Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Kari Nesse

Trenger flere opplysninger om søsknene til min Oldefar Kristian Nilsen f- 1869, Lier

Recommended Posts

Kari Nesse

Jeg ønsker å finne mer ut om min sannsynlige oldefar sine søsken. Er det noen som har opplysninger om disse personene?

Jørgen Nilsen f- 1854,Bergfløt,Frogner i Lier

Hanna Nilsen f-1858,Årkvisla, Lier

Karl Nilsen f- 1864

Jeg finner alle i 1865 tellingen, Lier sammen med foreldrene Nils Jørgensen og Maren Hansdatter.

http://digitalarkive...stnr=1540#nedre

 

Min oldefar Kristian Nilsen ble født i 1869

Jeg har funnet en Jørgen Nilsen, 18 år på skipslistene.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=skip1871&gardpostnr=2527&personpostnr=2527#nedre Kan dette være min oldefar sin storebror?

 

Jeg har fått noen flere opplysninger om min oldefar sine søsken fra Astrid Natvik

 

Har funnet konfirmasjonen til søsknene, alle i Frogner kirke, Lier:

Jørgen, født 28.02.1855, ble konfirmert i 1872

Karl, født 13.05.1864, ble konfirmert i 1880

Hanna, født 04.12.1858, ble konfirmert i 1875.

 

NB: Hanna må IKKE forveksles med navnesøsteren Hanna Nilsen, som giftet seg i 1881 og flyttet til Kristiania i 1882. Denne Hanna ble også født i 1858, på Sandaker, og var datter av Johan Nilsen.

 

 

mvh

Kari Nesse

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Sandberg

Har du forsøkt senere folketellinger ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Nesse

Ja, og jeg finner de ihvertfall ikke i Lier og Drammen som samlet familie.

Det jag har funnet fra 1875 tellingen er:

 

Jørgen Nilsen f-28.02 1855, finner ingen i hele landet på noen senere folketellinger. Har funnet en med samme navn og alder fra Buskerud under emigrering,skipslistene 1873. Han var sjømann på skipet St.Olaf

 

Hanna Nilsen f-04.12 1858 er tjenestejente på gården Eriksrud, Frogner 1875 tellingen for Lier. Husmoderen på denne gården , Karen Marie Jørgensdatter er trolig en av fadderene til storebroren Jørgen. Kanskje Karen Marie er søster til faren og dermed tante til Hanna?

 

Karl(Carl) Nilsen f-13.05 1864 finner jeg på Lahel gård, Lier i 1875. Han forsørges av fattigkassen.

 

Jeg finner ikke noen av disse i 1900 og 1910 tellinger

 

mvh

Kari

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid K. Natvig

Tror dette er dødsfallet til Lars, nr. 74: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5886&idx_id=5886&uid=ny&idx_side=-360

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101360755.jpg

Han døde av tæring, 17 år gammel i 1882, og farens navn er Nils Jørgensen, samt at han bodde på Jensvoldstranda. Fødselsdato oppgis til 19. mai 1865, mens rett dato/år er 13. mai 1864 og han ble konfirmert i 1880, ikke 1879. MEN jeg tror likevel at det er samme kar,

 

Astrid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Nesse

Du mener dødsfallet til Karl. Det ser ganske sannsynlig ut, selv om fødsel og konfirmasjonsopplysninger ikke passer. Jeg lurer på hvorfor faren ikke står oppført som død? Vet du om gården Lahel ligger på Jensvoldstranden? Det var der han bodde i 1865 tellingen og da han ble konfirmert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid K. Natvig

Ja, det er nettopp det jeg mener. Det er ikke ofte en finner feil i Familier i Lier, så jeg trodde det var rett Hanna helt til jeg sjekket nærmere. Denne Hanna giftet seg i 1881 og i den forbindelse står det at hun er datter av Johan Nilsen Sandaker. Du finner "denne" Hanna i 1885-tellingen (og 1900-tellingen) i Oslo som Hanna Stokke. Skal se om jeg finner igjen vielsen,

 

Astrid

 

Vielse nr. 44: http://www.arkivverk...y&idx_side=-296

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61101360691.jpg

 

Astrid

 

Flyttemeldingen i 1882, nr. 42 og 43: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5886&idx_id=5886&uid=ny&idx_side=-388

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101370021.jpg

 

Astrid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid K. Natvig

Denne Hanna bør du prøve å finne vielsen til, bosatt på Grønland 43, Drammen i 1910.

 

I 1900-tellingen finner du dem i Vestfold, dsv. Strømsgodset (Drammensområdet idag), på Vestmandsbraaten, Alt tyder på at ektemannen ble døpt Oluf Hedemar Olausen, og han ble født i Skoger 15. november 1869. I 1900-tellingen hadde de to små barn, Hans og Magnhild, men i 1910 er de ikke med (døde som små?), kun en sønn, Hans, som tydeligvis er født i 1899.

 

Litt forvirrende mht. til etternavn OG fødseldato både på Hanna og Oluf, samt sønnen deres, Hans (kan det være feil opplysninger på fødselsåret i 1910?).

Klarer du å finne vielsen? Vil tippe at de gifta seg rundt 1895 og trolig i Drammensområdet. Vielsen vil vel gi svar på om dette er rett Hanna - farens navn pleier jo å bli oppgitt,

 

mvh. Astrid

 

Så var det den lenka, da...

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0078&lnr=03

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Nesse

Jeg er virkelig imponert. Jeg har lett og lett, men ikke funnet noe. Du har vært til uvurderlig hjelp.

Jeg kjenner ikke igjen noen navn på fadderene, men skal se litt nøyere etter.

 

Ut fra slik du beskriver det, har Hanna og Oluf en sønn som lever i 1910 tellingen. Og det vil da være min bestefar sin fetter. Jeg må lete videre . Kanskje jeg kan finne noen firmenninger, det hadde vært artig. Nå må nevnes at jeg må få sjekket ut at Kristian døde i et forlis på 1890 tallet, men er det i boks så tror jeg mysteriet er løst.

Kari

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Nesse

Magnhild døde 11 okt 1902 av skarlagensfeber

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø i Strømsø, Klokkerbok nr. 3 (1894-1904), Døde og begravede 1902, side 378.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-384

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60608040384.jpg

 

Kan det være samme Hans både i 1900 og 1910 tellingen bare med forskjellig fødselsår? Set er samme dato men to forskjellige årstall. Jeg finner ikke dødsfallet hans i perioden 1900-1910

 

Kari

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid K. Natvig

hei igjen,

det er helt sikkert samme gutten - fødselsdato er 7. januar, og en har nok bare skrevet feil fødselsår i 1910 (1899 i stedet for 1897). Det er feil fødselsdato på moren og faren hans også i tellingen, så feil årstall føyer seg pent inn.... Har du lett etter konfirmasjonen hans?

 

mvh. Astrid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kari Nesse

Nei, men jeg er i gang med det nå, pluss at jeg ser om han har giftet seg.

 

Kari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.