Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Ann-Kristin K.

Lebensbornarkivet

Recommended Posts

Ann-Kristin K.

Sendte brev til Riksarkivet v/Lebensbornarkivet for 2 uker siden. Hvor lang svartid pleier det å være på slike henvendelser når jeg har sendt med dokumentasjon i brevet?

 

Ann-Kristin Kleven

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seksjon for brukertjenester

Vi har mottatt din henvendelse. Saksbehandlingstiden er vanligvis 15 virkedager, men i vanskelige saker kan det ta noe lenger tid. Du vil få beskjed dersom vi kommer til å trenge lengre tid på denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Kristin K.

Vi har mottatt din henvendelse. Saksbehandlingstiden er vanligvis 15 virkedager, men i vanskelige saker kan det ta noe lenger tid. Du vil få beskjed dersom vi kommer til å trenge lengre tid på denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

 

Jeg har fortsatt ikke fått noen som helst tilbakemelding på brev jeg sendte ut slutten av februar til dere. Har forståelse at det kan ta tid, men bør få tilbakemelding hvis dere trenger lenger tid på saken, noe dere sier at dere gir.

 

Ann-Kristin Kleven

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yngve Nedrebø

Lebensbornmaterialet lå i Justisdepartementet til 1950, da ble mappene for hvert enkelt barn sendt til fylkesmannen i det fylket man trodde barnet var hjemmehørende i, og dette materialet ligger derfor i fylkesmennenes arkiver, og etter hvert er de avlevert til de respektive statsarkivene.

 

Grunnen til at dette materialet ble overført til fylkesmennene var at det i 1950 ble åpnet for fremming av krav om bidrag fra tyske barnefedre i Vest-Tyskland. Fylkesmennenes familie- og sosialavdelinger gikk derfor gjennom hele materialet, og innhentet uttalelser fra barnemødrene om de ønsket bidragskrav fremmet. I denne prosessen ble det også gjennomført en rekke farskaps- og bidragssaker ved sorenskriverembetene for å skaffe det nødvendige rettslige grunnlaget.

 

Vi ser at man i en del tilfeller sendte materialet til feil fylkesmann, og da ble mappene sendt videre til rette vedkommende. Ikke så rent få av barna var havnet i utlandet, og da stoppet sakene opp.

 

Det var bare i et ganske beskjedent antall saker at det faktisk ble fremmet krav om bidrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Kristin K.

Vil det si at det ikke finnes noe hvis det ikke ble fremmet krav om bidrag?

Jeg tror ikke det ble fremmet sak mot min oldefar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yngve Nedrebø

Jo, i mappen vil det normalt ligge mye informasjon. Det skal bl.a. ligge "Fragebuch" for både far og mor, ofte også med fotografier, og med slektsoversikt over fars og mors foreldre, besteforeldre og til tider oldeforeldre. Det vil også kunne finnes korrespondanse om økonomisk støtte til mor før og etter fødsel, og dersom barnet var plassert på et av Lebensbornhjemmene, kan det være både fotografier og brev. Så det er vel verdt å sjekke innholdet. Så lenge barnet selv lever, vil det være sterkt begrenset adgang for andre til innholdet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Kristin K.

Nå er saken at både min far, min farfar (som jeg vet lite om, kun navn og mulig f. dato og hvor han kom fra) og farmor alle er døde og det er min far det gjelder som ble født i 1943. Jeg sendte som tidligere skrevet inn brev i slutten av februar og har enda ikke hørt noe. Da får jeg smøre meg med enda mer tålmodighet og håpe jeg snart får svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Kristin K.

Jeg ble ringt til av dere uke 16, 17.04.13, kl. 11.26 og fikk da en beklagelse over at min forespørsel fra februar ikke var besvart og beskjed om at jeg ville få svar på min forespørsel uka etter . Jeg ble veldig takknemlig for dette. Vi er nå i uke 19 og jeg har fortsatt ikke fått tilbakemelding noe jeg synes er meget urimelig da jeg ble lovet svar uka etter mottatt telefon. Jeg håper derfor at jeg nå vil motta svar på min forespørsel så snart som mulig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seksjon for brukertjenester

Vi beklager sterkt at du enda ikke har fått svar på din forespørsel.

 

Grunnet uvanlig stor arbeidsmengde, samt mindre bemanning i vår seksjon har saksbehandlingen tatt vesentlig lengre tid enn forventet.

 

Vi håper å kunne svare deg så raskt som mulig.

 

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.