Gå til innhold
Arkivverket

Ancestory.com Spore opp norsk/franske etterkommere


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått en forespørsel fra USA om Ancestory.com kan være et nyttig hjelpemiddel til å spore opp etterkommere i Frankrike.

 

Ingrid Peters Waldron spør meg:

I have a question for you (to ask your opinion) about Ancestry.com.

Are they useful at all? I want to track down (spore opp?) my Norwegian/French cousin Eric Peters-Matisse

 

Nå har jeg ingen erfaring med Ancestory.com og håper derfor noen av forumets medlemmer kan komme med innspill.

 

Først litt opplysninger.

 

Personene det dreier seg om er kunsteren Wilhelm Peters og hans første hustru Hanna (Nanna) 1885 tellingen i Oslo og denne siden.

 

Opplysninger om famiien Peters ligger også ute på min hjemmeside.

 

Forespørsel om Peters har jeg tidligere hatt på det "gamle" forumet.

 

Eric Peters Matisse ble henrettet under 2. verdenskrig.

  1. Kan Ancestory.com være et nyttig hjelpemiddel i denne saken?
  2. Hvor finnes dåpen til brødrene, Charles, Will og Andre
  3. Jeg har ikke funnet Andre og hans mor Hanna (Nanna) emigrert!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Catrin.

Jeg vet fra et svensk TV-program om en adoptert person som søkte sine biologiske forfedre, at Frankrike er et veldig vanskelig land når det gjelder å få tak i den type informasjon. På grunn av dårlige erfaringer med forfølgelse av personer i diverse kriger og lokale okkupasjoner i tidligere tider, er det så vidt jeg forsto lovpålagt å kun oppbevare slektsinformasjon lokalt, og IKKE i sentrale registre! Vedkommende svenske måtte besøke offentlige kontorer i hvert distrikt som kunne være aktuelt, uten å kunne vite om det fantes informasjon der, og det tok også endel tid å få ut informasjonen på hvert sted. Selvsøk var ikke aktuelt. Det aktuelle TV-programmet gikk for et par år siden, jeg er ikke kjent med fransk regelverk fra noen annen kilde, så du får ta det med en klype salt.

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske hærs vernepliktige officerer 1936:

 

Allan W. Peters, f. 1884. Eks. Krigsskolens ned. avd. 1903. Sekondløitnant i intendanturen 1903.

 

Jeg fant konf. i Frogner kirke i 1900

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=604&idx_id=604&uid=ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060228010719.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Olaf og Carsten, som har vært villig til å bruke noe av sin tid på min forespørsel.

 

Olaf:

På grunn av dårlige erfaringer med forfølgelse av personer i diverse kriger og lokale okkupasjoner i tidligere tider, er det så vidt jeg forsto lovpålagt å kun oppbevare slektsinformasjon lokalt, og IKKE i sentrale registre

 

Jeg takker for opplysningene. Dette var jeg ikke klar over og din informasjon skal jeg videreformidle.

 

Carsten:

 

Den norske hærs vernepliktige officerer 1936:

 

Allan W. Peters, f. 1884. Eks. Krigsskolens ned. avd. 1903. Sekondløitnant i intendanturen 1903.

 

Jeg fant konf. i Frogner kirke i 1900

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-10

 

Takk for nye opplysninger igjen fra deg Carsten. Nå fikk jeg bekreftet at de er døpt romersk katolske og navnet på moren,

 

Navnet Allan var helt nytt for meg, samt informasjonen fra krigsskolen.

Valget av krigsskolen kan kanskje ha noe å gjøre med onkelen til Allan Wilhelm Peters, Oberst Nikolai Peters!

 

Svært interessant og kjent familie, men du verden så vanskelig å nøste opp både forfedre og etterkommere.

 

Igjen, mange takk til Olaf og Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du interessert i opplysninger om oberstens datter "Henny", født 1887?

 

Ja takk, Carsten.

Jeg setter pris på alle opplysninger om Peters slekten, da jeg endelig har begynt å systematisere den.

Bedre sent enn aldrig, da jeg tenkte jeg skulle prøve å få sendt over et oppsett til Ingrid Peters Waldron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1907, utgitt 1932:

 

Henny Ihlen Haeselich.

 

Jeg er født i Kr.a. 2-10-1887 av foreldre oberst i infanteriet N. H. Peters (f. i Kr.a. 10-11-1843, død sammesteds 14-3-1923) og hustru Louise, f. Ihlen (f. i Kr.a. 28-10-1853, død sammesteds 28-6-1926). Fars slekt er tysk og kommet fra Rostock; men mors slekt er gammel norsk slekt fra Modum.

 

Gift 1919 med Norman Haeselich (f. 29-7-1882 i Kr.a.), sønn av arkitekt Rudolf Haeselich og hustru Louise. Barn: Georg Rudolf, f. 7-5-1928 i Oslo.

 

Jeg gikk på Ragna Nielsens skole i Kr.a. og senere, p.g.a. min fars forflyttelser, på Sara Christies skole i Tr.hjem. Middelskoleeksamen tok jeg ved Drøbaks høiere almenskole, da vi bodde på Oscarsborg festning. Frekventerte gymnasiet i Larvik og tok artium ved Frogner høiere almenskole i Oslo på den sproglig-historiske linje med latin i 1907.

 

Var ansatt ved Larviks tollkontor i 4 år, hvor jeg til slutt blev tollfullmektig, og har vært 1 år på advokatkontor i Oslo. I 1914 blev jeg ansatt ved Norges Statsbaner, hvor jeg nu er kontorist. (Skrevet 15-10-1931).

 

Fru Henny Ihlen Haeselich avgikk ved døden 31-10-1931, dypt savnet av sine nærmeste og sine venner. Hennes energiske og kraftfulle personlighet vil minnes av dem med dypt vemod.

 

Skal se om jeg finner noe om oberstens 2 andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrin, jeg foreslår også at du tar kontakt med den franske ambassaden, de kan sikkert bistå med bedre informasjon enn den jeg ga deg. og de kan vel bekrefte/avkrefte om det jeg opplyste, er riktig. Hvis du tar kontakt, vennligst gi oss en tilbakemelding.

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1934, utgitt 1959:

 

Nikolai Herman Peters Karlsen, tollkontrollør, f. 19-11-1914 Larvik, død 7-1-1944, sønn av tollkasserer Harald Karlsen (1866-1942) og Birgitte Johanne Elisabeth Ihlen Peters (1881-1957).

 

Tollskolen. - Ansatt i Tollvesenet fra 1934; kontorist i Stavanger, tollass. Haugesund, Egersund og Sandnessjøen, tollkontrollør Bjørnefjell tollstasjon fra 1943 til han omkom ved en ulykke i tjenesten.

 

Studentene fra 1935, utgitt 1960:

 

Johanne Kathrine Peters Egaas, husmor, Stavanger, f. 20-7-1916 i Larvik, datter av tollkasserer Harald Karlsen og Birgitte Johanne Elisabeth Ihlen Peters. Gift 1943 med tollsekretær Odd Ancher Egaas, f. 11-1-1915 i Egersund, sønn av overkonduktør Ole Egaas. 1935-47 tollkassererkontoret i Stavanger. 1955-59 lærervikar ved folkeskolen samme sted.

 

Sender en pm om deres barn.

 

Her er gravsteinen

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3769158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Peters finner jeg ikke så mye om, han er i Trondhjem i 1910 ugift. Han er ansatt i tollvesenet som tollkontrollør i 1918 og 1931 iflg. Statskalenderene for nevnte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 31-10-1957, dødsannonse:

 

Min kjære mann, vår far, svigerfar, bestefar og onkel Johan Ihlen Peters døde stille idag. Oslo, 28. oktober 1957.

 

Gunhild Aasand Peters

 

Barn, svigerbarn

 

Barnebarn, oldebarn

 

Gitta Karlsens barn

 

Bisettes i Det gamle krematorium lørdag 2. november kl. 11.20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter!

 

Her renner det inn mail med nyttige tips og mye flott informasjon.

 

Olaf:

Cathrin, jeg foreslår også at du tar kontakt med den franske ambassaden, de kan sikkert bistå med bedre informasjon enn den jeg ga deg. og de kan vel bekrefte/avkrefte om det jeg opplyste, er riktig. Hvis du tar kontakt, vennligst gi oss en tilbakemelding.

 

Vet du hva Olaf, dette har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg ta tak i.

Jeg kommer tilbake, når jeg har kontaktet ambassaden.

Hjertelig takk for tipset.

 

Carsten:

 

Hva du har funnet fram til meg. Rene gullgruven.

Jeg skal gå igjennom alle opplysningen og koble de opp med kirkebøker og alt som er.

 

Dette var mer enn jeg håpet på.

 

Det er mulig jeg skal prøve å kontakte noen journalister også, for å se om de kan finne ut noe mer om arkitekten, Andre Peters.

 

Mange, mange tusen takk for all bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilbake etter å ha snakket med den franske ambassade.

 

Olaf:

På grunn av dårlige erfaringer med forfølgelse av personer i diverse kriger og lokale okkupasjoner i tidligere tider, er det så vidt jeg forsto lovpålagt å kun oppbevare slektsinformasjon lokalt, og IKKE i sentrale registre!

 

Du hadde rett i at det ikke finnes sentrale registre.

Jeg ble anbefalt å bruke franske forum for genealogy.

 

Vel, dette overlater jeg til Ingrid Peters Waldtron, som snakker fransk flytende.

 

Carsten:

 

Du har gitt meg mange nyttige opplysninger, som jeg skal sende over til USA, men jeg må nok også bruke det selv, da det tyder på at Ihlen slekten kommer inn på min anelinje, via Shjelderup slekten.

 

Vel, jeg blir jo nesten i slekt med Ingrid Peters Waldron også, da Ingrid sin oldefar's fetter, Carl Johan Ludvig Peters er svigerfar til Louise Barbara Ihlen.

Oops, dette blir komplisert for "lille meg".

 

Mange takk igjen til både Olaf og Carsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen, Cathrin. Personen i det svenske TV-programmet var ganske frustrert etter utallige besøk på lokale, offentlige kontorer med tildels svært treg saksbehandling, og det skjønner man jo. Glad vi er i Norge! (Jeg var f.ø. inne på hjemmesiden din; det er nå en liten verden vi bor i, jeg var i sin tid hos både Mora og FM Mattson og solgte metaller!)

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde så rett Olaf, med Frankrike, så nå har jeg sendt Ingrid Peters videre til en kontakt jeg har i Atlanta, som har en del aner fra Frankrike.

Jeg får håpe det gir avkastning.

 

Så du har vært på fabrikkene i Mora. Nei, verden er ikke stor.

Hadde forøvrig en rørlegger på besøk, som hadde overnattet i huset til mine oldeforeldre i forbindelse med Vasaloppet.

 

Tilbake til saken, Peters, så har jeg nå oversendt en liten etterkommerrapport til USA.

Du verden så lite som skal til for å glede noen.

Hun var så takknemlig.

 

Jeg må igjen få takke Carsten og Olaf for deres bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.