Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Barbro Ingebretsdatter fra?


Geir Greni
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å spore opp Barbro Ingebretsdatter. Hun var født i 1809, og døde i 1845 på Gran, Hadeland (Oppland). Det jeg vet ellers er at hun giftet seg i 1835 med Borger Olsen Helmenget (de fikk barna Anne (1835), Siri (1838) og Olava (1838), Ingebret (1841) og Peder (1844).

Som far til Barbro, står det oppført Embret Guldbrandsen (det er i hvert fall det jeg leser det til). Jeg har lett og lett etter henne som født og konfirmert, men helt uten hell. Har til og med kontaktet statsarkivet, men de har heller ikke kunnet finne henne, så dette er litt av en nøtt for meg.

 

Her har jeg henne gift:

 

http://www.arkivverk...70603860353.jpg

 

Her har jeg henne død:

 

http://www.arkivverk...70206610291.jpg

 

Setter pris på all hjelp.

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Først og fremst; veldig kjekt om du legger inn lenker til all informasjon, for det kan være mye å hente ved å lese barnas dåp.

 

Jeg finner deres Barbro og Borger sin første datter Anne døpt på Jevnaker, noe som tyder på at familien flytter til Gran på et senere tidspunkt. Dermed kan det være naturlig å lete etter Barbro på Jevnaker.

 

Annes dåp:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 5 (1815-1837), Fødte og døpte 1835, side 189.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9338&idx_id=9338&uid=ny&idx_side=-185

 

Da antar jeg at dette er Barbro's far Ingebret Gulbrandsen i FT 1801:

 

digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058261001618

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for dette. Det er det første skrittet i retning av å kanskje finne ut av denne gåten. Hva gjelder lenker, så har jeg ikke selv funnet alt dette, men fått det av noen, men jeg kunne selvsagt lett det opp.

 

Er det mulig å finne noe mer som kan knytte Ingebret opp mot Barbro? Finne ham gift, henne født eller lignende?

 

Igjen takk for det du har funnet så langt!

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

 

Det er dessverre tynt med kirkebøker som dekker fødte i 1809 +/- for dette distriktet tilgjengelig på nett. Jeg har sett i utflyttede fra Jevnaker og innflyttede til Gran i perioden mellom 1.og 2. barn uten å finne familien oppskrevet.

 

Men ang vigsel til Barbro og Borger; hva står egentlig utenfor hennes navn i kolonnen mellom brudeparets navn og deres alder? Vil anta det er hennes fødested, men klarer ikke å tyde det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg er helt på viddene, men kanskje du skal se litt nærmere på denne dåpen, 14. juni 1807 i Jevnaker: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-66

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603810233.jpg

 

Foreldre: Engebret Syversen og Sigrid Pedersdatter. Det KAN være skrivefeil for farens farsnavn i vielsen i Gran - jfr. feil farsnavn på Borger i Annes dåp i 1835 (står ikke Borger Olsen, men Gundersen). Fødselsåret er 1807 og det stemmer ikke med oppgitt alder da hun døde, men en feil på 2 år er nok innenfor "grensen". Jeg vet ikke hva moren til Borger het, kanskje Anne? Andre barn døpes Siri (Sigrid?), Engebret/Ingebret og Peder + at "Opsahl-folk" er faddere både i 1807 og 1835, så jeg ville nok sett litt nærmere på denne Barbro. Engebret og Sigrid bor i Lunner, Jevnaker i 1801.

 

mvh. Astrid

PS: jeg har også en ane som het Ingebret/Engebret/Embrik/Embret osv., så mulighetene er mange hva gjelder staving av det navnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å tyde, men jeg synes det står Anne Nielsdatter, jeg.

MEN det jeg stusser litt over, er dåpen til Anne 19. juli 1835 i Lunder/Jevnaker (antar det er riktig dåp i 2. innlegg). Foredrene giftet seg først i november 1835 (Gran, vet ikke hvilken kirke), og da burde det vel stått at moren var pige og faren ungkarl, men kanskje foreldrene var forlovet, samt at en hadde kommet noe lengre mht. "ekte og uekte" barn,

 

Astrid.

 

PS: Barbro var noen år eldre enn Borger, så kanskje hun "trakk av noen år", jfr. 1807-kandidaten. Hun var i såfall ikke den første....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har rett. Jeg tvilte litt og så nærmere på det. Jeg ser at g'en i Børgersen kan ha fått A'en til å se ut som en K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om en ser på dåp nr. 40, er morens navn skrevet øverst med betegnelsen pige.

Det kan hende de var forlovet og at presten godtok dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett på denne Barbro, datter av Engebret Syversen og Sigrid Pedersdatter, tidligere. Synes å huske at jeg "sjekket henne ut" pga ett eller annet, men det kan jeg IKKE si for sikkert..

 

Ang kobling til Opsahl/Opsuhl, ser jeg at denne Barbro som er født i 1807 har fått det navnet bak seg ved konfirmasjonen i 1825:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Klokkerbok nr. 1 (1815-1837), Konfirmerte 1825, side 251.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9337&idx_id=9337&uid=ny&idx_side=-207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har også sett konfirmasjonen, og det er utvilsomt samme Barbro som i 1807. Lunner og Gran ligger jo "vegg i vegg", så det KAN være riktig kandidat, men en bør nok sjekke grundig. Finnes det skifte etter Engebret/Embret Syversen og Sigrid Pedersdatter f.eks., eller finnes det flere Barbro Engebretsdøtre i "omløp"?

Hva med evt. gårdshistorie for Opsal/Upsal??

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg sitter litt på sidelinjen og følger med. Det er ikke så mye jeg har å bidra med bortsett fra å lese det dere kommer frem til. Det eneste jeg har fra før er at moren til Borger het Anne - dette mener jeg at jeg har fra flere hold. En annen ting jeg tenker på er jo denne Ingebret Gulbrandsen som Bente nevner fra folketellingen i 1801, men han er kanskje bare et tilfeldig blindspor?

 

Takk for all hjelp så langt!

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

ingenting er blindspor, men det eneste vi har å gå etter, er alderen hennes + farens navn. Hvis det som står oppgitt i forbindelse med vielsen hennes er riktig, het faren Engebret/Embret Gulbrandsen, og da er mitt "kandidat-forslag" virkelig et blindspor, men feil farsnavn har jeg funnet før, og da navneoppkallingen også "passer bra" på Engebret Syversen og Sigrid Pedersdatter, synes jeg det er forsøket verd å undersøke nærmere. Det er mye prøving og feiling i slektsforskning... Kan ta med et skrekkens eksempel på skriveleif: i 1845 ble en liten pike ble døpt Lovise, men det var skrevet under med blyant (en helt annen håndskrift) at barnets navn var Gustav og følgelig en gutt!

 

Noe skifte etter Barbro er det nok ikke, for da Borger giftet seg i gjen i 1846, står det at han var fattig og at det ikke var noe å skifte. MEN et skifte etter Engebret Syversen og Sigrid Pedersdatter vil trolig gi oss svar på om DIN Barbro er deres datter,

 

Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det med skrivefeil, men hadde vært fint å fått noe mer som kunne bekrefte dette slektskapet ytterligere. Det med et slikt skifte er jo spennende. Er det noen som klarer å sjekke opp slikt her? Jeg har aldri vært borti det før.

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne Barbro var ingen enkel frøken å finne. Etter å ha sett både til høyre og til venstre i kirkebøkene, ser en jo at det ikke er særlig mange aktuelle kandidater, for det er ikke mange Barbro å ta av. Så det spørs om de få som finnes ikke må sjekkes ut systematisk en etter en i forhold til konfirmasjon, vigsel, inn-/utflytting og dødsfall. Det er f.eks. ingen Barbro døpt i Gran hverken i 1809 eller 1810, og det er definitivt flest av dem i Oppland fylke sammenlignet med resten av landet når en søker litt.

 

Er enig med Astrid at det nok vil være nyttig å ta for seg skiftet etter Engebret og Sigrid, samt at det kunne vært nyttig å se hvorvidt man finner ættebøker for området. Selv om det er flere av oss som leser brukerforumet her og slektsforumet til DIS, kan det kanskje være noen lokalkjente som har forsket mer på det aktuelle området hvis man poster en etterlysning på det lokale forumet til DIS...

 

PS! Hadde for øvrig vært hyggelig om GGG fulgte retningslinjene og ga seg til kjenne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har vært i kontakt med slektshistorielaget fra Gran, men de har ikke kunnet hjelpe meg. Dersom det er noen der ute som kan dette med skifte, tror jeg absolutt det kan være veien å gå. Har prøvd ALT med hun dama her føler jeg, og det hadde vært så fantastisk å funnet ut av det!

 

PS: Har tydeligvis ikke fått med meg dette med retningslinjene:-)

 

Mvh

Geir Greni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

skal vi ha håp om å finne noe skifte, må vi først finne dødsfallene til de mulige foredrene, Engebret Syversen og Sigrid Pedersdatter. Deres datter Barbro, bodde på Opsal-eie i Jevnaker da hun ble konfirmert, jfr. innlegg 11, samt døpt der, også, så jeg ville nok leite i kirkebøkene for Jevnaker, var jeg deg. De var begge midt i 20-årene i 1801-tellingen, så det kan bli et langt lettet å bleike, men det er bare å sette igang. Mye skiftemateriale er skannet, så finner vi dødsfallene, og bostedet, er det lov å håpe på at det foreligger et skifte....

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 9 kan være riktig Engebret, jfr. over: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8966&idx_id=8966&uid=ny&idx_side=-222

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070205640069.jpg

Inderst (står det vel) Engebret Syversen, 74 år, Skjerveeie, februar 1845. så blir det spennede å se om det er noe skifte...

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du hjelpe meg med å søke på et slikt skifte? Det slår meg forresten at Barbro dør samme året, men siden det er i august, så er vel neppe det et problem?

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å søke i skifter:

 

Du finner dem ved å gå til hjemmesiden for arkivverket/digitalarkivet. I menyen (under folketellingene) velger du skannet skiftemateriale. Når du åpner den siden, finner du en lenke nederst på venstre side som heter "brukerveiledning". Så er det bare å prøve seg fram...

 

Men; ved første øyekast ser det dessverre ikke ut til at det foreligger noe skifte for Engebret Syversen. (Men de som er mer dreven i forhold til å lese skifteprotokoller, må gjerne dobbelt-sjekke :) )

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke foreligger noe skifte, hva kan man da gjøre? Har du noen andre tips for hvordan man skal kunne løse dette mysteriet?

 

På forhånd takk!

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Borger og Barbro i databasen, og her står hennes oppholdsted http://digitalarkive...&merk=3248#ovre

 

Legger ved lenke til database for Gran da det er lite å hente fra Lunner og Jevnaker i den ønskede perioden. http://digitalarkive...dagens=&knr=534

 

Gården Stock ligger i Lunner i Jevnaker http://digitalarkive...5&merk=145#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Engebrecht Guldbrandsen ble gift 10/2 1807 i Gran med Siri Andersdt.

De døpte datteren Anne i 1808, men fikk ikke flere barn i Gran. Det kan jo være jo mulig at de flyttet til Lunner etter at Anne ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var unektelig et spennende par du fant, Berit! Siri passer dessuten bra, jfr. oppkalling (moren til Barbro het trolig Siri/Sigrid). De døper en sønn, Gulbrand, 8. april 1810 (Engebret og Siri Dynna, - må være dem), men så finner jeg ikke flere barn i Gran. Alderen på Anne passer bra på Barbro, så kan det ha blitt ført inn feil navn i kirkeboka? Eller har Anne byttet navn? Høres sprøtt ut, men jeg vet at så har skjedd.

 

Merkelig "sak", dette, men ett eller annet sted må løsningen ligge. Nå får "alle gode krefter" saumfare også dette parets liv og levned - hadde vært rasende festlig å finne løsningen på denne nøtta!!!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.