Gå til innhold
Arkivverket

Slekta til oldemor Agnete Olsen født på Ringsaker


lisebeathe
 Del

Recommended Posts

Jeg søker slektninger til Agnete Olsen, født i Vollumstuen på Ringsaker 16/6 1860. Død i Oslo 1936.

Hun var mor til min morfar Karl August Andersen og gift med Carl August Tidemand Andersen i Oslo. De fikk bare 1 barn.

 

Hennes foreldre var Kari Olsdatter og Ole Evensen. Morfar var Ole Evensen og farfar Even Andersen. Ikke helt sikker på dette..Kan virke som de var husmannsfolk.

 

Hennes søsken; Helene, f 1852, Bernt f 1854 på Sonestad eie, Andreas f 1862 på Moeie, Karen f 1844, Eli f 1850, Martine Beate f 1871.

Jeg vil gjerne ha kontakt med slektninger, evnt andre som kan gi meg flere opplysninger om slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan dette være broren ?

 

Tellingsår: 1910

Kommune: Biri

Navn på bosted: Hårset øvere

 

Bernt Haarset 01.04.1855 Ringsaker

Ida Haarset Kone 04.06.1861

Martin Haarset 30.12.1893

Ivar Harset 20.05.1897

BorghildHaarset 21.06.1898

Otto Haarset 29.11.1900

 

 

Hmmmmmmmmmm, der er en Bernt Olsen fødd 1854 Ringsaker Hedemarken , som er bosatt i Oslo i 1900.

 

Jeg anbefaler deg og ta en tur på bibliotektet. Hvis der er bygdebøker for Ringsaker , så kan biblioteket skaffe disse for deg.

Jeg har selv fjernlånt bygdebøker , som de ikke hadde på mitt bibliotek.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 8 (1837-1850), Ekteviede 1844, side 365.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6013&idx_id=6013&uid=ny&idx_side=-324

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070110650485.jpg

Her gifter Ole Evensen og Kari Olsdatter seg i 12 april 1844 ( nr 47) 21 og 23 år gamle. Fedre oppgitt til å være Even Andersen og Ole Evensen

 

Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 5 (1839-1850), Ekteviede 1844, side 392.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9080&idx_id=9080&uid=ny&idx_side=-282

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512980131.jpg

her i klokkerboka er det litt lettere å lese. Han kommer fra Smestad under nordre Berge hun fra Bergseie under nordre Berg ser det ut til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg da ser på ditt innlegg om ektemannen til Agnete så giftet hun seg altså med sitt søskenbarn ? Even Oudensen og Kirsti Eriksdtr sin sønn Anders f 1813 var far til Carl August og sønnen Ole f 1822 var far til Agnete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt mer på familien din og jeg lurer på om ikke hele denne familien flyttet til Oslo ja som Randi sier familien er ikke i Ringsaker 1875 og Agnete finnes ikke konfirmert der, har ikke sjekket de andre ennå. Men jeg tror du kan fjerne Martine Beate fra listen over søsken hun var uægte født far enkemann Ole Evensen Hageberg på Veldre moren var ugift. Ole Evensen Hageberg hadde også en uægte sønn i 1870 med ei anna dame. Men dette er nok ikke din Ole Evensen.

 

I 1875 tellingen for Christiania finner vi ei blind enke Kari Olsen f 1824 boende med to av sine barn Karen f 42 og Andreas f 62 alle f i Ringsaker i Lakkegade 27. Dette kan være din formoder. Så jeg tror du må lete i Christiania for å finne ut om Agnete og eventuellt søsknene ble konfirmert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg da ser på ditt innlegg om ektemannen til Agnete så giftet hun seg altså med sitt søskenbarn ? Even Oudensen og Kirsti Eriksdtr sin sønn Anders f 1813 var far til Carl August og sønnen Ole f 1822 var far til Agnete.

 

Det har ikke slått meg engang! Kan det virkelig være sånn? Dette må sjekkes nærmere.

 

Har tittet litt mer på familien din og jeg lurer på om ikke hele denne familien flyttet til Oslo ja som Randi sier familien er ikke i Ringsaker 1875 og Agnete finnes ikke konfirmert der, har ikke sjekket de andre ennå. Men jeg tror du kan fjerne Martine Beate fra listen over søsken hun var uægte født far enkemann Ole Evensen Hageberg på Veldre moren var ugift. Ole Evensen Hageberg hadde også en uægte sønn i 1870 med ei anna dame. Men dette er nok ikke din Ole Evensen.

 

I 1875 tellingen for Christiania finner vi ei blind enke Kari Olsen f 1824 boende med to av sine barn Karen f 42 og Andreas f 62 alle f i Ringsaker i Lakkegade 27. Dette kan være din formoder. Så jeg tror du må lete i Christiania for å finne ut om Agnete og eventuellt søsknene ble konfirmert der.

Tusen takk, det kan nok stemme det!

 

Da lurer jeg jo på om det finnes etterkommere av Agnetes søsken, Karen, Andreas, Eli og Bernt..

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren Bernt melder flytting til Christiania 12/4 1879,mest sannsynlig skal han gifte seg og trenger derfor en attest. Er nok han som i 1900 bor i Eriks gade 17 i Christiania i 1900 gm Sofie f i Sverige ,6 barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Eli ville jeg sjekket ut den som i 1900 bor i Mandallsgade 3 gift med Hans Thorvald Olsen. Eli var nemlig født 24/11 1849 men døpt 20/1 1850. Jeg tror nok de fleste havnet i Oslo så søket bør nok konsentreres der. Blir mye leting i kirkebøkene, men sånn er det med denne hobbyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette også være en datter ?

 

name: Eline Olesdatter

gender: Female

event date: 01 Aug 1852

event place: Ringsaker, Hedmark, Norway

birth date: 13 Feb 1852

father's name: Ole Evensen

mother's name: Kari Olsdr

 

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I ft 1885 for Kristiania finner jeg ei Karen Ols. * 1844 Ringsaker.

Hun er tjerner og bosatt i Lakkegade 8.

http://digitalarkive...merk=65291#ovre

 

Ft 1885 for Kristiania.Bosatt i Ruseløkveien

Bærnt Olsen * på Ringsaker 1854.

Gift med Sofie fra Sverige.

4 barn.

 

http://digitalarkive...merk=31951#ovre

 

En av døtrene heter Ågot.

Dette kan være dåpen hennes

name: Aagot Marie Olsen

event date: 17 Jun 1883

event place: Oslo, Oslo, Norway

birth date: 16 Jan 1883

father's name: Bernt Olsen

mother's name: Sofie Andersen

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette også være en datter ?

 

name: Eline Olesdatter

gender: Female

event date: 01 Aug 1852

event place: Ringsaker, Hedmark, Norway

birth date: 13 Feb 1852

father's name: Ole Evensen

mother's name: Kari Olsdr

 

 

Mette

Ja, det tror jeg det må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

name: Bernt Olsen

birth date: 1854

spouse's name: Sofie Andersdatter

spouse's birth date: 1851

event date: 14 Dec 1879

event place: Trefoldighet Menighet, Oslo, Oslo, Norway

father's name: Ole Evensen

spouse's father's name: Anders Andersen

 

 

father's name: Bernt Olsen

mother's name: Sofie Andersen

 

name: Sigurd Bernhard Olsen

event date: 15 May 1887

event place: Oslo, Oslo, Norway

birth date: 02 Dec 1886

father's age: 1854

mother's age: 1851

 

name: Sigrid Helene Olsen

event date: 21 Jul 1895

event place: Jacob, Oslo, Oslo, Norway

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å stemme bra, vielsen i kirkeboka http://www.arkivverk...ny&idxside=-167

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60926020359.jpg

To sider frem i samme bok vielsen til Eli

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60926020361.jpg

 

Begge legger frem konfirmasjonsattester som stemmer med at det er rette personer, Bernt konfirmert i Ringsaker 1870 og Eli i 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har ikke slått meg engang! Kan det virkelig være sånn? Dette må sjekkes nærmere.

 

 

Tusen takk, det kan nok stemme det!

 

Da lurer jeg jo på om det finnes etterkommere av Agnetes søsken, Karen, Andreas, Eli og Bernt..

Lise

Ser i digitalarkivet 1865 at Kari Olsdatter er blind, så det må være hun som bor med sønn og datter i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bernt har etterkommere.Se tidligere svar. Bernt får flere barn.

En sønn Sigurd Bernhard , får en sønn Ragnar Bernhart Olsen. I følge ft 1910 er han født i 1908 i Oslo.

Hvis du finner denne dåpen , vil du kanskje finne noen av Sigurd sine søsken som fadder.

Dette bli en nevø av Agnete.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var overraskende, jeg lurer på om også de andre søskene har etterkommere, Jeg finner ikke Caroline Andrine i tellingene, døde kanskje ung.

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ft 1900 , Bernt med kone og barn.

http://www.rhd.uit.n...bnr=0010&lnr=18

 

Tror du må finne barnas dåp i en av de mange kb . Kanskje ved å se på fadder at du kan finne ut hvor det blir av Agnete sin søsken.

Ett navn på en ektefelle , som kan føre til en adresse som igjen kan hjelpe deg med å finne de i en ft.

 

Sigurd Bernhard har en sønn ( Ragnar B)i ft 1910 , kanskje der er kommet flere barn etter ft.

En god del arbeid , men prøv å finne Ragnar B sin dåp og konfirmasjon.

 

Bernt har også en sønn , Oskar født 1884 , i Oslo.

Dette kan være han i ft 1900 i Eriks Gade

Men dåpen til Oskar må finnes , eller dåpen til barna hans ( for å se om noen av Oskar sine søsken er faddere)

 

Oskar F. Olsen hf Dagarbeider 22.09.1884 Kristiania

Ragnhild Olsen hm 30.04.1888 Eidskogen

Harry W. Olsen s 15.12.1906 Kristiania

Solveig N. Olsen d 19.04.1907?? Kristiania

http://www.rhd.uit.n...bnr=0010&lnr=18

 

Solveig N sitt fødselsår må være feil (hvis hun da ikke er adoptert).

På Vestre Gravlund i Oslo finner jeg ei Solveig Nelly * 19-04 1908.

Hun er gift Kobbel.

Død 12-04-2002.

Ektemannen , Hans M Kobbel 1908-1975.

Prøv å finne dødsann. til Solveig og Hans i aftenposten.

For å finne ut om Solveig er en slektning , prøv å finne dåpen hennes.

Prøv med fødselsdato 19-04-1908

 

På Vestre Gravlund i Oslo er der en Harry W Olsen *15/12 1906 . død 13-06-1991.

Han er gravlagt felt 063 , rad 35 ,gnr 08.

Han er gravlagt sammen med Karen Oline 1911-2000. ( Død 6-01-2000).

Hvis du har tilgang til aftenposten fra 2000 (f.eks på bibliotekte) så kan du slå opp dødsann og se om der er navnt barn , barnebarn etc.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne Oscar er sønn av Bernt og Sofie , og jeg er 99.9% sikker på at Ocar er en nevø av Agnete.

 

name: Oscar Ferdinand Olsen

event date: 06 Apr 1885

event place: Oslo, Oslo, Norway

birth date: 22 Sep 1884

father's name: Bernt Olsen

father's age: 1854

Mother's name: Sofie Olsen

mmother's age: 1851

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke funnet dåpen til noen av Bernt og Sofie Olsen sine barn . :(

 

En utfordringer til andre hjelper her i forum , som sikkert finner de .

 

Mormonene har funnet dette ;

 

name: Aagot Marie Olsen

event date: 17 Jun 1883

event place: Oslo, Oslo, Norway

birth date: 16 Jan 1883

father's name: Bernt Olsen

mother's name: Sofie Andersen

 

 

name: Oscar Ferdinand Olsen

event date: 06 Apr 1885

event place: Oslo, Oslo, Norway

birth date: 22 Sep 1884

father's name: Bernt Olsen

father's age: 1854

Mother's name: Sofie Olsen

mother's age: 1851

 

name: Sigurd Bernhard Olsen

event date: 15 May 1887

event place: Oslo, Oslo, Norway

birth date: 02 Dec 1886

 

 

name: Sigrid Helene Olsen

event date: 21 Jul 1895

event place: Jacob, Oslo, Oslo, Norway

 

FT 1910 :

Bosatt i : Jens Bjelkesgate 16a, b

 

Ragnhild Olsen

Født :10.02.1881

 

Margit Olsen

Født ;21.06.1891

 

Ft 1885

Bosatt i : Ruseløkveien 42

Sigur født 1879

( Kan denne Sigurd være død før sep 1884.? Da broren , Sigurd Bernhard blir født ).

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.