Gå til innhold
Arkivverket

Fortsettelse av gammel tråd "[#56629] Margrethe Bing gift med Jacob Albrecht"

Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kommet over noen nye opplysninger som relaterer seg til tråden [#56629] Margrethe Bing gift med Jacob Albrecht i arkivet: http://forum.arkivve...jacob-albrecht/

I innlegg #30 skriver Sten Høyendahl i 2008 at "Jeg tror også at 1726-rullen gir tilnærmet riktig alder for Jacob Albrecht, altså født ca 1675. Det betyr at han gikk i dansk tjeneste i Brabant i syttenårsalderen, og det er nok ikke usannsynlig, men kanskje 1672-73 gir et riktigere fødselsår?Knut Christensen og Lisbet Cathrine Albrechts barn: I tillegg til dem du har ført opp har vi Ide Sophie, døpt 11. november 1732 i Rakkestad, og Anne Sophie, døpt 2. mars 1735 på Kleven i Eidsberg. Ide Sophie ble begravet 9. juni 1734 i Eidsberg, mens Anne Sophie giftet seg 6. desember 1759 (1758?) med Gudbrand Engebretsen og bodde på en rekke husmannsplasser i Mysen/Narvestad-området.Det er ikke mye å spore opp om Knut Christensen, men 31. oktober og 2. november 1741 var han formynder for Botil Jonsdatter i en overhoffrettssak om odelsløsningsrett til Rustad i Rakkestad (Overhoffretten, voteringsprotokoll 1741, samt avsiktsprotokoll 1741, fol. 55). Overhoffretten var nest høyeste rettsinstans i det gamle dansk-norske riket, og saken hadde da tidligere vært ført både for hjemting og lagting. Det hadde vært skifte etter Gunnor Bergsdatter Gapestad i Rakkestad 12. desember 1684. Hun eide en større part i Rustad, om ikke hele gården, og hadde barna Hans Olsen Haslum samt Signe og Siri Olsdøtre. Botil Jonsdatter var Signe Olsdatters sønnedatter, og tapte saken til fordel for Hans Olsen Haslums etterkommere. Botils far het Jon Simensen, og farmoren Signe Olsdatter må ha da vært gift med en Simen.Jeg har referert dette såpass omstendelig ettersom Knut Christensen, som den tid bodde på Rustad, som formynder utvilsomt har vært nært beslektet med Botil Jonsdatter. Jeg har ikke selv forsket på dette, men kan vi identifisere Jon Simensen og hans hustru, vil vi trolig også finne Knut Christensens slekt tilbake i flere ledd".

På vårtinget i Rakkestad 3. mars 1738 tinglyses at Rasmus Olsen Haslem har kjøpt opp jord i gården Haslem av arvingene etter Gunnor Hansdatter og Anne Hansdatter, døtre til Hans Olsen Haslem og Ragnhild Tollefsdatter (skifter henholdsvis 7. oktober 1706 og 23. januar 1711). Her får vi vite at Anne Hansdatter blant annet var mor til den ovennevnte Knud Christensen, som nå bodde på Ringsby. Dette med at Knud og familien var på Ringsby på denne tiden er også kjent fra bopel ved dåpen til sønnen Jacob Albrecht Knudsen i Rakkestad kirke høsten 1737.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80609130231.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-231

Tenkte det var verdt å legge inn en oppfølger til det gamle temaet, da det sikkert er flere enn meg som stammer fra Knud Christensen og har lurt på opphavet hans. Noen ytterligere undersøkelser har jeg ikke gjort, kun registrert at panteboksnotatet ga en tråd å følge opp.

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Marius!

Flott at du tar opp temaet igjen!

Jeg burde nok ha sjekket "Tamperetten" som Sten Høyendahl henviser til i tråden. Kan hende det er tilleggsopplysninger der? Jeg legger ved en kopi av det Høyendahl skrev i 2008:

Sten Høyendahl skrev i denne tråden 0802 2008 blant annet, sitat:” Lisbet Cathrine måtte 15. januar 1733 dra sin motvillige beiler, Knut Christensen Haslem i Rakkestad, for tamperetten, og han ble dømt til å inngå ekteskap (Den geistlige jurisdiksjon/konsistorial- og tamperetten, forhandlingsprotokoll 7, fol. 41).I tamperetten måtte også Else Maria 17. juni 1734 med sin motvillige mann, der kalt underoffiser Oluf Gibrat Pedersen Batte, og også han ble dømt til ekteskap (samme kilde, fol. 68).Tamperettsprotokollene i Riksarkivet er ikke særlig kjent blant slektsforskere, men den som vil lese mer om søstrene Albrecht, har her fått henvisninger til hvor sakene finnes. God lesning!”

Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider