Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1768 Asker


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Kan noen finne skifte etter Anne Cathrine Rasmusdatter (datter av Rasmus Michelsen Landby) og hennes mann Hans Christensen Aarhus? Anne Cathrine døde august 1768. Hun og hennes mann var visstnok barnløse. De bodde på Osteøen ved Snarøya. Jeg trenger skiftet for å se evt bosted til en av hennes søstre, Sophie Rasmusdatter, antagelig død 1769.

 

Jeg har sett litt i Aker kriminaldommer, men klarer foreløpig ikke å finne skifte.

 

Kan noen finne det for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bærumsboka En bygds historie bd.1 s.304: Hans Kristiansen Aarhus var 1.gang gift med enken etter Nils Kristensen Hammer, som var forpakter på Fornebu og etter hvem der holdtes skifte 1708. Han fortsatte som bruker av Fornebu inntil han kjøpte Ost 1724. I 1747 ble han 2.gang gift me Anne Catrine Trane (+1768). Han døde 1764 i en alder av 80 år.

 

Vielsen 20?/9 1747 http://www.arkivverk...y&idx_side=-170

Begravelsen til H.Chr. Aarhus død 2/6 grl. 8/6 1764 Haslum. http://www.arkivverk...y&idx_side=-228

 

Madam Anne Catrine døde 19/8 grl. 24/8 1768 Haslum, 62 år. http://www.arkivverk...y&idx_side=-212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg, Berit K. Takk for lenker til dødsfallene.

 

Det stemmer at Sophie bodde på Fyn, Odense i Danmark da mor Bente Sophie døde i 1758, men det er 10 år før Anne Cathrine (Sophies søster) dør.

 

Jeg tok feil, det var Aker Sorenskriveri jeg hadde sett i. Ikke Aker kriminaldommer.

 

Jeg har problemer med å finne frem. Ikke noe register. Og vanskelig skrift. Det virker som det er litt usystematisk datorekkefølge. Ca. sidene 430-450 Aker sorenskriveri 1766-1770 kan dekke den aktuelle perioden.

Hvor lenge etter dødsfall var det vanlig at et skifte ble holdt der avdøde bodde? Hva skal man ta utgangspunkt i, når skiftet ble holdt på bostedet eller når boet ble sluttet ferdig? Når man skal prøve å finne frem.

 

Ønsker tips til enklere søking når ikke noe register og mange skannede sider å bla gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert at det ble holdt noe skifte etter henne. Jeg har lett gjennom skiftene helt fram til 1769 uten å finne noe.

Jeg har lett i kirkeboka etter barn tom. 1750, men fant ingen.

Men han må ha hatt barn i første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for at du så etter i skifter til 1769, Berit K.

 

Jeg tviler på at Anne Cathrine fikk barn med Hans C Aarhus da hun var 41 år i 1747 da de to giftet seg. Iflg dødsboka var hun 62 år da hun døde i 1768. Jeg skal senere se i skifter 1764 da han døde dette året 80 år gml. For å se etter evt barn til Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christensen Aarhuus 1681-1764 og Kirsti Ditlefsdatter (Hammer) 1664-1742 fikk sønnen Christen 1710-1781 i Lier i 1710.

 

Christen ble gift 15.jun.1741 i Lier med Maren Marie (Massie) Brockmann 1718-1791. De fikk minst 2 barn: Hans 1741-1816 og Gunil Kirstine 1749-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg, Leif S. for info om Aarhus.

 

Jeg har sett på skifter for år 1764. Så helt frem til ca sidene 510-515. Ikke noe funn av skifte Aarhus da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.