Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprest i Melhus Peder Pedersen Lyche d 1757, som var fra Jevnaker


Per Jacob Desserud
 Del

Recommended Posts

Magister Peder Lyche, Sogneprest for Melhus begraves i Melhus 13.7 1757, 56 år 5 mnd, 3 u. 3 dg

 

Han var yngste sønn av sognepresten i Jevnaker Hr. Peder Madsen Lycheeller Lycke i hans 2. ekteskap med Magnille Hansd d 1738. Se mer under et annet spørsmål av meg i brukerforumet. Han er omtalt under spredte Lycher i Familien Lyches Slægtregister v G Wessell 1877. Wessel skiver at han var prest i Melhus 1739-1757, og gift i 1744 med Synneve Mortensd Willmann d 1767, enke etter kjøpmann Niels Rothe. Ingen barn

 

Han er umyndig men over 18 år ved skiftet etter faren 1718-1720. Ved skiftet etter mora 1738 kalles han Magister Peder Lyche/Lycke Rector i Ringsted (på Skjelland). Det nevnes i skiftet at han var i morens hus (på Gunstad i Jevnaker) til juni 1727, og i landet til 1733, da han tog til Kiøbenhavn, og er [i 1739] en man over sine 40 år.

 

Så har han vel studert ved universitetet i København.. Da skiftet etter mora sluttet i august 1740. ser det ut som han fortsatt er i Ringsted. Det var en latinskole i Ringsted som holdt til i det gamle Ringsted kloster, innredet der 1584. Ifølge et notat på Ringsted bys hjemmeside ble latinskolen nedlagt i 1739

 

På nettet finner jeg eller at Hr. Peder bygde på prestegardslåna i Melhus i 1774-45, i begge ender, og den ble 37 m lang.

 

Finnes det flere opplysninger om ham i bygdebøker for Melhus eller tilsvarende? Når tiltrådte han rektorstillingen i Ringsted? og prestestillingen i Melhus? Finnes det skifte etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Ifølge ovenstående lenke til Melhus havde Peder Pedersen Lyche været rektor Ringsted i 6 år.

 

Han ser da ud til at have efterfulgt Jens Hansen Paludan, som var rektor fra 2 november 1723 til 12 februar 1734.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NSF´s hjemmeside under Litteratur - Personalhistorie finder du S. Birket-Smidt: Kjøbenhavns Universitets Matrikel:

 

http://www.genealogi.no/content/studenterne-ved-københavns-universitet-1479-1602

 

I Bind 2 1716-1728, side 441: 18 maj 1722

 

Petrus Petri(*) Lyche 23 år dimitteret fra Christiania.

 

*Noten viser efternavnet.

 

 

Vh,

Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenke til Andreas Erlandsens bok om geistligheten i Trondhjems stift, som jeg ikke kjente. Det står tydelig at han ble sogneprest i Melhus 13. nov 1739.

 

Over 8 mnd seinere, den 5. august 1740 ventet skifteretten i Jevnaker fortsatt på at han skulle møte opp på endelig skifte etter moren Magnille Hansd som døde i 1738, og som han hadde forlangt utsatt flere ganger. Han møtte ikke denne gangen heller, og gav ikke livstegn fra seg, og ingen møtte på hans vegne. Det framgår ikke av skifteprotokollen at skifteretten var klar over Melhusengasjementet. Det er bare Ringsted som neves. Men Peder hadde vel etter hvert forstått at det var mer gjeld enn aktiva i boet, og at han ikke hadde noen arv å hente, og kan derfor ha droppet hele saken.

 

Videre takk for lenke til studentmatrikler i ved Københavns universitet. Jeg var heller ikke klar over denne kilden

 

Ved søk her finner jeg under 1667 Petrus Matthiæ Lyckius (Lychius i note) fra Helsingør (bind 1 s 150), om kan være den senere sogneprest i Jevnaker, og under 1678 Laurentius Matthiæ Lyche fra Helsingør (bind 2 s 84) som kanskje kan være en bror?? (kom til Roskilde??)

 

Og Andreas Lycke får i 1697 graden Baccalaurei Philosophiæ [hva er det egentlig] (bind 2 s 225). Han kan være Hr Peders eldste sønn, og er prokurator i København ved skiftet etter faren i 1718. Kalles mest Anders i skiftet 1718-1720, men også Andreas.

 

Dette nevner også Randi Broli i natt, og gir lenke til Bastian Svendsens opptegnelser, som jeg må lese nærmere i morgen. Tusen takk!

 

Jeg ser at jeg mangler kildekunnskap om tilgjengelige nettsider, og må lære dette bedre

 

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H. Hjorth-Nielsen: Danske Prokuratorer 1660-1869:

 

"Lykke, Andreas Petersen, 1695 Student fra

Roskilde. Brodersøn af Mag. Lauritz Madsen

Lykke, 2. resid. Kapellan ved Roskilde Dom-

kirke, der 24. Marts 1703 fik Bevilling til

at bruge Brodersønnen i sin sag for Højeste-

ret.1) 19 Maj s. A. Prokurator saavel for

Højesteret som for alle Over- og Underretter

i Danmark.2) Justitiarii Erklæring lød paa,

at L. var "et meget døgtigt subjectum".3)

1708 søgte han, uden Held, Præsidentskabet i

Fredericia, og 1709, ligeledes forgæves, Præ-

sidentskabet i Kristiania.4) 1717 boede han

i Snarens Kvarter, formodentlig i den sam-

me Ejendom, som hans Enke ejede, men ikke

beboede, 1728 Brolæggerstræde Nr. 130.5)

17. Jan. 1721 udfærdigedes Bevilling til at

lade hans Lig begrave om Aftenen, Ligkisten

overtrække med sort Bay og lade Sangklok-

kerne lyde en time ud over den ordinære

Tid.6) Begravet i Holmens Kirke 23. Jan.

1721, 50 Aar gl.7) - g. 1. G. 8 Dec. 1707 i

København 7) m. Abigael Marie Dreyer, med

hvem han oprettede Testamente 3. Febr.

1712, konf. 14 Maj s. A. 8) g. 2. G. i H. t.

kgl. Bevilling af 7. Febr.1713 9) m. sit Sø-

skendebarn Mette Lykke. Hun levede endnu

1728. 5) "

 

1) Sjæll. Reg. 1703, Nr.54.

2) Sjæll. Reg. 1703, Nr. 83.

3) Suppl. Prt.1703, I, Nr. 611.

4) Gratialprt. 1707-1708, S. 260. 1709-1710, S. 216.

5) Ildebrandsmandtallet 1728.

6) Sjæll. Reg. 1721, Nr. 22.

7) Sjæll. Reg. 1713, Nr. 47

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Digitalarkivets forside under Bokhylla finder du Wibergs præstehistorie.

 

Lauritz Madsen Lyche findes i bind 2, side 642 - Roskilde Vor Frue kirke.

 

Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det bekreftet at Lauritz Madsen Lyche i Roskilde var bror av Peder Madsen Lyche i Jevnaker.

 

En Laurids Madsen ble døpt i Sankt Olai, Helsingør 13/8 1658, oppslag 42. Foreldrene var Mads Pedersen Hospetalsmester [tydet jeg det til for noen år siden] og Mette Barfod. Jeg antar at disse er de riktige foreldrene. De har flere barn døpt i samme kirke. Moren kalles både Thomasdatter og Barfod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Berit Pagh og Randi Broli. Her renner det inn kjærkomne opplysninger både om Hr Peders opphav og om Andreas fra 1. ekteskap. Hadde Andreas barn? Den Mette Lykke som var hans 2 kone og søskenbarn må vel være datter av en av brødrene fra Helsingør. Laurids Madsens datter?

 

Peder Madsen hadde 5 barn i sitt første ekteskap med Karen Andersd Paus/Paust. d før 1689

1 Mads Pedersen - døde mellom 1689 og 1695

2 Andreas Pedersen fc 1671, d 1721, Prokurator i København

3 Ole Pedersen d 1719, borger og handelsmann i Bragernes (Drammen), 4 barn ved skiftet

4 Laurits Pedersen, lever 1700, d før 1718, ingen arvinger

5 Mette Pedersd fc 1679, b ved Oslo Hospital (I Gamlebyen) 29.11 1747, 68 år, som "Lieut. Bekkers enke Mette Lykke"

gift I før 1703 Jens Henriksen Stoltenberg, kapellan og deretter sogneprest i Jevnaker, d 1725; 6 barn som levde opp

gift II etter 1725 Lieutnant Paul Ahasverus Becher eller Becker d i Jevnaker 1729. Jordpåkastelse 29.4 1729 sal. Liutenant Bæcker; ingen aldersoppgave

 

(kan Paul også ha vært fra Danmark? Ovenstad kaller ham Becker, og skriver: "vaktmester ved Schulenburgs drag.er. Fenr. ved gen.maj. Kruses nasj. drag.reg.s Hadelandske komp fra 10.4 1719 til 1.11 1720 da han ble redusert og visstnok satt på vartpenger. Ltn. ved samme komp. 13.12 1723. død 16.4 1729. Gift med Mette Lyche. Ingen barn.")

(Jeg finner en Knud Ahasverus Becher i Danmark på nettet, f 1681 d 1738, da han ble myrdet av bønder. Noen forbindelse????)

 

Jeg skal lage et bedre oppsett over Lychefamilien i Jevnaker når jeg får litt bedre tid.

 

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Lauritz Madsen Lyche fik ihvertfald døbt en datter Mette 8. okt. 1692 i Roskilde Domkirke.

 

Roskilde Domkirke 1678-1708, opslag 106.

 

I Wibergs præstehistorie kaldes hans kone Elisabeth Marie Lousen. Ved dåben kaldes hun Lisbeth Marie Becher.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er måske kendt allerede, men for alle tilfælde:

 

Wiberg noterede under Lauritz Madsen Lyche, at han måske havde været præst på Bornholm

og henviser til en søn Sigvard Lyche, som blev præst i Ude- og Oppesundby.

 

Sigvard Lyche har skrevet om sig selv og sin familie i kirkebogen for Ude-og Oppesundby,

og dementerer her forbindelsen.

Frederiksborg, Lynge - Frederiksborg, Ude Sundby 1703-1807, opslag 3.

 

Han var søn af Lauritz Lyche, sognepræst til Pedersker kirke, og Karen Erichsdatter,

en datter af Hr. Erich i Snoldelev og Tune.

Han var født 1680 på Bornholm og efter farens død sat i skole i Roskilde 1688.

 

I Wibergs præstehistorie under Pedersker sogn står Lauritz Sivertsen Lyche d. 1685.

 

Ifølge Københavns Universitets Matrikel blev en Laurentius Sigvardi (*) Lyche indskrevet 1672 fra Roskilde.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg er ganske overveldet. Jeg greier ikke å følge opp med en gang. Jeg har vært helt blank på slekter i Danmark. Jeg arbeider hovedsakelig med garder på Hadeland.

 

Det synes å være mange forskjellige familier med navnet Lyche/Lycke både i Danmark og Norge, og en del av de som var i Norge kom nok fra Danmark. Hva er opphavet til familienavnene Lyche i Danmark? Gamle slekter? Eller tok noen navnet av en eller annen grunn? Opphav: Lykke? Løkke?

 

Jeg forsøker å lage til noe om Hr. Peder Madsen Lyche i Jevnaker og hans familie. Det er i år 300 år siden Jevnaker prestegård brant, Det var i Hr Peders tid. Det er derfor 300-årsjubileum for den nåværende hovedbygning i Prestegarden.

 

Jeg er ikke i slekt med denne familien. Er av bondeætt. Hr Peder har nok døpt mange av mine forfedre og formødre i Jevnaker.

 

Vennlig hilsen

 

Per Jacob Desseud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.