Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om hvem som er gravfester

Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Men det som står om at departementet antar at kven som er festar i utgangspunktet ikkje er tausheitsbelagt må då gjelde generelt, og dette er stikk motsett konklusjon av den dei kom fram til i Skedsmo. Det kan då umogeleg vere noko meir "hemmeleg" at ein er festar til grava f. eks. til sin gamle onkel enn til sitt dødfødde barn. Dette var ein interessant observasjon frå Åsbjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten der tilseier jo også at dei skulle ha kontakta festeren og ikkje ein jurist:

Dersom festeretten kan røpe et personlig forhold som er taushetsbelagt, vil imidlertid også opplysninger om hvem som er fester, kunne være underlagt taushetsplikt, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1. I slike tilfeller må kirkegårdsmyndighetene innhente samtykke fra festeren for å kunne opplyse om hvem som er fester av graven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har nå en tilsvarende sak gående med Kirkegårdskontoret i Kristiansand. Har vist til rundskrivet. Men antar at det ender opp med at kontoret videreformidler min forespørsel til fester.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte dem om de kunne spørre fester om det var greit at de oppga det, men siden har det vært helt taust fra Skedsmo. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkegårdskontoret i Kristiansand videresendte, som ventet, min forespørsel. Så de følger ihvertfall rundskrivet på dette punktet...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte epost til kirken i Oppgård forrige dagen og spurte hvem som var fester til graven til min fettter og fikk følgende svar:

"Gravregisteret omfattes av lov av 14.april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger. Retten til innsyn er begrenset".

Men vedkommende hyggelige dame videresendte mïn forespørsel til fester om i sin tur kontaktet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Inspirert av denne tråden http://forum.arkivve...ergen-sier-nei/ gjorde jeg en ny forespørsel til Skedsmo i dag. Det endte slik:

Hei!

Viser til mail av 08-03-2013 hvor jeg stilte et enkelt spørsmål. Jeg kan ikke se å ha mottatt noe svar på henvendelsen på 4 1/2 uke, er det vanlig at dere ikke svarer på henvendelser?

Jeg gjentar hermed spørsmålet og forventer nå et snarlig svar.

Har dere kontaktet fester og spurt om det er greit at slektninger kan få vite hvem fester er?

Hvis ikke dere har gjort det, hvorfor ikke?

Hei igjen

Vi svarte deg den 7. mars, riktignok sendt du en ny epost 8 mars.

Henviser nok engang til epost av 7. mars.

Du svarer i epost av 7. mars at du kan innhente opplysningene på annet vis.

Det er riktig at jeg kan finne det andre veier, men kan du svare ja eller nei på det jeg spurte om, nemlig, og eventuelt hvor det skal være så vanskelig å la være?

Hei igjen

Vi kontakter ikke fester med slike spørsmål

Med dette avslutter vi denne saken.

Lykke til videre

Med hvilken begrunnelse nekter dere å rette en slik forespørsel til fester? Dette har en prinsipiell interesse for mange, så det har en stor interesse å få en grundig begrunnelse for hvorfor dere er steile på å ikke etterkomme en så uskyldig opplysning. Dessuten står det i det rundskrivet dere henviste til tidligere at det ikke er noe til hinder i å gi slike opplysninger.

Intet svar pr 11/4-13

Dermed gir jeg opp å få noen opplysninger derfra.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider