Gå til innhold
Arkivverket

Solveig Lund: kvinnelig fotograf


Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Hei til forumet fra en førstegangsbruker:

Jeg har et spørsmål som skulle passe godt på kvinnedagen. Arbeider med en utstilling om tidlige kvinnelige fotografer i Norge for Baroniet i Rosendal i anledning stemmerettsjubileet - og har spesielt interessert meg for Solveig Lund (1869 (eller 1868)-1943).

 

Hun er presentert slik i Preus museums register over tidlige norske fotografer:

Født i Christiania. Datter av Cornelius Clarin L. (1824-1906) og Nilsine Othilia Foyn (1827-95), ugift. Utdannet seg som kunstfotograf (nasjonaldrakter, landskaper m. m.) med særlig henblikk på turisttrafikken. Hun etterlot seg et legat for slitte husmødres ferieopphold o. l.

 

Virkested:

1895 ca: Oslo; Pilestrædet 21

1895-1943 ca: Oslo

1897 ca: Oslo; Universitetsgd. 22

1898 ca: Oslo; Torvet 9

1900 ca: Oslo; Stortingsgaden 2

1892-1894: Moss

Kilder: Kilder:

Bonge, Susanne: Eldre norske fotografer, 1980

 

Hun hadde også en søster, Dagny (f.1860) som var fotograf. Men henne har jeg ikke funnet noen opplysninger på - annet enn at hun skal ha vært utdannet som bildekunstner og fotograf i Berlin.

I digitalarkivet har jeg funnet at det med legatet for slitne husmødres ferieopphold på landet neppe var tilfeldig.

I Oslo delte Solveig Lund en stund hus med 6 andre ugifte damer - og to andre "friskinger" og kvinnesakskvinner:blant dem Ida Wedel Jarlsberg - se: http://snl.no/.nbl_b...sberg/utdypning

 

og Valentine Dannevig: http://snl.no/Valentine_Dannevig

 

Ida W. Jarlsberg var også veldig nær venninne av av Birgitte Esmark:http://snl.no/.nbl_b...smark/utdypning- en annen sterk kvinnesakskvinne...

 

Om noen skulle sitte med nærmere opplysninger om Lund-søstrene og deres familie, og vil dele dette med meg, vil jeg være svært takknemlig.

Ellers ligger Solveig Lunds fotografier - mange av dem - ute på Digitalt Museum.

 

Mhv Sigrid Lien

 

 

 

-PAXP-deijE.gif

 

 

Ida Wedel Jarlsberg – utdypning (Norsk biografisk leksikon) – Store norske leksikonsnl.no

Norsk biografisk leksikon er et selvstendig verk og blir ikke oppdatert. Feil kan varsles til redaksjonen@nettleksikon.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lund, Dagny (1860-1920)

 

Kommentar:

Datter av Carl Cornelius Clarin L. (1824-1906) og Nilsine Othilia Foyn (1827-95), ugift. Utdannet seg til fotograf i Stockholm og studerte malerkunst i Berlin. Ingen bilder er kjent.

 

Kilder:

Bonge, Susanne: Eldre norske fotografer, 1980

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&ved=0CIgBEBYwCA&url=http%3A%2F%2Fwww.nb.no%2Fpm_old%2Ffotograf.php%3Fsok%3D1%26navn%3D%26foedt_utvid%3D%26foedta%3D..%26vis%3D2130&ei=KNA5UYSJG8bg4QSW3oDoDg&usg=AFQjCNEo1U9qCpQDuVA-uD5Y07gY8vQL4Q&sig2=TpIQ9GRWyR0KURnJyCUH-g&bvm=bv.43287494,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Takk for tipset om norske slekter. Det var fint. Ellers har jeg kommet over familien i slektshistorier som ligger på nettet etter folk som er etterkommere etter Lund-familien. Men det var interessant å lese at Solveig Lunds bestefar faktisk var Eidsvollsmann. Ellers er det også interessant at det er en viss forbindelse til Bergen her, til tross for at Solveig og hennes søsken faktisk bosatte seg og arbeidet i Oslo. Faren er slik jeg har forstått det, født i Bergen. Det samme var hennes eldste bror. Men så dukker Solveig Lunds far opp i skriftene etter Henrik Ibsen. Han har åpenbart vært den som "hentet" Ibsen til Oslo etter årene i Bergen. Som fotograf reiser jo Lund blant annet rundt i Hardangerfjordområdet og fotograferer - og jeg lurer litt på hvordan denne forbindelsen til Bergen og vestlandet egentlig var. Her er fra brevet Ibsen nevner Ingenieurleutnant Lund, Solveigs far - som åpenbart har sittet i bestyrelsen for teateret i Oslo....

 

Mvh Sigrid

 

Til Bestyrelsen for det norske Theater i Bergen.

Ved min Ankomst til Christiania saa jeg i Aviserne en Beretning, som nu ogsaa efter al Rimelighed er naaet til Bergen, og som jeg derfor skal tillade mig at berigtige. Det hed nemlig at Bestyrelsen for det herværende norske Theater skulde have indledet Underhandlinger med mig om at overtage den artistiske Direktørs Post ved det norske Theater, hvorfra Cronborg er traadt tilbage. – Sagen hænger saaledes sammen: Nogen Tid før min Afreise modtog G. Krohn et Brev fra Ingenieurlieutnant Lund, der som det n: Th:s Bestyrer forespurgte sig om han i Bergen kjendte Nogen der maatte være villig til at overtage den nævnte Post; Krohn meddelte mig Skrivelsens Indhold (den var forøvrigt aldeles privat) og jeg yttrede da at dersom jeg kunde løses fra mit Forhold til Bergens Theater og man i Christiania bød nogenlunde antagelige Vilkaar saa vilde jeg maaske ikke være utilbøielig til at modtage et Tilbud. Noget Saadant svarede Krohn og samme Dag jeg afreiste fra Bergen modtog jeg fra Lieut: Lund paa Bestyrelsens Vegne Tilbud om at overtage den nævnte Ansættelse mod en aarlig

 

Lund, Dagny (1860-1920)

 

Kommentar:

Datter av Carl Cornelius Clarin L. (1824-1906) og Nilsine Othilia Foyn (1827-95), ugift. Utdannet seg til fotograf i Stockholm og studerte malerkunst i Berlin. Ingen bilder er kjent.

 

Kilder:

Bonge, Susanne: Eldre norske fotografer, 1980

 

http://www.google.no....43287494,d.bGE

 

 

Ja, denne referansen kjenner jeg faktisk til. Men har ikke funnet andre opplysninger om henne at hun - i følge folketellingsprotokollen skal ha stelt for sin søster Solveig og sin gamle far rundt århundreskiftet. Jeg har også lurt på om Dagny og Solveig kan ha drevet fotografivirksomheten i fellesskap til en viss grad....

 

Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.