Gå til innhold
Arkivverket

Morten Pedersen Kvisberglien


rowor
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om Morten Pedersen Kvisberglien fra Gausdal. Han var gift med Mathea Thomasdatter Gompholen, født 1847. Hun var datter av Thomas Iversen Gompholen (Thomas skinnfellmaker). Hva skjedde med Morten? Noen sier at han reiste til Amerika.

Rolf Wormdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk! Barna stemmer -Petter, Andreas og Marie fra Drøbak og Julie (1978). Interessant å se det med Drøbak- det var nytt for meg. Fint med vielsesdato og ikke minst interessant å se at det kan være Martin og ikke Morten. Marie er forresten min oldemor.

 

Vennlig hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

En liten tilleggsopplysning til Martin som jeg har i min oversikt. Mathea og han fikk ytterligere en sønn, Karl Johan Martinsen (Findalen) - senere tar han det endelige navnet Findahl, han ble født i 1881 i Vestre Gausdal.

 

Jeg vet at Marie giftet seg med Johan Berggren (også skrevet Bergren i folketellingen av 1900) som kom fra Fryksende, Värmland, Sverige. Han var født 06.08.1864. De fikk 3 barn, Oskar Fritjof Johansen Berggren, Axel Theodor Johansen Berggren samt Klara.

 

Jeg har selv søkt overalt etter søskene til Marie og Karl Johan uten hell. Jeg har snakket med Karl Johans barnebarn som informerte meg om at de utvandret til USA. Han har bilder tatt i USA, men aner ikke hvem som er på bildene. Han hadde ikke noen informasjon om når de dro. Broren min mente at hadde sett i en eller annen dokumentasjon over Mathea at hun opplyser at Martin er dratt til USA. Jeg kommer ev. tilbake til det.

 

Karl Johan får tilsammen 12! barn med 3 forskjellige damer/1 kone, jeg er barnebar til den eldste av de 12.

Jeg har oversikt over alt dette hvis det er av interesse.

 

Regner med at du er oldebarn til Marie?

 

Vi holder kontakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

En liten tilleggsopplysning til Martin som jeg har i min oversikt. Mathea og han fikk ytterligere en sønn, Karl Johan Martinsen (Findalen) - senere tar han det endelige navnet Findahl, han ble født i 1881 i Vestre Gausdal.

 

Jeg vet at Marie giftet seg med Johan Berggren (også skrevet Bergren i folketellingen av 1900) som kom fra Fryksende, Värmland, Sverige. Han var født 06.08.1864. De fikk 3 barn, Oskar Fritjof Johansen Berggren, Axel Theodor Johansen Berggren samt Klara.

 

Jeg har selv søkt overalt etter søskene til Marie og Karl Johan uten hell. Jeg har snakket med Karl Johans barnebarn som informerte meg om at de utvandret til USA. Han har bilder tatt i USA, men aner ikke hvem som er på bildene. Han hadde ikke noen informasjon om når de dro. Broren min mente at hadde sett i en eller annen dokumentasjon over Mathea at hun opplyser at Martin er dratt til USA. Jeg kommer ev. tilbake til det.

 

Karl Johan får tilsammen 12! barn med 3 forskjellige damer/1 kone, jeg er barnebar til den eldste av de 12.

Jeg har oversikt over alt dette hvis det er av interesse.

 

Regner med at du er oldebarn til Marie?

 

Vi holder kontakten

Hei, Benedicte!

Beklager sent svar. Jeg har vært opptatt på annet hold - også når det gjelder slektsforskningen. Var tilfeldigvis innom her nå. Det du skriver er interessant. Jeg er oldebarn til Marie, barnebarn av Klara og Einar Wolden. Jeg kan sende deg det jeg har på denne siden av slekta hvis du ønsker det. Jeg har forøvrig også en god del interessant på Johan Berggren, hans aner på morssiden. De går tilbake til Finland. Har ikke ført alt inn i slektsprogrammet ennå.

Jeg er interessert i alt du vil sende- også det du vet om emigrasjonen til Amerika. Har forresten trodd at mann til Mathea het Morten, men Martin er kanskje korrekt? Så i Vis-Knut-boka at fødselsåret til Karl Johan var 1880, men korrigerer det gjerne til 1881.

Gi meg en mailadresse, hvia du vil at jeg skal sende deg noe. Min adresse er slik. rowor@yahoo.no

Ser fram til fortsatt kontakt.

 

mvh

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.