Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

...

Var det sønnen av dette ekteparet som giftet seg med Anne Kirstina Berg?

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 3 (1779-1796), Fødte og døpte 1788, side 41.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9698&idx_id=9698&uid=ny&idx_side=-30

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070606650030.jpg

Sr Thomas Thomasen ægte barn døpt Wilhelm Mourits af Sandnes

 

Han kan vel neppe være oppkalt etter noen annen enn sorenskriveren?

 

 

Wilhelm Mauritz Thomassen f. 1788 i Sandnes, Tromsø, ble g.m. Christianne Dorothea Kildal (død 1816 i Tromsø, etter å ha vært g. for 2. gang ca. 1815 ? med Ole Hallén).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Er det ikke mistenkelig stille i fødestuen mellom Maren Ross (1750) og Hans (1758) ?

.

Hans og Anna Hellena (den yngste) er døpt i Bjarkøy, og siden det ikke finnes noe kirkebok for Bjarkøy før 1758 er det kanskje forklaringen. Om de fikk flere mellom 1750 og 1758 døpt i Troms, så er de hvertfall døde i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det hersker såvidt jeg har sett en viss usikkerhet mhp. opphavet til Christopher Taraldsen Berg som drev på Nergården, Bjarkøy

(gift i 1747 med Anna Hansdatter Grønbech) (Disse var altså foreldre til barneflokken opplistet bl.a. i innlegg #971/#972 over).

 

Stemmer det at hans far Tarald Christophersen (borger i Trondheim fra 1718), som kjøpte borgerleiet Nergårdshamn på Bjarkøy ca. 1739

var sønnesønn av nordlandshandler og trondhjemsborger Ole Christophersen Giæver (c1623-1708) og Ellen Taraldsdatter ?

 

Og var det sistnevntes sønn Hans Olsen Giæver (c1659?-1748) (g.m. Birgitte Ottesdatter)

eller dennes antatte bror Christopher Olsen (g.m. en Dorthea ?)  som var far til den

Susanne (død i Trondheim 8 Mai 1778) som skal ha blitt gift i 1715 med Peder Arntzen Storch (f. ca. 1683?)  (handelsmann på Selnes, senere tollinspektør i Trondheim 1721-1749) ?

 

"Gift med "Susanne Hansdatter Giæver af Støt i Rødø Præstegjeld", hvem han 29/3 1715 fik kgl. Bevill. til at ægte, "uagtet de var beslægtede udi 3die Led".

Se "Personalhist. Tidsskrift" 1892, S. 27, hvor Hustruen kaldes Susanne Christophersdatter Giæver."

 

(Jeg ser forresten ikke hvordan Susanne Hansdatter Giæver og Peder Arntzen Storch var beslektet i tredje ledd).

.

 

 

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

."Gift med "Susanne Hansdatter Giæver af Støt i Rødø Præstegjeld", hvem han 29/3 1715 fik kgl. Bevill. til at ægte, "uagtet de var beslægtede udi 3die Led".

Se "Personalhist. Tidsskrift" 1892, S. 27, hvor Hustruen kaldes Susanne Christophersdatter Giæver."

 

Det står ingenting om ekteskapsbevilling og 3.ledds slektsskap i PHT 3.rekke bind 1, 1892 side 27 (her er bare Inger Johanne Schlinderlein f. Storch, datter av Peder Arensen Storch/Susanne Christophersdatter Gjæver omtalt, som en del av Thomas Angells hus), det må være en annen kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om ekteskapsbevilling og 3.ledds slektsskap i PHT 3.rekke bind 1, 1892 side 27 (her er bare Inger Johanne Schlinderlein f. Storch, datter av Peder Arensen Storch/Susanne Christophersdatter Gjæver omtalt, som en del av Thomas Angells hus), det må være en annen kilde.

.

Ja, det må tydeligvis være en annen kilde som hevder at Peder Arntzen Storch var

'gift med "Susanne Hansdatter Giæver af Støt i Rødø Præstegjeld", hvem han 29/3 1715 fik kgl. Bevill. til at ægte, "uagtet de var beslægtede udi 3die Led".'

 

Og i "Personalhist. Tidsskrift" 1892, s. 27, omtales altså Peder Arntzen Storch's hustru som Susanne Christophersdatter Giæver.

 

Jeg ser nå at "beslægtede udi 3die Led" (tremenninger) blir Peder Arntzen Storch og hans hustru Susanne (død i Trondheim 1778) enten hun nå er datter av

Hans Olssøn Giæver (c1659?-1748) på Bitterstad i Hadsel eller Christopher Olsen (i Trondheim ?) (død etter 1708), forutsatt at disse to er brødre. Og det er de vel ?

 

Av de 6 (?) barna til ovennevnte Hans' foreldre, Ole Christophersen Giæver og Ellen Taraldsdatter, er det såvidt jeg kan se

minst tre som døper en datter 'Susanne', uten at jeg kan se hvilken Susanne disse 'kalles opp etter'.

 

Hans' 1. hustru heter jo Birgitte (Ottesdatter), og siden det blant Peder og Susanne's 6 barn finnes en Berethe Susanna (nest eldste datter)

så er det jo fristende å tro at det er Birgitte Ottesdatter som er Peder's svigermor. (Christoher Olsen's hustru het Dorthea).

 

Men det er kanskje 'fastslått og avgjort' at det er Susanne Christophersdatter som er Peder's hustru ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan de skulle være beslektet, uten kilder blir det håpløst å gjette :)

 

Far til Peder Arentzen Stoch må være Arent Olsen Storch. Han hadde borgerleie på Selnes, Helgeland. Sk. 8. Jun, 1715. Enken Johanne Mogensdatter, igjenlevende børn Oluf Arentzen og Peder Arentzen, Marithe og Malena Arentzdøtre. Johanne Mogensdatter må være datter av Mogens Pedersen og Maritte Taraldsdatter.

 

NST 16 s. 141 (overform.prot)

 

 

3/4 1667, Mogens Pedersens (155) [avdøde] qv. Marette Tharelsd.
B.: Ane 14, Johane 6 og Jacob 4 år, nto. 686 Rd. (Sønn myndig,
døtrene gift.)
(155) Berg s. 343

 

NST 24 s. 228, protokoll 5: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/111/

 

 

26/10 1700, [avdøde] Mogens Pedersen Nordfar og [avdøde] h. Kiersten Jørgensd.
B.: Jørgen m. og g., Anne (69) g. Christopher Olsen og Johanne
g. Arn Olsen, alle i 1. ekte med Maritte Taraldsd., og med
2. h. Benjamen 1 år. 2. h.'s bror Alexander Jørgensen. Fostersønn
Willum Pedersen fikk 10 rd. Forseglet 15/10 som ant. er dødsdagen.
Gullring 2, penger 133, sølv 20, jekt 120, 5 bøker bl. a.
Saxo, hus 160, borgerleie 15, ialt 1170 - 267. Sl. 19/4 1701 og
Anne også død.

 

Om Maritte skulle f.eks være en datter av Tarald Andersen, far til Ellen Taraldsdatter gm. Ole Christophersen, så forstår jeg at de var beslektet, men uten kilder så blir det jo bare en spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#981

 

Alt dette stemmer med mine notater. Ole Christophersen g.m. Ellen Taraldsdatter skal bl.a. ha hatt sønnen Christopher Olsen Giæver, som betalte Huusmends Ledding på Lechangr 1685, og 1686 tok over etter Her Jens Christenß. Christoffer skal ha vært g.m. en Dorthea NN, igjen bl.a. med datteren Susanne (d. 8. mai 1778 i Trondheim), g. e. 29. mars 1715 m. Peder Arentzen Storch (1683-før 20. sept. 1765 Øver Trøen, Strinda, Sør-Trøndelag)

Dermed blir ektefellene tremenninger (beslektet i 3. ledd)

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 982 Om det stemmer er det jo kildegrunnlaget som avgjør. Kilder?

 

I # 978 Fremsettes utsagnet med en feil kildereferanse. I # 980 gjentas det med en påstand om at dette må stå i en annen kilde. Det er naturlig at den som setter frem påstanden gjør rede for kildegrunnlaget. Sekundærkilde for påstanden er god nok som et utgangspunkt, men det må jo naturlig nok også legges frem det konkrete kildegrunnlaget som selvfølgelig ikke har en sekundærkilde som grunnlag.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Som forfatter av innleggene # 978 og # 980 iler jeg til (før noen andre gjør det) med å

innse at jeg er mindre grasiøs enn en spurv i denne tranedansen, og at jeg har lite

å fare med når det gjelder konkrete kildegrunnlag. Men det forhindrer ikke at jeg veldig

gjerne skulle hatt klarhet i hva som er korrekt mhp. hvilken Susanne som var kona

til Peder Arentzen Storch. Det aner meg etterhvert at dette ikke er mulig å fastslå,

i mangel av kilder.

 

Og hvor den er hentet fra, denne (åpenbart gamle) teksten om 'slektskap i 3. ledd' vet jeg altså ikke.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har et fornuftig svar på hvor teksten om slektsskapet i 3. ledd er hentet fra. Ellefsen har denne teksten på sine sider: http://www.nose.dk/Norge/tarald_andersen.html#20

 

Teksten er nok opprinnelig hentet fra Wilhelmine Brandt, Slekten Benkestok side 236. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011110208065

 

Jeg kan ikke se at hun forklarer hvordan de var beslektet, heller ikke at hun prøver å forklare hvorvidt Susanne var Hansdatter eller Christophersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgerleiet Selnes er hvertfall godt beskrevet ved manntallet 1701:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland fogderi, Manntall 16 (RA/EA-4070/J/Jb/L0016), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Manntallet 1701

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38463/30/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10041010283031.jpg

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000658907

 

Arne Ols:, sønner Moends 13, Niels 11, Peder 9 år. To stykker som vel ikke er hans sønner, Arne Jacobs. 5 og Benonj Mons. 2 år. Stesønner? Fostersønner?

 

Edit: Jeg ser nå at Brandt sine aldersbestemmelser på søsknene på Selnes ikke stemmer overens med manntallet 1701.

 

Niels f.1681 -- manntall 11 år (f.1690)

Peder f.1683 -- manntall 9 år (f.1692)

 

Det gir jo all grunn til å undersøke kildegrunnlagene videre, som Lars påpeker over.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp- og ildstedskatt 1699

 

Arne Olufsen Selnes, Borger af Thrundhiem. efter sit brug og handell, for sig self. Ingen børn mig vitterlig til dend alder som forordningen formelder

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/121/gt00000000046314

 

Ut fra manntallet 1701, så er sønnen Niels bare 9 år gammel i 1699. Hadde han vært født 1681 ville han være 18 år. Hans yngre bror ville vært 16. Det er vel rimelig å tro han måtte betalt skatt for disse, hvilket han ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skifte etter en Peder Torbersen kan kanskje være interessant, her nevnes en Alexander Jørgensen, muligens samme mann som er bror av Kiersten Jørgensdatter, Mogens Pedersens andre hustru.

 

NST 23 s.231, prot 5 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/240/

 

8/2 1702, [avdøde] Peder Torbersen og (senere?) [avdøde] h. Anne Olsd. Erkl.
14/1 1700 fra hans to brødre i Overhalla at de var utløst, intet
sk. holdt. Hennes b. med 1. [avdøde] m. var Oluf Arntsen, [avdøde] Joens to b.
Karen 6 og Joen 4 år, v. mor Ingeborg Alexander Jørgensens,
samt Ingeborg Arntsd. 114 - 10.

 

Jeg får ikke helt tak på relasjonene her, men om jeg har forstått det rett:

 

Anne Olsdatter hadde vært gift tidligere. Hennes 3 barn av første ekteskap er Oluf Arntsen, Joen Arntsen og Ingeborg Arntsdatter (nevnes å være i Nordland). Joen Arntsen er død, og hans hustru var Ingeborg NN. Hun er nå gift med Alexander Jørgensen (som nevnes å være stefar).

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligasjon til Erich Pedersen fra Alexander Jørgensen, borger og indvaaner udi Trondhiem, nordlandshandler og...

 

[midt på sida] og mit .. borgerleie Rafnen? kaldet udi Alßarhaug (Alstahaug?) gield

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2a, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328651036.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20228&uid=ny&idx_side=-235

 

 

26. Mar, 1706, Vor Frue Kirke, Betalt begravelse: 16/3 Alexander Jørgensen, jord. TPH bind 1 s. 73

 

 

Edit: Tråden havner kanskje borti denne: http://forum.arkivverket.no/topic/191882-salomon-pedersen-byemand-borgerleie-p%C3%A5-tj%C3%B8tta-i-helgeland/#entry1623415

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . .

NST 16 s. 141 (overform.prot.) :

"3/4 1667, Mogens Pedersens (155) [avdøde] qv. Marette Tharelsd.

 B.: Ane 14, Johane 6 og Jacob 4 år, nto. 686 Rd. (Sønn myndig, døtrene gift)

 (155) Berg s. 343."

. . . .

.

Hva er det jeg misforstår her, tro ?

Hvordan kan døtrene (Ane 14 og Johane 6 år) være gift i 1667 og sønnen (Jacob 4) myndig ?  [annensteds kalles han visstnok 'Jørgen']

Hvilket årstall (tydeligvis ikke 1667 !) er det referert til for aldersanvisningene ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#990 Du tenker på "(Sønn myndig, døtrene gift)". Det er sannsynligvis en merknad i overformynderprotokollen som er gjort på et senere tidspunkt, antakelig etter at de hadde fått arven utlagt etter mora. Det kan også være Bugges egne notater, basert på hans kunnskap (skjønt jeg vil tippe på det første).

 

Jeg har ikke sett originalen av protokollen, men såvidt jeg vet eksisterer det liknende merknader på flere innføringer, uten at de fleste har spesielle datoangivelser.

 

Edit: sønnen Jacob har fått feil navn (Jørgen) i Bugges utdrag ved farens skifte i 1700. I originalen står det tydelig Jacob (Jachob): http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/111/

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hva er det jeg misforstår her, tro ?

Hvordan kan døtrene (Ane 14 og Johane 6 år) være gift i 1667 og sønnen (Jacob 4) myndig ?  [annensteds kalles han visstnok 'Jørgen']

Hvilket årstall (tydeligvis ikke 1667 !) er det referert til for aldersanvisningene ?

.

 

Les: NST 16 s. 141 (overform.prot.) : = Overformynderi protokoll.

 

Når de ble myndige var de naturlig nok ikke en del som lå under overformynderiet, men inntil de ble myndige måtte de følges opp. Når døtrene ble gift så var de myndige i den grad de kunne bli myndige på den tiden. Opplysningen om sønnen må ses i samme sammenheng. Alder er ved tidspunktet de falt under overformynderiet. Mao. lenge før de ble gift eller myndig. Derav finns det også opplysninger der om at enkelte av barna er død. Det skjedde selvfølgelig etter at de hadde falt under overformynderiets oppfølging, men man kan jo selvfølgelig ikke lese hvilket år de døde, giftet seg eller ble myndig. Det betyr også at personene det gjelder kan ha hatt myndige barn på tidspunktet uten at disse er en del av det som er registrert i overformynderi protokollen. Det er mao ikke et komplett skifte det er snakk om.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- - -

NST 24 s. 228, protokoll 5:

.......

"26/10 1700, [avdøde] Mogens Pedersen Nordfar og [avdøde] h. Kiersten Jørgensd.

B.: Jørgen m. og g., Anne (69) g. Christopher Olsen og Johanne

g. Arn Olsen, alle i 1. ekte med Maritte Taraldsd., og med

2. h. Benjamen 1 år. 2. h.'s bror Alexander Jørgensen. Fostersønn

Willum Pedersen fikk 10 rd. Forseglet 15/10 som ant. er dødsdagen.

Gullring 2, penger 133, sølv 20, jekt 120, 5 bøker bl. a.

Saxo, hus 160, borgerleie 15, ialt 1170 - 267. Sl. 19/4 1701 og

Anne også død."

.......

.

Angir '(69)' bak 'Anne' hennes alder ? Når, mon tro ? (For hun kan vel ikke være 69 år i 1700 ?).

Innebærer "Sl. 19/4 1701 og Anne også død" at skiftet ble avsluttet 19/4-1701, og at Anne døde i løpet av skiftet, dvs. mellom 26/10-1700 og 19/4-1701 ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 993 Fotnote 69 sk. nedenfor 2/11-01.

 

Skifte 2/11 1701, avdøde Christopher Olsen Nordfar og før i år avdød h.
Anne Mogensd
., han nylig død i Nordland. B.: Oluf 28, Taral 15,
Mogens 13, Marite 26 og Helvig 7 år, frasa seg arv og gjeld. Bto.
12. Arv efter Mogens Pedersen var brukt Opp.(Fotnote 91) Henrich Carstensen
eneste kreditor.

Fotnote 91: sk. 26/10 1700 ovenfor side 228.

 

Bugge:

"Forkortelsene vil lett forståes og trenger neppe nærmere forklaring. Protokollens datum for skiftet gjengis først. Derefter kommer avdødes navn med + foran , som betegner "avdød" eller "salig" som protokollen oftest bruker. E. betegner enken og B. barn. Hvor protokollen opgir aktiva, passiva eller arv, er det gjengitt. Deler av daler har jeg sløifet. Overformyndernes protokoll skulde ventes bare å ta med skifter med umyndige arvinger. Det synes konsekvent gjennemfort for de siste 10 årene, mens flere tilsynelatende uvedkommende skifter er tatt med i de første desenniene. Utdragene er også meget fyldigere før ca . 1670. Av de vanlige trykte kilder og bøker som bør brukes sammen med utdragene, vil jeg gjerne uttrykkelig ha nevnt Brodahls "Trøndersk Personalhistorie» I og II som efter kirkeregnskapene gjengir dødsfall, kopulasjoner og dåp eldre enn de eldste kirkebøker for Trondhjem, og Berg: Trondheim før Cicignon. Den siste gir så å si alle tilgjengelige oplysninger om gårdeiere i Trondhjem før 1681."

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#993 Beklager, jeg har oppgitt feil referanse her. Det skal være NST 23 side 228. Jeg har heller ikke fått med linja hvor fotnote 69 i teksten, som Lars refererer til over, kanskje ikke så rart det ble uklart.

 

For å forstå hva Bugge mener med Sl. 19/4 1701 og Anne også død. så må en gå inn å se på det originale skiftet etter Mogens på og bla til http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/116/ Her er datoen nevnt. Leser man videre, så blir det klart at skiftet er "delt i to", den første som omhandler registrering av midler (begynner 26/10-1700) og den andre som omhandler de utlagte midlene (begynner 19/4-1701) til arvinger og kreditorer.

 

Bla frem et par folio, til 114a, så står Anne Mogensdatter. Det går frem av teksten at hun er død. En tilsvarende tekst står på fol. 117a. Hvorfor hennes arvinger ikke er nevnt ved navn kan en jo spekulere i, uten at det har noen praktisk betydning for oss i dette tilfellet.

 

Notatene til Bugge gir nå mening. Skiftet er sluttet 19/4 og datteren Anne som åpenbart var i live i oktober 1700 har gått bort i løpet av vinteren. Som Lars nevner i #994 så mener Bugge det nærmest er en forutsetning å lese notatene sammen med andre kilder, deriblant nevner han Trøndersk Personalhistorie. Går man inn her og sjekker (bind 1 side 45), så finnes en innføring i 1701 hvor det har blitt betalt for begravelse i Vor Frue sogn; 8/4 sl. Anna Monsdatter, jord. Det er rimelig sannsynlig at det er datteren Annas begravelse det er betalt for.

 

Bugge har jo ikke skrevet en rett avskrift av skiftene, det er snarere et slags "stikkordsregister". Det betyr at en alltid må kontrollere mot original, men når leser originalen samtidig med notatene og de kildene Bugge forutsetter, gir det aller meste mening.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650109.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20225&uid=ny&idx_side=-108

Karen sl: Bersvend Joensen utsteder obligasjon.

Medunderskriver er hennes kjære sønn Peder Bersvendsen.

Dato 26. september 1674

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650019.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20225&uid=ny&idx_side=-18

Her er en obligasjon som viser at Peder Bersvendsen drev med (Nordlands?)handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TPH Brodahl, alle innført under betalte begravelser i Vor Frue sogn

 

1657 30/1 Peder Bersuendsens barn, jord og al. klok.

1659 22/7 Peder Bersuendsøns barn, jord og al. klok.

1661 29/9 Peder Bersuendsens barn, jord og klok.

1663 5/6 Peder Bersuendsens sl. barn, jord og al. klok.

1672 26/6 Peder Bersuendsens Quinde, jord og al. klok.

1678 28/7 Peder Bersuendsen, jord, ny og 2 sm. klok., Iigkl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ta med denne i samme slengen selv om den ikke har relevans i forhold til opprinnelig tema:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1678-1679, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31376/24/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505310024.jpg

For retten Mons Persen frembkom ? begierende sin Datters mand Aren Olsen till at blifue borger, sagde at ville i alle maader......og blifue paa Mogenses leye....hans borgerskap bleff bevilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.