dtr. av fisker og gårdbruker Aldor Johannesen og Hansine Johannesen. Handesskole. Ansatt i Oslo Sparebank fra 1924. Senere avd.bestyrer s.st. til sin død.

OttoHennie sto oppført som hr. på samme adresse som fr. Hjørdis Hennie i adressebøkene både fra 1939 og 1940. Her står det at han første gang ble gift i 1946.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Er det noe bilder av Otto og Hjørdis i boken, kan jeg spørre om det Carsten? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carsten Schanche

Nei dessverre. Det er mulig det kan være bilde av Otto i "Studentene fra 1921", utgitt til 25-årsjubileet i 1946, men den har jeg ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Okei, det var synd. Får sjekke den andte utgaven da. Takk for svar, Carsten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Kringeland

Jeg ville ikke utelukket at det kan være samme person, at presten oppfatter Marie Anne som Marianne er ikke så rart. At ett av flere fornavn er utelatt er heller ikke uvanlig. Heller ikke at samme persons navn skrives på litt ulike måter, ofte ble det som presten eller de som samlet informasjon ved tellingene oppfattet/hørte. Så navn må i de fleste sammenhenger ikke leses altfor bokstavlig ved slektsgransking, men finn flere kilder og bruk det som ser ut ttil å gå igjen, evt bruk det som står ved fødsel/dåp.

 

Men du trenger uansett å verifisere, hva med å finne konfirmasjonen hennes i kirkeboken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Kringeland

Studentene fra 1921, utgitt 1971:

 

Otto Rolf Martin Hennie, avd.bestyrer, Oslo, f. s.st. 2-8-1901, død 28-10-1962, sønn av agent Martin Hennie og Olga Wilhelmsen. Gift 1946 med Hjørdis Iversen, f. 10-10-1907, skilt 1956, gift 2. gang med Hjørdis Alida Marie Anna Grønbeck f. Johannesen, dtr. av fisker og gårdbruker Aldor Johannesen og Hansine Johannesen. Handesskole. Ansatt i Oslo Sparebank fra 1924. Senere avd.bestyrer s.st. til sin død.

 

Jeg misforstår visst sammenhengen her. Er det sånn at Hjørdis Alida Marie Anna f.1903 ble mor til din bestefar engang etter 1956? Da var hun 53 år, ikke at det er umulig, men godt voksen var hun i alle fall... Ble litt nysgjerrig på hvor og når din bestefar ble født. Du skrev 1948-1949 i første post, men studentboken antyder jo at det bør ha vært etter 1956?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knut Holt Sandblost

Jeg forsto det slik at farfaren til Veronica ble født før Hjørdi ble gift første gang, men at det er kjent i slekten at hun ble gift Grønbeck?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Hei dere og tusen takk for svar!! Jeg har sett gjennom kirkebøkene og det ser ikke ut som hun er konfirmert. Det er slik at min farfar er født 03.08.1923 i Trondheim. På fødselsregistreringen står mor oppført som Hjørdis Marianne f.31.01.1903 Tromsø. Min farfar ble 2 år gammel med opp til Bindal en tur, og der ble han igjen hos et ektepar som selv ikke kunne få barn. Hjørdis dro uten barn til Oslo. Men jeg finner ikke spor av Hjørdis Marianne i Oslo. Kun Hjørdis, som står oppført i kirkeboka som født i Tromsø med samme fødselsdato som min oldemor. Nå er det slik at jeg har fått tak i et bilde av min oldemor fra da hun var på ferie i Bindal, og hvis jeg nå kunne fått tak i et bilde av Hjørdis Alida Marie Anna Johansen/Johannessen/Grønbeck/Hennie kan jeg sammenligne bildene. Det er eneste måten å finne ut av dette på tenker jeg. Jeg har hørt at hun drev en sybutikk på Carl Berner i flere år, der hun sydde gardiner. Jeg er så nærme, men likevel så langt unna...Så har Otto Hennie i tillegg vært gift med to Hjørdis. Derfor regner jeg med at de gangene det er funnet Hjørdis og Otto mellom 1946 og 1956, ikke er noen av mine Hjørdiser. Forvirrende, eller henger dere med?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knut Holt Sandblost

Visst henger vi med :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Kringeland

Takk for oppklaringen, jeg opfattet det først som om Otto Hennie var far til din farfar, men det har du jo aldri skrevet at han var.

 

Butikker er vel også oppført i gamle telefonkataloger etc. Det bør vel også finnes et register, noen med handelsbrev må vel ha stått som eier av butikken?

 

Jeg kjenner en eldre dame som nok har bodd i området kanskje siden 1950, som voksen. Hvis det er snakk om en "ekte" sybutikk (og ikke bare at hun sydde "på kammerset" som vel også ble kalt "syforretning" selv om det ikke var i et butikklokale) kan jeg kanskje spørre om min bekjent husker noe. Litt far out, men... kunne i så fall vært greit å vite omtrent når det var at hun drev butikk, var det på 60-tallet? Er vel heller usikkert om det hjelper deg stort med å finne kobling til rett Marie/anne...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

Takk for oppklaringen, jeg opfattet det først som om Otto Hennie var far til din farfar, men det har du jo aldri skrevet at han var.

 

Butikker er vel også oppført i gamle telefonkataloger etc. Det bør vel også finnes et register, noen med handelsbrev må vel ha stått som eier av butikken?

 

Jeg kjenner en eldre dame som nok har bodd i området kanskje siden 1950, som voksen. Hvis det er snakk om en "ekte" sybutikk (og ikke bare at hun sydde "på kammerset" som vel også ble kalt "syforretning" selv om det ikke var i et butikklokale) kan jeg kanskje spørre om min bekjent husker noe. Litt far out, men... kunne i så fall vært greit å vite omtrent når det var at hun drev butikk, var det på 60-tallet? Er vel heller usikkert om det hjelper deg stort med å finne kobling til rett Marie/anne...

Nei, min oldefar utvandret til Amerika rett etter fødselen. Vi klarte å spore hele familien hans der, og både min farfar, mine foreldre og jeg var å besøkte min farfars to søstre og en datter i USA 1994, bare noen år før både farfar og hans eldste søster døde. Dette var et hjertevarmt møte! Men nå sporer jeg av her :P Så flott av deg at du tilbyr å forhøre deg litt. Jeg setter pris på all informasjon, og alle opplysninger. Om hun husker navnet på forretningen kan jeg søke etter bilder av den evt. Men det som er ergerlig er at jeg ikke vet årstall. Hun stod oppført som sydame i utflytningspapirene fra Tr.heim. Og jeg har funnet noen Hjørdis Johansen i adressebøkene, som står oppført som syerske. Så kanskje hun drev på kammerset, som du nevnte. Så vet jeg heller ikke når hun fikk navnet Grønbeck enda. Men om du hadde snakket med din bekjente kanskje hun har noen opplysninger som jeg ikke tenker over. All hjelp er god hjelp!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veronica Holm

En kjenning av familien (død nå) har en gang fortalt at hun holdt til i Tr.heimsveien. Det bor en Hjørdis Johansen i tr.heimsveien 83 i 1947. Der holdt også Trondhjemsv.s Damekonf. og Maunfaktur i 1947, og Norske Konfeksjonsfabrikker AS til. Kan jo hende hun jobbet der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Kringeland

Hm, er godt kjent i området og tviler nok på at det kan ha vært noe butikkutsalg på den adressen. Den bygården ble bygget i 1939 og har ingen butikk- eller produksjonslokaler akkurat der, bare mindre leiligheter. På motsatt side av gaten derimot, men i så fall må gatenummereringen ha blitt endret... hm... det er en OBOS-gård, og hvis Hjørdis bodde der fra bygget var nytt, er det mulig OBOS kan hjelpe deg med å bekrefte adresse etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.