Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Tore Johansen

Dataspørsmål

Recommended Posts

Tore Johansen

Sitter og leker med rapporter i BK, så på dette med etter etterkommere i boksformat. Den kan lagres på C i html format. Noe jeg prøvde, da jeg åpnet den dukket den opp som en side i nettleseren.

Spørsmålet er: havner den på nettet?

Hilsen uvitende datanerd in spe.

Mvh Tore

Niels Hegge

Hei,

Den har ikke havnet på nettet, men ligger på din C der du lagret den. Men når du åpner filer i html format, så skjer det automatisk i nettleseren. Du kan åpne den i ordbehandler (Word, OpenOffice og LibreOffice). Start ordbehandler og bruk åpne funksjonen.

Lykke til videre

Tore Johansen

Hei,

Den har ikke havnet på nettet, men ligger på din C der du lagret den. Men når du åpner filer i html format, så skjer det automatisk i nettleseren. Du kan åpne den i ordbehandler (Word, OpenOffice og LibreOffice). Start ordbehandler og bruk åpne funksjonen.

Lykke til videre

Takk for kjapt svar, jeg skvatt et øyeblikk da den kom opp i nettleseren. :)

Tore Johansen

Hei,

Du kan åpne den i ordbehandler (Word, OpenOffice og LibreOffice). Start ordbehandler og bruk åpne funksjonen.

Lykke til videre

Det får jeg ikke til. Noen steg for steg tips? :huh:

Tror jeg fant ut hvorfor, fila må konverteres til mitt tekstprogram før jeg kan åpne det. Jeg bruker MS works, ikke office. ;)

Niels Hegge

MS Works har jag aldri brukt, men det er jo en enklere variant og det er sikkert derfor det ikke går. Selv bruker jeg nå LibreOffice som er ett gratisprogram, men med i stort sett samme muligheter som MS Word. Det kan lastes ned gratis fra Internet og er rimelig enkelt å bruke. Men det har alle funksjoner som en kan forvente seg av ett komplett ordbehandler.

Tore Johansen

MS Works har jag aldri brukt, men det er jo en enklere variant og det er sikkert derfor det ikke går. Selv bruker jeg nå LibreOffice som er ett gratisprogram, men med i stort sett samme muligheter som MS Word. Det kan lastes ned gratis fra Internet og er rimelig enkelt å bruke. Men det har alle funksjoner som en kan forvente seg av ett komplett ordbehandler.

Jeg har såvidt prøvd open office, men du vet, "man vet hva man har, men ikke hva man får". B)

Inger Karin Haarbye

Jeg er usikker på hva du vil gjøre med siden?

En html-side åpnes best i en nettleser, enten den ligger på nett eller på din datamaskin. Hvis du derimot skal endre den "for hånd", så må den åpnes i et tekstbehandlingsprogram.

Tore Johansen

Jeg er usikker på hva du vil gjøre med siden?

En html-side åpnes best i en nettleser, enten den ligger på nett eller på din datamaskin. Hvis du derimot skal endre den "for hånd", så må den åpnes i et tekstbehandlingsprogram.

Jeg ville hatt den i et tekstprgram, finner vel ut av hvordan jeg får det etterhvert. En annen mulighet ser jeg er å skrive den rett ut i PDF format.

Av en eller annen grunn så finnes ikke valget å få skrevet den rett ut i tekstformat i BK.

Ser det mulig å skrive ut i xps dokument writer, men det funker ikke, må legge ned BK, den stopper å fungere. :(

(tar du den Otto?)

Inger Karin Haarbye

html er laget til bruk på internett, dvs. nettside. Det er likevel ikke noe i veien for å åpne den lokalt på din maskin. Hvis rapportene ikke er ment for nettbruk, så er PDF mye bedre å bruke. Det er et format som fungerer på alle maskiner/operativsystemer, og som er egnet til også å sende til andre.

Tore Johansen

html er laget til bruk på internett, dvs. nettside. Det er likevel ikke noe i veien for å åpne den lokalt på din maskin. Hvis rapportene ikke er ment for nettbruk, så er PDF mye bedre å bruke. Det er et format som fungerer på alle maskiner/operativsystemer, og som er egnet til også å sende til andre.

Det er riktig, jeg kommer nok til å gå for PDF format når jeg begynner å produsere CD'r til intereserte i slekta.

Men det var dette med at BK ikke vil lage RTF fil av det da, som med anerapport f.eks.

Anne-Lise Hansen

Hei.

Jeg har ikke forsøkt å skrive ut etterkommere bokser, men lurer på om du har angitt adressen til tekstbehandlingsprogrammet i

Oppsett av BK deretter RTF/Annet-fanen?

Tore Johansen

Hei.

Jeg har ikke forsøkt å skrive ut etterkommere bokser, men lurer på om du har angitt adressen til tekstbehandlingsprogrammet i

Oppsett av BK deretter RTF/Annet-fanen?

Jeg har bare sett på Fil og utskriftsmuligheter derfra.

Uansett, om utskrift i bokser blir særlig bredere enn et tekstark blir det ikke særlig oversiktlig ser jeg i PDF og.

Tore Johansen

Kanskje noen på BK-Nordic-listen vet hvordan det gjøres?

http://www.bkwin.inf.../bk-nordic.html

Det er et sikkert. Men det er ikke den store dealen. Jeg bare tester ut en del varianter av utskrift for å se hva det blir ut av det.