Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Tore Fevolden

Ekstraskatten av 1762, finner ikke manntall for Fron

Recommended Posts

Tore Fevolden

Hei,

Jeg leter etter manntallet for Fron sogn, men finner kun til- og avgangslister for 1762-1766, hvilket vel betyr at kun personer som har vandret heden, flyttet ut, eller har fylt 12 år er nevnt? Eller ligger det øvrige manntallet inne i disse listene?

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/45390

Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror hovedmanntallene mangler for hele Oppland, hvis jeg ikke husker feil.

Tore Fevolden

Jeg tror hovedmanntallene mangler for hele Oppland, hvis jeg ikke husker feil.

Ok, vet du om det manntallene har gått tapt, eller er de ikke publisert ennå?

Svein Arnolf Bjørndal

De har gått tapt, og det er selvfølgelig ekstra kjedelig når det gjelder Fron.

Tore Fevolden

Ja, her mangler vi også kirkebøker fra før 1799, men jeg har vært så heldig å komme over to filmruller av Oplandske nasjonalinfanteri fra 1690 hvor Det Fronsche Compagnie inngår, så her er det jo et lite gløtt inn i en så ellers mørkelagt tid.

Svein Arnolf Bjørndal

Militærrullene er svært nyttige når det gjelder Fron. Lars Ove Wangensteen har noen avfotografert fra tiden 1748-1758 på sin hjemmeside, og Riksarkivet har noen ruller fra f.eks. 1748 og 1751, der det bl.a. oppgis fødested (aktuell gård eller plass) på soldatene. Disse siste er dessverre ikke digitalisert og vel heller ikke filmet.

Lars.O.Wangensteen

Militærrullene er svært nyttige når det gjelder Fron. Lars Ove Wangensteen har noen avfotografert fra tiden 1748-1758 på sin hjemmeside, og Riksarkivet har noen ruller fra f.eks. 1748 og 1751, der det bl.a. oppgis fødested (aktuell gård eller plass) på soldatene. Disse siste er dessverre ikke digitalisert og vel heller ikke filmet.

Jeg skal på RA mandag, så hvis du kan gi meg arkivreferansen til disse rullene i dag, så skal jeg fotografere de

Tore Fevolden

Det hadde vært storartet å få fotografier av disse!

Lars.O.Wangensteen

Litt usikker på hva Svein Arnolf mener, og finner de ikke i farten på arkivportalen. Men jeg håper han leser dette, og at jeg får en refaranse. Jeg er nødt til å bestille materialet i dag eller søndag

Svein Arnolf Bjørndal

Har dessverre ikke nærmere referanse enn følgende:

1) Hovedlegdsrulle av Det 1. Oplandske Nationale Infanteriregiment, Oberstleutenant David Eimhaus anbetroede Søndre Gudbransdalske Compagnie [Fron] 1748.

2) Sessions Roulle af Det Første Oplandsche National Infanterie Regiment under Hr. Oberste Todderuds Commando Over Det Søndre Fronsche Oberste Lieutenant Eimhausses Compagnie For Aar 1751.

Det er flere ruller fra denne tiden i RA, og jeg fant frem i dem ved å bruke papirkatalogene de har stående i hallen ved skranken. Det er fortsatt en del materiale fra papirkatalogene som ikke er overført til Asta, og dermed heller ikke til Arkivportalen.

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Har dessverre ikke nærmere referanse enn følgende:

1) Hovedlegdsrulle av Det 1. Oplandske Nationale Infanteriregiment, Oberstleutenant David Eimhaus anbetroede Søndre Gudbransdalske Compagnie [Fron] 1748.

2) Sessions Roulle af Det Første Oplandsche National Infanterie Regiment under Hr. Oberste Todderuds Commando Over Det Søndre Fronsche Oberste Lieutenant Eimhausses Compagnie For Aar 1751.

Det er flere ruller fra denne tiden i RA, og jeg fant frem i dem ved å bruke papirkatalogene de har stående i hallen ved skranken. Det er fortsatt en del materiale fra papirkatalogene som ikke er overført til Asta, og dermed heller ikke til Arkivportalen.

Dette er fra Kommanderende General I (RA/EA-5419/E/Ea/L0502b). Pakken finnes på mikrofilm, og mikrofilmen er skanna. Bildene vil forhåpentligvis bli publisert i løpet av året.

Svein Arnolf Bjørndal

Kjempefint!