Gå til innhold
Arkivverket

Svar på innlegg


Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Det er mange her inne som prøver å hjelpe de som leter.Og noen ganger reagerer jeg på

noen av "forskerenes"uttalelser.Om noen mener de er bedre enn andre til å finne frem.Så

kommer det tydelig frem overfor andre som hjelper.Enten at de har skrevet feil eller at de faktisk

var for sene med innleggene sine,og at de som kom først på en måte har all ære.Ydmykhet er vel

en ting man burde få seg til å uttrykke overfor andre.Ikke svare på en nedtrykkende måte overfor

andre som vil hjelpe.Har man ett problem med enkelte personer burde man ta det personlig pr.mld.

Ikke tillate seg selv å skrive dette for alles åsyn.Har hatt dette som tema i det gamle digitalarkivet også.

Vi hjelper for å hjelpe,ikke for å bli fortalt hvor utrolig "tette"man er hvis man ikke greier å finne alt.Det

var mitt bidrag denne Onsdagskvelden.Jeg prøver å hjelpe der jeg kan uansett.God kveld videre alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Lisbeth, tonen kan være nokså nedlatende noen ganger. Enten det er Kvinner eller menn.

Det kalles GGG = GAMLE GRETNE GUBBER :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med deg Lisbeth. Jeg har vært flittig bruker her i godt over 20 år, og har hatt glede av både å motta hjelp og å hjelpe andre i mange sammenhenger.

 

Jeg kan imidlertid forstå at noen blir frustrert, ja sågar irritert, når den som søker hjelp stadig unnlater i lage fornuftige overskrifter som forteller hva man søker etter. Og enda verre er det når man unnlater å opplyse at man har hatt temaet oppe før, eller lar være å fortelle at man har diskusjoner om samme tema i andre fora. Ingenting er mer irriterende enn at man bruker mye tid og energi på å hjelpe, bare for å få til svar at det visste jeg fra før.

 

Ydmykhet er en egenskap stadig færre ser ut til å ha. Men den må gå begge veier. Man kan ikke forvent at noen skal vise ydmykhet når man blir møtt med det motsatte. Vi har alle starter med å krype, før vi kunne gå. Det gjelder på mange områder i livet, også innen slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal være forsiktig med å kritisere de som bruker aller mest av sin tid til å hjelpe andre her, ikke ta dem som en selvfølge. Ikke tolke alle kommentarer negativt. Tusen takk til dere som er så flinke til å hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kritiserer mest er de som er raske til å finne informasjon,de som "TROR" de vet best om hvor man skal søke etc.Jeg for min del har fått god hjelp her inne.Men samtidig burde man vise litt aktelse i sine uttalelser.Om jeg får 3 svar på samme spørsmål jeg stiller.Så takker jeg alle:)Jeg trenger heller ikke få beskjed av andre forskere når jeg svarer på ett innlegg,at jeg enten har svart for sent eller som jeg opplevde for 3 år siden.Ble fortalt hvor korka tett jeg var som hadde funnet feil person.Er ikke ute etter å sverte noen her inne,hverken de flinke eller de som kanskje sliter litt.Men første bud er å vise respekt for enkeltmenneske.La de som leter få 4 svar som er like da.Det spiller ingen rolle,ikke for meg ihvertfall.Så petimeter kan man ikke være.Hovedsaken er og burde være;Hjelp der du tror du kan hjelpe uansett,vi er alle ute etter å finne svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig tema dette her og jeg er enig i mye. Nå svarer jeg kanskje litt på kanten av innlegget, men tar sjansen.

 

Å drive egen slektsforskning er veldig tidkrevende det vet vi alle. Dermed så vet vi også at det er tidkrevende å hjelpe andre. Ikke bare tidkrevende men også veldig interessant og moro. Jeg hjelper til der j eg kan og i praksis vil det ofte si i Svenske spørsmål.

 

Noe som jeg synes er veldig viktig, og jeg tror det er mange som er enig i det:

 

1. Legg ut info om alt du vet, da blir det lettere for andre å lete. Ikke minst det er veldig leit å legge ned stor tid også er svaret at: Det vet jeg. Det kan ikke sies for ofte, legg ut all info man vet, og gjerne med lenker til informasjonen.

 

2. Har man spurt i andre fora, så legg ut lenke der og. Slik at alle kan se hva andre har funnet. Det øker jo bare sjansen for å komme frem til det som er riktig til slutt.

 

3. Jeg er ikke opptatt av en takk for hjelpen (selv om det er hyggelig det). Jeg er mer opptatt av at trådstarter deltar i egen debatt/spørsmål. Det er tross alt den som har mulighet til å si noe om man er inne på rett spor. Selv legger jeg ofte ut info i grove trekk først, om det er usikkerhet ute og går. Slik at trådstarter kan si noe om jeg er på rett vei. Så kan jeg gå videre og finne mer. Det finnes noen, om det er få (men har skjedd en del ganger) at trådstarter tar til seg informasjonen uten å gi noe tilbakemelding. Det er dødt i andre enden. Man vet ikke en gang om det er lest. Da dør også et engasjement ut, selv om det kanskje kunne vært mer å finne.

 

Med det tror jeg også vi skaper en hyggeligere tone. Selv om jeg egentlig synes det stort sett er en hyggelig tone her. Men ting kan alltid bli bedre.

 

Selv om tonen kan oppfattes som negativ eller irettesettende. Så skal vi ha i bakhodet at det er slett ikke sikkert det er ment sånn.

 

Vi har en flott hobby alle mann her. Det er moro å hjelpe og det er moro å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt på siden av det viktige og riktige som Lisbeth tar opp her. Hvor langt skall man hjelpe? Med andre ord om noen spør om hjelp med NNs foreldre, skall man uten oppfordring ta med hele ane-rekka bakover, eller skall man bare svare på det konkrete spørsmålet som blir stilt? Det har ikke vært noe problem for meg selv, den hjelpen jeg har fått har gjort att jeg selv har kommet videre, men rent prinsipielt, hva skall man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt på siden av det viktige og riktige som Lisbeth tar opp her. Hvor langt skall man hjelpe? Med andre ord om noen spør om hjelp med NNs foreldre, skall man uten oppfordring ta med hele ane-rekka bakover, eller skall man bare svare på det konkrete spørsmålet som blir stilt? Det har ikke vært noe problem for meg selv, den hjelpen jeg har fått har gjort att jeg selv har kommet videre, men rent prinsipielt, hva skall man gjøre?

 

Jeg mener svaret gir seg selv.

 

Hvis jeg spør om hjelp for å finne min olderfars dåp, så er det det jeg spør om.

Jeg spør ikke om hans konfirmasjon, ekteskap og død. Jeg spør heller ikke om min oldefars foreldre eller søken. Jeg spør om hans dåp!

 

En annen ting i alle fall jeg kommer til å gjøre er å gi trådstarter et spor å gå etter. Jeg forstår ikke at det kan være nødvendig å finne "skatten" for en hver pris.

Hvis jeg finner personen det blir spurt om i en kirkebok, så vil jeg heretter gi et svar som feks:

 

Du finner han her: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), eller Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), Fødte og døpte 1755

 

Da må den enkelte lete litt selv, og ingen har vel vondt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av svarene at mange synes en samtale om kulturen på forumet er viktig og det var vel kanskje også hensikten med innlegget ditt.

 

Mht utgangspunktet ble jeg imidlertid litt forundret. Synes du det er respektløst og nedtrykkende å gjøre oppmerksom på at:

vielsen er lagt inn i innlegg #2? Da oppfatter jeg det annerledes enn deg. Jeg synes det nettopp vitner om omtanke for at du ikke skal behøve bruke masse tid på å lete etter noe som allerede er funnet. Når en legger inn opplysninger som allerede er lagt inn av en annen, så er det jo fordi en ikke har sett det?

 

Det er fort gjort å legge inn dobbelt når tråden er på flere sider, men når det bare er ett svarinnlegg fra før, bør det være overkommelig å lese det som er lagt inn. Å ignorere innholdet i tidligere innlegg er vel kanskje heller ikke å vise aktelse for andre? Kanskje det er lurt å kladde det en skal svare og oppdatere skjermbildet før en legger inn svaret sitt? Da vil en jo kunne lese foregående innlegg og oppdage om det er unødvendig å legge inn det en har funnet, dersom noen allerede har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise det er akkurat det du nevner nå som gjør grensen mellom positive tilbakemeldinger og negative tilbakemeldinger skjør.Ok at du mener man kan gjøres oppmerksom på at svaret allerede er gitt.Du vet at om 2 stykker starter svaret sitt samtidig så kan det også postes likt??Det som alltid er saken er at noen faktisk ikke gjør annet enn å bemerke dette.Derfor synes jeg man burde slutte å bry seg isteden.La hvem som vil svare,det er da opptil den som har laget innlegget som heller burde si fra om dette.Nå høres jeg sikkert utrolig sta og egen ut,men det er ikke bare jeg som mener at man kan oppføre seg med respekt.Å fortelle i tide og utide at sånn og sånn burde andre oppføre seg her inne.Det kommer ikke fra oss som etterspør moralen her.Det er faktisk de som hele tiden plukker på andre sine svar.Dette er faktisk en åpen side for alle.Ikke bare for de som "utroper "seg selv til å være de "beste".Jeg kommer aldri til å slutte å hjelpe de som vil.Og hjelper også utenom digitalarkivet,dette for å slippe alle som mener at man kanskje ikke gjør rett.Jeg håper de fleste gjør så godt de kan.Og så får man prøve å ta det meste med ett smil isteden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oppfattet at noen 'utroper seg selv til å være de beste', jeg. Og jeg tror det er av omtanke en gjør oppmerksom på tidligere innlegg. Det kan være det også er andre ting du tenker på som uhøflig eller respektløst? Ellers er jeg enig i starten og slutten på det siste innlegget ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Niels i innlegg 8: Tidligere var jeg veldig ivrig på å legge ut alt jeg fant i bygdebøker osv. når noen spurte om slekt, men i det siste når jeg svarer med å slå opp i bygdebøker for å legge inn svar på Digitalarkivet,

Slektsforum eller Slektshjørnet på Facebook så har jeg skrevet de første par genearsjoner bakover om det var det som var av interesse, og så har jeg skrevet forslag om at den som spør kan fjernlåne bygdebøker

eller jeg kan slå opp videre om vedkommende er interessert eller trenger videre hjelp. Blir selvfølgelig annerledes når det dukker opp spørsmål hvor en kommer inn på min slekt, og jeg har enkelte ganger da tilbudt

å sende dokumenter jeg har på mail. Da har kontakten gått over på mail eller privat melding om det var på Slektsforum eller på Facebook om spørsmålet var oppe der på "Slektshjørnet". Nå har jeg jo svart litt

utenfor emnet jeg også da

 

Er enig med Inger Karin i at man skal være forsiktig med å kritisere andre dem som bruker av sin tid for å hjelpe, og som Rune sier så blir den som skal hjelpe frustrert når det mangler nødvendig informasjon fra

trådstarter om den det søkes etter, slik at den som spurte da sier at "det hadde jeg fra før". Så har kanskje da den som skulle hjelpe brukt mye tid på å finne informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.