Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne gravfestere når kirkevergen sier nei?

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet så langt at jeg har fant slekt død i 1972 og 1963. Jeg vet hvor de er begravd, men når jeg ringer kirkevergen for å få vite gravfestere så vil de ikke si noe pga taushetsplikt.

Hva gjør jeg for å finne gravfestere når kirkevergen sier nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er at den eldste bak avdøde døde ca 1900 og jeg kjenner ingen andre i familien på den grenen. Var faktisk ikke klar over at det var en gren som gikk den vegen. Så derfor - selv om jeg skulle ønske det ikke var slik - så er ikke det en løsning for meg desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men i det her tilfellet døde hun i 1972 og jeg kan jo alltids få mikrofilmen tilsendt til mitt lokale bibliotek, men lurte på om det var en enklere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar i landet er dette?

Ei mogelegheit er å be kyrkjevergen om å vidaresende ein førespurnad frå deg til festaren, slik at festaren sjølv kan velje å ta kontakt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i Fredrikstad, jeg har ikke tenkt så langt som å be kirkevergen sende en forespørsel videre. Litt fordi når jeg ringte dit, så traff jeg på noen kontordamer som for å si det mildt ikke likte at jeg ikke skjønte at de hadde taushetsplikt. Men det er ikke en dum tanke det der. har prøvd Fredrikstad blad, men de sier jeg må sjekke selv på mikrofilm og det kan jeg gjøre men det tar tid fordi jeg bor ikke der og må vente på at det kommer i posten til mitt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lese gjennom det andre temaet? Der meiner eg det står paragrafen som dekkjer dette, og den er fin å slå i bordet med dersom du skal prøve på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kontakte skifteretten/tingretten i Fredrikstad og be om kopi av skifteattest/oversikt over arvingene. Nå vet jeg riktignok at enkelte skifteretter er tilbakeholdne med denslags opplysninger, men slike skiftedokumenter i utgangspunktet offentlige.

Det kan være at skifterettens arkiver fra 1963 og 1972 allerede er avlevert til Statsarkivet i Oslo, og isåfall må du henvende deg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider