Gå til innhold
Arkivverket

Rådmann i Oslo, Jens Jacobsen c1700-1778


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • kmg

    11

  • Anne-Lise Hansen

    21

  • svein rindedal

    3

  • Leif Salicath

    32

Takk for hjelp, Geir.

 

Jeg ser at forbokstaven ikke er C, men G iht. min lille bibel ("Mine Røtter").

 

Ja, Grette (Magrette), du finer neste barn i 1657. Som sagt har jeg ikke tilgjengelig min egentlige database, så jeg runder av her....tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, Geir.

 

Grette passer bra.

 

Jeg har ellers forsøkt å tyde skiftet etter Poul og Sara og lurer faktisk på om det er enda ett barn som nevnes der. Det gelder eldste(?) datter som er gift med en Christian i Tønsberg (altså samme sted som broren er bosatt). Olea eller Anna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er med oss ennå Geir, så lurer jeg på om du har kjennskap til om Judithe Poulsdatter og Claus Olsen hadde en sønn Lars. Det fremgår så vidt jeg kan se av denne linken http://www.namiko.no/sandaker.htm , men det kan jo være en forveksling med sønnesønnen Lars 1782-1844 (sønn av kjøpmann Poul Clausen 1738-1822).

 

Det finnes også en Lars Clausen som ble gift med Marte Pedersdatter Aasen 26.jan.1788 i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er med oss ennå Geir, så lurer jeg på om du har kjennskap til om Judithe Poulsdatter og Claus Olsen hadde en sønn Lars. Det fremgår så vidt jeg kan se av denne linken http://www.namiko.no/sandaker.htm , men det kan jo være en forveksling med sønnesønnen Lars 1782-1844 (sønn av kjøpmann Poul Clausen 1738-1822).

 

Det finnes også en Lars Clausen som ble gift med Marte Pedersdatter Aasen 26.jan.1788 i Christiania.

 

Nei, det går også fram av skiftet etter Claus Olsen - ingen sønn Lars. Det andre spørsmålet må jeg ha databasen min for å kunne si noe sikkert om (ikke sikkert jeg har det der heller, dette ligger utenfor mitt geografiske område strengt tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.innlegg 57 så tror jeg den "Olea/Anna" må være den Oluff som blir døpt 1678. Hun blir i alle fall gift med garveren Christian Hansen Schinckel som etterhvert flytter til Tønsberg hvor det er skifte etter henne i 1740(skifter i Tønsberg DA). Barna Paul 1703, Sara 1705 +Christian 1707 blir døpt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poul Olsen Thrane 1751-1830 kjøpmann og stadshauptmann gift 2) 1795 med Juditha Abigael Clausen 1775-1833. Juditha Abigaels yngre bror Lars Clausen 1782-1844, kjøpmann og tollbetjent ble altså gift 1808 med Louse Thrane 1789-1878 som var Poul Olsen Thranes datter fra første ekteskap med Christine Maria Dørcher.

 

Juditha Abigael var datter av kjøpmann Paul Clausen 1738-1822 og Anna Maria Olsdatter Sand 1744-1833. Paul var datter av Claus Olsen og Judithe Poulsdatter som er nevnt i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.innlegg 57 så tror jeg den "Olea/Anna" må være den Oluff som blir døpt 1678. Hun blir i alle fall gift med garveren Christian Hansen Schinckel som etterhvert flytter til Tønsberg hvor det er skifte etter henne i 1740(skifter i Tønsberg DA). Barna Paul 1703, Sara 1705 +Christian 1707 blir døpt i Oslo.

Det er korrekt (innlegg 39 og bekreftet gjennom skiftet til foreldrene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.innlegg 57 så tror jeg den "Olea/Anna" må være den Oluff som blir døpt 1678. Hun blir i alle fall gift med garveren Christian Hansen Schinckel som etterhvert flytter til Tønsberg hvor det er skifte etter henne i 1740(skifter i Tønsberg DA). Barna Paul 1703, Sara 1705 +Christian 1707 blir døpt i Oslo.

Det er korrekt (innlegg 39 og bekreftet gjennom skiftet til foreldrene)

 

Jeg har lagt inn rettelse i innlegg #43 og #45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet i Tønsberg i 1740 viser også at det var flere barn:

 

Chatrine Sophie Christiansdatter gift med Povel Pedersen, Tønsberg

Hans Christiansen død, men etterlot en sønn og 2 døtre

Sara Christiansdatter 19 år. (Sara f. 1705 døde kanskje før 1721 ?)

 

Det kan se ut som om Olea egentlig heter Olow eller Olou.

 

Se også skiftet 3.6.1750 i Tønsberg http://digitalarkive...&merk=3012#ovre hvor en finner mye om søsknene til Olow.

 

En liten nøtt til slutt i skiftet. Stesvigersønn Jacob Thrane (regimentsfeltskjær) må være senere stadskirurg i Oslo, Jacob Povelsen Thrane 1685-, sønn av kjøpmann i Sør-Odal, Povel Samuelsen Thrane og Abigael Andersdatter Heide. Jacob er vel ca 6 slektsledd borte fra Poul Olsen Thrane, men absolutt ikke i slekt med arvelateren Jens Poulsen (smit) - så vidt jeg kan se.

 

Det samme gjelder hvor Jens Poulsen har fått slektsnavnet Smit fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektemannen til Olow Poulsdatter (Povelsdatter), Christian Hansen Schenkel (Schinkel) har kanskje forbindelse til apoteker Povel Christian Schenler/Schindler i Christiania, se dåp 13.feb.1714 http://www.arkivverk...y&idx_side=-135 hvor flere Michelsen er nevnt. Er dette forbindelsen til Cornelius Michaelsen svoger til Olow ?

 

Sophia Helle Michelsen som er fadder må være hustru til Helle Michelsen, Sophie Cathrine Vogt. Kan Cornelius være bror av Helle Michelsen ?

 

Apotekeren er nevnt i skifte i Christiania 28.jan.1711 etter hustru Marie Dinesen, mens barnets mor i 1714 må være neste hustru Engebor Hedvig Michelsdtr(?).

 

Rettelse: Sistnevnte heter Ingeborg Hedevig Michelsdatter(?) Rode iflg. skifte etter apotekeren i 1717, http://arkivverket.no/URN:sk_read/25396/209/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp bekreftet tyding av et par dåp i Christiania, se http://forum.arkivve...64#entry1557064 hvor Cornelius Michelsen får datteren Catrine i 1706 (morens navn feilskrevet) og en annen dåp i 1712 hvor Cornelius er fadder og hvor barnets mor kanskje er søster til Cornelius.

 

Stor takk til Else B. Rustad for tyding av navnene.

 

Jeg nevner også at Cornelius Michelsen er fadder for flere av Cornelius Petersens og Karen Michelsdatters barn. Mere slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer Geir Kamsvaags innlegg på nevnte tydetråd nevnt i #68:

 

Såvidt innom, det Else skriver er det som står. OBS. Det er to samtidige Cornelis Pe(t)tersen, den andre gift med Else Andersdatter. Cornelius Michelsens søsken er ikke alle helsøsken.
da dette er veldig nyttig for å komme videre med Cornelius sin familie.

 

Den "første" Cornelis Petersen var gift med Karen Michelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den "første" Cornelius Pettersen c1691-1751 og Karen Michelsdatter døper Michel 14.mar.1712 og Cornelius Michelsen er fadder. Dette er derfor trolig søsteren til Cornelius Michelsen og Jonas M. Cornelius Pettersen begraves 13.mai.1751 i Garnisonsmenigheten - 60 år gammel.

 

Cornelius Petersen gift med Else Andersdatter, skifte etter henne 2.nov.1730, barn: Peter døpt 25.aug.1707 og Inger døpt 3.mar.1714 iflg. kb. Cornelius Pedersen begraves 3.aug.1732 på Vaterlands kirkegård. Skifte etter ham 14.nov.1732 hvor Cornelius Michelsen er nevnt en rekke ganger. Her nevnes også bror til Cornelius Michelsen, Jonas Michelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.