Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kjenner historien til Spaa-Sophie, nevnt i fantefortegnelsen 1845?


Rose-Kristin Trevland
 Del

Recommended Posts

Fantefortegnelsen 1845 - print Spå-Sophie.pdfSe vedlagte pdf-fil, punkt B under Andebu, Vestfold.

 

Jeg jobber med å finne ut om hun kan være mor til min tipp-tipp-oldefar, bygdevekter i Andebu Olaus Olsen.

Trenger også å verifisere om hun kan være mor til følgende:

 

Olaus Olsen, f 27.03.1813 og døpt 02.05.1813 i Botne, d.23.05.1813.

Olaus Olsen, f. en gang mellom 1816-1818 på Gulsrød (Hedrum eller Ramnes) - konfirmert og døpt 05.10.1845 i Hedum (min tipp-tipp oldefar) - har tilknytning til plassen Stampen under Fjære i Hedrum - flytter derfra til Andebu i 1846.

Maren Olsdatter, f 15.04.1824 i Kvelde-ødegården, døpt 24.04.1824 i Hedrum kirke.

 

Ved Marens dåp omtales moren som reisende kone med tilhold i Røre i Botne.

Navnet som går igjen hele veien er Anne Sophie Toresdatter. Fars fornavn i alle 3 tilfeller er Ole, men etternavnet er forskjellig. Det er likevel endel indikasjoner på at moren kan være en og samme person og at hun kan være denne Spå Sofia.

 

 

 

Håper noen kan hjelpe meg å finne ut mer om denne Spå-Sofie

Endret av Rose Trevland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Plassen Stampa (Stamper/Stampen) var forresten en husmannsplass under Fjære i Hedrum.

Olaus Olsen(f.1816-1818) - min tipp-tipp oldefar - flytter herfra og til Lunden i Sandar for å tjenestegjøre hos Hans Johannesen Grøn i 1847.

Dette kan være en indikasjon på at denne Spå-Sofie var mor til Olaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter mye leting over lang tid, har jeg endelig funnet litt mer historie.

 

Anne Sophia Thordsatter var datter av Thor Nielsen Duerød og Ingeborg Sørensdatter Rørestrand.

 

Da Thor og Ingeborg gifter seg i 1777 står han oppført med fødested Duerød og hun Rørestrand.

 

De to første barna er født på Duerød (Hans og Grete Maria), antagelig hjemme hos hans foreldre. Når barn nummer 3 (Kristina) blir født, har de flyttet til Apildnæs i Horten. Barn nummer 4 (Anne Sophia) blir så født på Soliestrand. Dette kan være den Soliestrand som var husmannsplass under Horten gård. Solliestrand ligger litt nord for Rørestrand i Horten, altså like ved er Ingeborg kommer fra. Ved dåpen til det siste barnet (Gunnild), har de tilhold på Braarud, muligens er dette plassen Aalebakken under Braa.

 

I oversikt over fødte og døpte i Borre, finner jeg at Anne Sophia, datter av Thor Nilesen og Ingeborg Sørensdatter, er døpt 28 mai 1786. Fødested er Soliestrand (husmannplass under Braa i Borre). Faddere ved dåpen er Karen Marie Jørgensdatter, Hellene Hansdatter, Gunner Nilesen, Andreas Thoresen og Povel Povelsen. Denne Povel var bonde på Solie i Borre, men flyttet derfra.Han var født 1753.

 

Ved Anne Sophias konfirmasjon i 1801 og ved FT samme år, har de bosted Aalebakken under Braa. Her finner Anne Sophia, hennes mor Ingeborg og søsteren Gunnild. Ingeborg er her registret som enke etter første ekteskap.

 

Jeg finner at Thor Nilesen døde allerede i 1790, mens Ingeborg gikk gravid med sitt siste barn.

 

I kronologisk liste for Borre 1813 finner jeg så at Anne Sophie får en sønn, Olavus Olsen den 27 mars 1813. Han døpes i Botne 2 mai 1813.Faren er soldat Ole Nilesen fra Snekkestad i Våle sogn. Det står «ditto Botne (altså det samme som over; barnedåp, men i Botne). Uekte sønn fra Søndre Klev. Ditto dato (altså det samme som over: 2 mai). Soldat Ole Nielsen fra Snekkestad i Waale sogn og moderen Anne Sophia Thorsdatter fra Borre sogn. Dreng uekte sønn Olavus/født 27 mars/faddere Johanne Pedersdatter, Marte Pedersdatter, Ole Saugtiern (?), Hans Andersen». Barnefaren, Ole Nielsen, finner jeg i FT 1801 på Snekkestad i Våle, 12 år gammel.

 

Litt seinere i samme kronologiske liste, finner jeg at Dette barnet dør og begraves 23 mai samme år. Der står» Drengebarn fra pike Anne Sophia Thorsdatter. Bakken i Søndre Klev. Olavus Olsen». Det står ingenting om barnefaren. Denne «Bakken» er sannsynligvis Ålebakken.

 

Søndre Klev hørte til Nedre Gausen, men var ikke en vanlig husmannsplass. Folk som bodde der, arbeidet ofte i byen eller på sjøen og betalte årlig leie til grunneieren. Folkene her hørte til de dårligst stilte i Botne og fattigvesenet hadde stadig store utgifter her. Området fikk etter hvert navnet Søndre Forstad, en forstad til Holmestrand.

 

I 1818 får Anne Sophia enda en sønn. Når han konfirmeres i Hedrum i 1845, står det at han skal være født på Gulsrød i Hedrum i 1818. Dette kan nok være en sammenblanding av navn og at han faktisk er født på Guttusrød. Det står at han er sønn av Ole Gulbransen, men jeg tror at dette også kan være feil. Det står mye tekst i forbindelse med at han konfirmeres i voksen alder. Teksten er vanskelig å lese, men det kan virke som Olaus ikke var blitt døpt som barn, og at han har blitt døpt i forbindelse med konfirmasjonen. Ved en anledning, da han flytter fra Hedrum til Sandar i 1847, omtales han som «Olaves Stamper». (plassen Stampen/Stampa under Fjære i Hedrum). Han har trolig vokst opp her.

 

I 1824 får Anne Sophia en datter. Ved dåpen til Maren Olsdatter, født 15. april 1824 på Kvelde-ødegården, er foreldrene angitt som "omvandrende kone Anne Sophia Røre i Bothne Sogn og Sahlmager Ole Halvorsen ibid [samme sted]".

 

Denne Ole Halvorsen er trolig han jeg finner i FT 1801 for Borre på gården Guttulsrød i Nykirke. Han er født i 1788.

 

I fanteregisteret for 1845 finner jeg følgende:

 

"Spå-Sophie, 60 til 70 år gml., skal være født i Borre og have tilhold i plassen Stampen i Hedrum, men har streifet om i mange år, for det meste alene». Dette er nok samme dame.

 

Jeg finner imidlertid ingen dødsdato på hverken henne eller mannen. Begge er både døpt og konfirmert, så derfor er de nok også registrert begravet på ordinær måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.