Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1775, Rovde Skib. Anders Halsteinsen Myklebust


Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Håpar nokon kan ta seg tid til å sjå litt på dette skiftet og "oversette" ingressen for meg. Har forstått mykje av innholdet men der er nokre ord og utrykk eg rett og slett ikkje får med meg.

 

side 810b

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 25 , 1773-1776, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 688-933. Uryddig kronologi. Gammelt register bakerst.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24566/124/

 

Møchelbust udi Rødve Skiiberede

 

Aa 1775, den 10 Maij, blev foretagen

en lovlig Registreering og Wurdeering [...]

Midler av E[....] afgl: Huusmand Anders Halstensen item sig [....]

hans efterladte, til skifte og deeling imellom handes igjenlevende Enke

Christie Hans Datter [...] [....] hans effterladt som til skifte [..] [...]

imellom handis igiænlevende 3 børn. Enkens laugværge er Knud Larsen

Sundahlen. 1 datter Brithe Anders

Datter gift med Hans Paulsen Eidså

s[......] er [...]. 2 Datter Else

Anders Datter er død og æfterladt sig 2de børn Sc: a: Hilde Ols Datter gift med Ole Olsen Kieldahl udi Nordfiords Fogderi. B: Sunneved Ols Datter gl: 22 aar med For

ynder [...] [.....] Ole Knudsen Otnes.

3. Datteren Marthe Anders Datter gift med Gullich Jacobsen Møchelbust [.....]

ud[....] og fle[...] Arfving?

[.....] efter den afdøde.

 

Reknar med ein del av orda eg trur eg har forstått kan vere feil og. Håpar på god assistanse :-)

 

mvh

Morten Sylte

 

Fann eit skifte frå 1765 der det kjem fram at mor til dei tre borna til Anders var ei Ane Rasmusdatter. Her fann eg og namnet på Hans i klartekst.

 

redigert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit forsøk:

 

Møchelbust udi Rødve Skiibreede

 

(Anno) 1775, den 10 Maij, blev foretagen en lovlig Registreering og Wurdeering hvad Midler og eiendeler afg. Huusmand Anders Halstensen item sig maatte have efterladt, til skifte og deeling imellem hands igienlevende Enke Christie Hans Datter [sig maatte have efterladt som til skifte og udlæg] imellem hands igienlevende 3 børn. Enkens laugværge er Knud Larsen Sundahlen.

1. Datteren Brithe Anders Datter gift med Hans Povelsen Eidse (Les Eidsaa) som var nærværende

2. Datteren Elie Anders Datter er død og efterladt sig 2de børn.

a: Hilde Ols Datter gift med Ole Olsen Livdahl (les Lefdal) udi Nordfiords Fogderi.

b: Synneved Ols Datter gl. 22 aar med Formynder som forhen Ole Knudsen Otnes.

3. Datteren Marthe Anders Datter gift med Gullich Jacobsen Møchelbust som var nærværende

og fleere Arfvinger var ei efter den afdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.