Gå til innhold
Arkivverket

Skipsforlis ved Hvaler i 1821 - og et barns navn


Anette Mahle
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle finne et dødsfall som jeg fant på denne siden, men da ble jeg nysgjerrig på "den klyngen" med døde som står nederst på siden og gjetter at det må ha vært et skipsforlis, men klarer ikke å lese stort av det.

 

http://www.arkivverk...61010030150.jpg

 

Vil noen lese og skrive av?

 

 

Jeg vil også gjerne ha bekreftet at min avdøde slekting litt lenger opp på siden, død 26. januar, heter Rasmus Rasmusen og bor på Kile. Det står en liten "krøll" etter fornavnet som jeg ikke skjønner hva betyr.

 

Her, for fødsel og dåp, heter han imidlertid Andreas, http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061010030060.jpg

 

Men i 1825 får foreldrene en ny sønn som heter Andreas. Var det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på siden:

 

I Kirkeaaret 1821 er i Hvaløernes Præstegjeld døde af Mandkjøn 5 Skipper Anders Høgh, Matros Joseph Jacobsen Sandøe, Matros Jens Thommessen Helleskilen, og Skibsdreng Henrich Hansen Gravningen, formodes at være omkommen paa en Rejse fra Mortensnæs i Finmarken, da de ikke have været at opspørge, eller man har mindste Efterretning fra dem. -

Skipper Thomas Christiansen Korshavn og Huusmand Erich Olsen Verpet, omkomne paa en Rejse til Friderichshald, med en Veedbaad, som skal være sjunken østen for Bjørneskiær. Deres Legemer ere ikke fundne. -

 

Rasmus Rasmussen på Kile døde 26. januar og ble begravet 2. februar, 16 dager gammel. Mellom for- og etternavnet hans synes jeg det står NB, og da kan det vel være at det er fordi han er ført inn med feil navn, siden du nevner at han heter Anders ved dåpen. Det var ikke uvanlig å gi samme navn til et nytt barn, dersom det første døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det mye å lære! Så de seilte virkelig helt til Finnmark, skulle tro de hadde fisk nok rundt Hvaler.

 

Og da er navnet oppklart også.

 

Tusen takk for hjelpen, veldig snilt av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.