Gå til innhold
Arkivverket

Anne Kristine Pedersdatter Lillesand f. ca 1779, Arendal?


Bente Snøløs Topland
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Min tipp- tipp oldefar het Mathias Andreassen, født 1819/1820/1821 i Skudeneshavn/ Helleland. Til daglig kalt Matias Målar. Moren het Anne Kristine Pedersdatter, men var til vanlig kalt Anne Lillesand.

 

Først var hun gift med Svend Svendsen Brekkestø som hun fikk en sønn med som hette Per. Per giftet seg med Gunhild Jonsdotter Eppeland. Andre mannen til Anne hadde det uvanlige navnet Andreas Sjander, og han reiste omkring i bygdene som sølvsmed. Han var far til Matias Målar.

 

 

Men hvem var Anne Lillesand, og hva er opphavet hennes? Det jeg har funnet om henne står i bygdebøkene for Mykland.

 

Har noen kilder som kan hjelpe meg å finne ut mer om henne?

 

Jeg lurer igrunnen også på om noen kjenner til noe av sønnen Matias Målar sine verker, som kister, ølboller o.l.? Min bestemor har ei kiste etter ham, og stilen er temmelig gjenkjennelig. Kisten på bildet er ikke akkurat denne kisten, men en annen han har malt i sin tid.

 

 

Hadde vært veldig fint om noen kan hjelpe! :)

 

Hilsen

Bente

post-4186-0-20112900-1362519518_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du noen årstall på disse folkene du nevner? Når var Anne Pedersdatter født og hvor? Har du funnet de i f. eks. folketellingene?

Det sto vel noen årstall i bygdebøkene?

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar her!

 

Jeg hadde dessverre ikke kunnskaper om verken fødselsår eller sted. Sønnen Mathias var nevnt i bygdeboka for Mykland, siden han hadde husmannsplass under Mjåvatn her. Foreldrene blir gjerne bare nevnt i en bisetning siden omtalen av hvem som besitter gården dessverre er det mest interessante i mange bygdebøker. Derfor visste jeg jo ca årstall for Mathias Andreassen og hvor han var født.

 

Hadde en mistanke om at Anne Kristine Pedersdatter måtte ha noe med de reisende å gjøre. Så bra å få svar! Lenken fungerte den ;)! Sønnen Mathias er jo født ca 1820, så det stemmer bedre med at hun var født i 1779 som statsarkivet Kristiansand fant nå i folketellingen for 1801 i Vestre Moland, enn i "Fantefortegnelsen 1862" der det står at hun var født i "1769 (!)". Hvis ikke har hun fått Mathias da hun var rundt femti år...

 

Jeg føler på meg at Andreas Sjander også hører til de reisende, men han er ikke nevnt noe sted bortsett fra i Myklandsbøkene og at hun giftet seg med ham etter Svend Svendsen.Jeg har jo en debatt til som er for å finne ut mer om ham. Vet ikke om denne linken her fungerer da men: http://forum.arkivve...er#entry1556429

 

Legger også ved et bilde av sønnen til Anne Lillesand og Andreas Sjander, min tipp-tipp oldefar Matias Målar med kona hans Gunhild Olsdotter.

 

post-4186-0-88616800-1362600844_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette nettopp:

 

EILERT SUNDT

Fante- eller landstrygerfolket

i Norge

 

...

Og derhos skal jeg tillade mig at nævne tvende stykker, som jeg skulde ønske, at amtskommunerne vilde skjænke sin opmærksomhed.

 

206. I 1864 (derfor ikke regnet med i ovenstående tal) døde den mærkelige omstreiferske Anne Lillesand, som jeg har omtalt i 2den årsberetning § 170. Hun skulde være 95 år gammel, og i Heirefos hvor hun blev begravet, skjød bønderne sammen det fornødne til kiste, ligklæder og begravelse for denne her i egnen så vel kjendte betlerske.

...

 

I kirkeboka for Herefoss i Hommedal s 78, år 1864 står det at hun døde 27. februar, "Ulledal i Mykland ... Anne Peersdatter Lillesand af Landstrykerne"

 

Tenkte bare siden man påstår i Myklandsbøkene at Mathias er sønnen hennes, at det er en liten sammenheng med at han hørte til Herefoss kirke til ca 1905 (For Herefoss/ Mykland er det felles klokkerbøker/ ministerialbøker fra 1871-1946, Mykland var en del av Herefoss prestegjeld fra 1874) og at hun ble begravet her. Han bodde på plassen Monen i Uldal ei tid. Han må ha visst hvem moren hans var tenker jeg. Kanskje verre å vite hvem faren var egentlig, men hun var gift to ganger står det i Myklandsbøkene, andre gangen med Andreas Sjander: "Andreas og Anne var foreldra til Matias".

 

For øvrig skal Matias Målar ha malt noe av interiøret i Herefoss kirke som det står i Myklandsbøkene.

 

Jeg synes det er interessant med disse fantefortegnelsene, og lurer på om en kan finne Andreas Sjander Pedersen her, siden han var omreisende sølvsmed, og også muligens av det reisende folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.