Gå til innhold
Arkivverket

Grandonkel som utvandret til USA 1882


Gunnar Verkland
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel Lars Værkland (Verkland) utvandret til USA 1882. Han var født 17.10.1864, Sundland, Lade. Døpt 06.11.1864 i Lade kirke. Konfirmert 19.10.1879 i Malvik kirke,Strinda sogn (het da Lars Jensen). Utvandret til Muskegon, Michigan. Billett ble kjøpt fra USA.

Det eneste sikre på at han kom frem, er to fotografier som ble tatt i Muskegon. Jeg tror han ble gift der borte. Det hadde vært fint om noen kunne hjelpe til med å finne ut hva som skjedde videre med han, og om han har etterkommere.

Gunnar Verkland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ad min grandonkel Lars Verkland

Jeg har etterhvert funnet ut at han dro fra Trondheim med s/s Tasso til Hull, England. Videre med s/ Circassia fra Glasgow. Skal ha ankommet Castle Garden 11. mai -82. I passasjerlisten skal han være oppført som Lars J. Verklandal alder 18, arbeider.Noen overskrivninger over hans etternavn, skal gjøre det vanskelig å lese. Som sagt, det eneste sikre på at han er kommet frem til Muskegon, Mic. er de to fotografiene vi har av han.

Mine stooore spørsmål er - ble han gift der borte- fikk han barn - når døde han??? Mange vanskellige spørsmål som det hadde vært fint å få svar på, for kanskje vi har slekt der.

Jeg kan godt tenke meg at han har forandret etternavnet sitt til et mere forståelig på engelsk. Verkland er ikke så lett å uttale, kanskje han også forandret fornavnet sitt til et mere "amerikansk".

Er takknemlig for all den hjelp jeg kan få for å finne ut mere om hans liv og levnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/VW5M-P3X

Name: Lars Jensen Gender: Male Event Date: 06 Nov 1864 Event Place: LADE, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Jens Larsen {C} Father's Birthplace: Father's Age: {C} Mother's Name: Martha Jensdr Mother's Birthplace: {C} Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42649-4 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 307015 Reference ID:

 

Citing this Record

 

"Norway, Baptisms, 1634-1927," index, FamilySearch (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/VW5M-P3X

 

Da kan dette være giftermål, men både Lars Jensen og Jens Larsen er jo vanlige navn.

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XRFZ-V6G

Name: Lars Jenson Birth Date: Birthplace: Norway Age: Spouse's Name: Mary Nelson {C} Spouse's Birth Date: Spouse's Birthplace: Norway {C} Spouse's Age: Event Date: 04 Oct 1897 Event Place: Prairie Du Chien, Crawford, Wisconsin Father's Name: Jens Larson {C} Mother's Name: Spouse's Father's Name: Nels Olson Spouse's Mother's Name: Annie Watson Race: White Marital Status: Unknown Previous Wife's Name: {C} Spouse's Race: White Spouse's Marital Status: Unknown {C} Spouse's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M01904-9 System Origin: Wisconsin-EASy GS Film number: 1275889 Reference ID: p1289

 

Citing this Record

 

"Wisconsin, Marriages, 1836-1930," index, FamilySearch (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XRFZ-V6G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp fra dere!!!

Foreldrene til Lars het Jens Larsen og Martha Jensdtr. Så dette er nok de riktige personene.

 

Når det gjelder giftemålet var dette interessant. Jeg har altid trodd at han bodde i Muskegon, men det er klart at han kan ha flyttet på seg. Det stemmer jo på en prikk med navnet på brudgommens far. Der fremgikk dessverre ikke brudgommens fødselsdata, noe som kunne kunne ha dokumentert dette sikrere om det er rette person.

 

Hvis de opplysningene jeg har mottatt viser seg å være min grandonkel, er det mulig å finne ut om han og hans kone hadde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.