Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

.

som i 1742 ble 'tatt inn i tukthuset i Trondhjem, husvill, syk og hjelpeløs', og døde kort etter (før 25 mai s.å.).

 

Hva kan grunnen være at det ble skiftet etter henne først 11 år etter hennes død ?

.

 

1742? Det stemmer neppe. Slekten Giæver hevder at hun ble tatt inn i tukthuset 1752 (side 18), og det faktum at hun blir skiftet i april 1753 bør settes i sammenheng med at Elen Mortensdr af Feber 50 aar blir begravd fra Vor frue kirke 31. oktober 1752. Hvor kommer datoen 25. mai fra?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Døde og begravede 1753, side 576.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-284

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670177.jpg

 

At det er riktig Elen kan i tillegg til dét, hevdes via alderen. 50 år, hvilket tilsier hun var født ~1702. Ved farens skifte i 1722 var hun 21 år, det tilsier født ~1701.

 

Videre, så var Elen i live 29. Mai, 1742 da hennes søster Inger Margrethe ble skiftet.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13b (3A 0015), 1739-1747, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 422-856. Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25091/169/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204330169.jpg

 

 

Jeg tror du trygt kan slette både 1742 og 25. mai :)

 

Edit: du kan slette for Elens vedkommende, og føre det inn som begravelsesdato for søsteren Inger Magrethe ;) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-276

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Barna som listes opp etter Birgitha Cathrine Giæver og Diedrich Bärentz forvirrer meg noe, for jeg hadde notert meg en datter

som ikke er nevnt i skiftet, nemlig Hanna Petronella Bärentz som skal være begravet i Sortland i 1803 (ev. 1808) (g.m. Job Jørgensen Dishington).

Noen Jørgen har jeg ikke notert meg, derimot en Johan, som kanskje er 'den ene søn, hos præsten Hr Althan, hvis navn ei vides' ?

(Denne presten er morens svoger, hr. Jochum Jørgensen Althandt til Etne).

.

 

Hanna Petronella er nevnt i skiftet til faren i 1745, 8 år gammel: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24998/179/

 

Den Jørgen som omtales er nok sannsynligvis Johan Albert. Det er nok rotet litt til i dette skiftet også ang. 3 sønner og 2 døtre. Det er omvendt, 2 sønner og 3 døtre, jfr skiftet etter  faren. Det finnes også en attest på notatsidene i Hadsel som påviser det samme: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16709&uid=ny&idx_side=-147

 

Jeg har ikke lest skiftet etter Jochum Althand datert 1753 nøye, men all den tid Johanna Brøndlund Berendts er nevnt der, er det vel kanskje mest nærliggende å tro at det er henne som var hos presten i 1753, ikke en ukjent sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Først vedr. Susanna: Hennes plassering i rekkefølgen av arvinger i dette skiftet (dvs. etter Christence Christophersdatter og før Benjamin i Trondhjem)

skulle vel tilsi at hun også er datter av Christopher Olsen Giæver. Hun er altså oppført som 'Told ? Storches huustru' (tollinspektør Peder Arntzen Storch).

Det ser mao. her ikke ut til at Susanna er datter av Christopher's bror Hans, slik bl.a. Wilhelmine Brandts påstår. Hans' barn nevnes lenger nede i rekken av søskenbarn (ingen Susanne der ...).

 

Nei, det var hun ikke!

Sammenlign med:

 

24/4 1708, avdøde Ole Christophersen nordlandshandler. B. m. 1. h. Ellen Taraldsd.: Christopher, Hans og Morten m., Ingeborg g. Morten Støt, Maritte g. Povel Iversen i Nordland og avdøde Ingers b. i ekte m. Hans Jensen (fotnote29) i Buchelsundet: Jens 16, Ole 14, Benjamin 11 og Susanna 17 år. Sølv 15, gård 200, leiet Jebustad i Strenens fogderi (Gibostad i Lenvik, Træna?) 24, ialt 372-175.

 

Fotnote 29: se sko 29/2 1704, NST XXIII side 233.

 

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna Petronella er nevnt i skiftet til faren i 1745, 8 år gammel: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24998/179/

 

Den Jørgen som omtales er nok sannsynligvis Johan Albert. Det er nok rotet litt til i dette skiftet også ang. 3 sønner og 2 døtre. Det er omvendt, 2 sønner og 3 døtre, jfr skiftet etter  faren. Det finnes også en attest på notatsidene i Hadsel som påviser det samme: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16709&uid=ny&idx_side=-147

 

Jeg har ikke lest skiftet etter Jochum Althand datert 1753 nøye, men all den tid Johanna Brøndlund Berendts er nevnt der, er det vel kanskje mest nærliggende å tro at det er henne som var hos presten i 1753, ikke en ukjent sønn.

 

Noe av surret er rettet opp her, men det er fortsatt ting som er påviselig feil:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1754-1772, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31390/244/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505360920.jpg

2de Nordlands handler Hans Peter Giæwer til verge og ? for de arve parter, som paa skiftet efter afgl: Elen Mortensdatter Giæwer er tilfalden hendes umÿndige og ? mÿndige, ? fraværende arvinger. Neml: afgl: Joen Støttes 2de døttre Anne Bergitha, og Karen Joensdatter hver 23 23/84S Erich Støtt i saltens fogderier 81 2/21S, Jens Blok Giæver 81 2/21S, Ole Hansen 81 2/21S, Tarald Andreas Giæver 81 2/21S. Jens Dons paa Smölen og Iwer Pedersen hver 81 2/21S. Elen Giæver gift med prosten Hr: Jocum Althan 40 23/42S, afgl: Birgitha Catharina Giæver sal: Diderich Berents børn, nemlig sønnen hos prosten Hr: Althan hvis navn ikke vides 10 23/168S. Ole Berents og Jørgen Berents hver 10 23/168S, døttrene Anna Catharina og Johanna Berents, hver 5 23/336S og Anna Catharina Støtt gift med Peder Joensen i Biognen 40 23/47S.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å følge all informasjon når siden blir så stor, men på Moskenes sitter det en leilending (væreier) som heter Jens Grønbech. Han skal være sønn av handelsmann Jens Grønbech i Vinje og ingeborg Petersdatter. Jeg kjenner ikke hennes familie, men tror at Jens fra Vinje er sønn av Christopher Nielsen Grønbech og Ellen Margrethe Joensdatter Røst, der familien hennes tidligere hadde leie på Røst i Lofoten.

Jens på Moskenes giftet seg med Stinchen Tomine Lennartsdatter Ursin (f1788 Værøy) som var  av jekteslekt i Vefsn (Elias Christopher Thomasen) som hadde sittet på rettigheter i århundrer på steder som Moskenes, OleNilsøy, Hamnøy, Festhælen og Sørvågen.

 

Endret av Kjetil Arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1030 Kan du legge frem kildegrunnlaget som får deg til å tro at den Jens Grønbech som var gift med Ingeborg Petersdatter var en sønn av Christopher Nielsen Grønbech?

 

Kan du legge frem dokumentasjon som underbygger påstanden om at familien til Ellen Jonsdatter Røst hadde leie på Røst i Lofoten?

Kan du legge frem dokumentasjon som underbygger påstanden: "....som hadde sittet på rettigheter i århundrer på steder som Moskenes, OleNilsøy, Hamnøy, Festhælen og Sørvågen...."?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et fint skifte som ruller opp etterkommere etter Karen Ottesdatter/Joen Steffensen Stødt m. flere:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 11a (3A 0011), 1732-1735, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Fol. 1-422. Register bak i bok 3A0012.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25087/407/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203450408.jpg
Skifte forretning efter afgangen Angnis Stephensdatter....gjør vitterligt at Anno 1733 dend 15 Septbr... udj Joen Stephensen Stødtes ... gaard her i staden... for at holde skifte efter en pige ved nafn Angnis Stephensdatter som udj aaret 1732 - udj hendes tieniste hos fogden over Helgelands fogderier Sr Peder Broch Angell ved døden er afgangen ........ arvingene var dend salige piges:

1. Fuld broder Joen Stephensen Stødt hvis hustru Maren Svan var nærværende
2. Halvbroder afgangen Gunder Gundersen (Hammer) efterladte børn nemlig 1 søn Elias Hamer, Johan Christopher, Gunder og Stinne Margrethe, mot(?) 1 datter med nafn Karn som er dend yngste
3. Halvbroder afgangen Sten Gundersen børn nemlig 1 søn Gunder Steffen, og 1 datter Stinchen Chatrina tienende hos stifadereen Mats Bing
4. Halvsøsteren Anne Chatrina Steffensdatter gift og boende i Biugnen,
paa Mats Bings veigne var nærværende hans huustrue,......

 

Sammenlign bla med:

AVKALL 26. 3.1722 Trondhjem Pantebok 4, 77b
TIL :F1:Ane :T3:salig :F2:Morten :P2:Olsens FRA :F1:Gunder :P1:Gundersen :E1:Hammer ANGÅENDE :T1:hans halvsøster :F1:Agnis :P1:Stephensdatters :T3:morsarv.
Dok nr: 247 Registrert av: H. J. Jensen
 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for hånden boka Trondheim før Cicignon og på bl.a side 117 finner vi nr 24 om Nils Hansen Norlandsfar og at han hadde leiene i Røst og Værøy.  Dette finner du også i boka om knapeadelen i Moskenes og Reine. Om eierskap finner du noe i samme bok og i siste utgivelse av Vefsn bygdebok der det henvises til to eierskap i nevnte områder. De som er eiere er av denne familien, og værene samles i 1832 på en av familiens hender - Anders Arntzen. 

Jens Petter Grønbech er leilending i mosknes i 1807 og i 1815. Han bygslet 2 wåg og fikk gjestgiverbevilling 11.4.1807. Jens Petter grønbech fikk første gjestgiverbevilling på Skjoleværøy med vikan i Vågan i 1804.men oppga denne da han 11.4.1897 fikk bevilling som gjestgiver i Moskenes. han døde på 25.5.1807. 

 

Endret av Kjetil Arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Først vedr. Susanna: Hennes plassering i rekkefølgen av arvinger i dette skiftet (dvs. etter Christence Christophersdatter og før Benjamin i Trondhjem)
skulle vel tilsi at hun også er datter av Christopher Olsen Giæver. Hun er altså oppført som 'Told ? Storches huustru' (tollinspektør Peder Arntzen Storch).

Det ser mao. her ikke ut til at Susanna er datter av Christopher's bror Hans, slik bl.a. Wilhelmine Brandts påstår. Hans' barn nevnes lenger nede i rekken av søskenbarn (ingen Susanne der ...).

 

Nei, det var hun ikke !
Sammenlign med:

 

24/4 1708, avdøde Ole Christophersen nordlandshandler. B. m. 1. h. Ellen Taraldsd.: Christopher, Hans og Morten m., Ingeborg g. Morten Støt, Maritte g. Povel Iversen i Nordland og avdøde Ingers b. i ekte m. Hans Jensen (fotnote29) i Buchelsundet: Jens 16, Ole 14, Benjamin 11 og Susanna 17 år. Sølv 15, gård 200, leiet Jebustad i Strenens fogderi (Gibostad i Lenvik, Træna?) 24, ialt 372-175.

Fotnote 29: se sko 29/2 1704, NST XXIII side 233.

.

Hva 'var hun ikke', mener du her ?

 

Du mener såvidt jeg forstår at det er denne Susanne (Hansdatter), 17 år i 1708  (datter av ovennevnte avdøde Inger Olsdatter og Hans Jensen i Buchelsundet),  som ble g. i 1715 med tolleren Peder Arntzen Storch.

Hva er det som tyder på (ev. dokumenterer) at det forholder seg slik ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1033 Dette er sekundærkilder.

 

Ja, halvbror til Anders Hansen Røst hadde leie der, dette går frem av skiftet etter ham.

 

Skifte 31 /1 1703, avdøde Niels Hansen (Røst). (fotnote 85) E. Elen. B.: Hans 22 (fotnote 86), Maren g. Hans Greigersen, Wibecke g. Anders Andersen, Bergitte og Elen tvill. 23 og Ingeborg 18 år, verge Anders Hansen Røst.
Bygård 380, jekt 300, leiet Røst 28, Værø 98, Sundland i Værø 1 vog 16. 1004 - 230.

 

Jeg har henvist deg tidligere til en primærkilde som påviser hvordan eierskapet til Ole Nils Øya kom  i hende på Elias Thomasen, se # 12 her:

http://forum.arkivverket.no/topic/192098-storfamilien-p%C3%A5-nordnes-i-vefsn-eller-leirfjord/

Har du lest det som står der?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

.

Hva 'var hun ikke', mener du her ?

 

Du mener såvidt jeg forstår at det er denne Susanne (Hansdatter), 17 år i 1708  (datter av ovennevnte avdøde Inger Olsdatter og Hans Jensen i Buchelsundet),  som ble g. i 1715 med tolleren Peder Arntzen Storch.

Hva er det som tyder på (ev. dokumenterer) at det forholder seg slik ?

.

 

 

Din påstand: "Hennes plassering i rekkefølgen av arvinger i dette skiftet (dvs. etter Christence Christophersdatter og før Benjamin i Trondhjem)

skulle vel tilsi at hun også er datter av Christopher Olsen Giæver."

Min påstand er at hun ikke er datter av Christopher Olsen, og at hun beviselig var søskenbarn av Elen Mortensdatter Giæver. Hvor mange påviselige søskenbarn hadde Elen som het Susanne for utenom datteren til Inger Olsdatter Giæver, som dokumenterbart var søsken til Morten Olsen Giæver far til nettopp Elen Mortensdatter Giæver? I tillegg er hun nevnt rett før Benjamin som også beviselig var sønn av samme Inger Olsdatter Giæver.

 

Dersom du kan påvise i kilder at Christopher Olsen Giæver hadde en datter Susanne som var i livet og som var gift med Peder Arntzen Storch så skal jeg selvfølgelig bøye meg i støvet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din påstand: "Hennes plassering i rekkefølgen av arvinger i dette skiftet (dvs. etter Christence Christophersdatter og før Benjamin i Trondhjem)

skulle vel tilsi at hun også er datter av Christopher Olsen Giæver."

Min påstand er at hun ikke er datter av Christopher Olsen, og at hun beviselig var søskenbarn av Elen Mortensdatter Giæver. Hvor mange påviselige søskenbarn hadde Elen som het Susanne for utenom datteren til Inger Olsdatter Giæver, som dokumenterbart var søsken til Morten Olsen Giæver far til nettopp Elen Mortensdatter Giæver? I tillegg er hun nevnt rett før Benjamin som også beviselig var sønn av samme Inger Olsdatter Giæver.

 

Dersom du kan påvise i kilder at Christopher Olsen Giæver hadde en datter Susanne som var i livet og som var gift med Peder Arntzen Storch så skal jeg selvfølgelig bøye meg i støvet. Lykke til!

.

Det var da svært, Lars ....

Jeg tror du må innse at du tillegger meg 'påstander' som jeg ikke har kommet med.

 

Jeg er, i likhet med svært mange andre, såvidt jeg forstår (ref. bl.a. Jørgen M. Steen's innlegg #19 i debatten Slekten Storch),

svært usikker på hvilken Susanne som var g.m. Peder Arntzen Storch.

 

At hun var søskenbarn av Elen Mortensdatter Giæver er det enighet om, noe hun ville vært uansett

hvilket av barna til Ellen Taraldsdatter og Ole Christophersen Giæver hun var datter av.

Wilhelmine Brandt ('Slekten Benkestok') påstår at Susanne var datter av Hans Olsen Giæver, andre at hun var datter av dennes bror Christopher.

 

Jeg har svevet i den tro (villfarelse ?) at Christopher hadde en sønn Benjamin som var handelsmann i Trondheim.

Av den grunn mente jeg at hans plassering mellom Christence Christophersdatter og Benjamin indikerte at hun var deres søster.

 

Steinar Olsen sier i en annen debatt at Hans Olsen Giæver ikke hadde noen datter Susanne, i alle fall ikke noen han har funnet.

 

Ingen jeg har sett til nå har hevdet at hun istedet var datter av Inger Olsdatter Giæver og Hans Jensen Buckelsund.

Det har jeg selvsagt ingen grunn til å ha motforestillinger mot. Særlig hvis man ikke kjenner noen kusine som er navnesøster av denne Susanne.

 

Skal tro hvordan det ha seg at 'ingen' tilsynelatende har trukket denne konklusjonen tidligere ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1037 Jeg oppfatter det du skriver om at hun må være datter av Christopher Olsen som en påstand som du argumenterer for. Om det ikke medfører riktighet er det bare å beklage. Jeg har ført motargumentasjon mot denne påstanden i denne debatten. Jeg tror vi begge tåler såpass så lenge dette går på sak og ikke person.

 

Hvorfor ingen har trukket denne konklusjonen har jeg naturlig nok ingen formening om. Det er i hvert fall det kildene forteller meg. Jeg kjenner naturlig nok ikke alle kilder så dersom noen har kilder som motbeviser det så bøyer jeg meg som sagt i støvet. Det er kildene som avgjør hva som er korrekt.

 

Dette er hva som står hos Brandt, Wilhelmine:

 

post-1909-0-45744700-1411424089_thumb.jpg

 

Hun slår fast at hustruen het Susanne Hansdatter Giæver (basert på ekteskapsbevilgningen i 1715, eller av andre kilder (skattemanntall e.l.)?), men angir samtidig at hustruen kalles (feilaktig?) Susanne Christophersdatter Giæver i Personalhistorisk Tidsskrift 1892, side 27.

 

PHT-1892-Side27:

 

post-1909-0-30901400-1411426727_thumb.jpg

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et fint skifte som ruller opp etterkommere etter Karen Ottesdatter/Joen Steffensen Stødt m. flere:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 11a (3A 0011), 1732-1735, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-422. Register bak i bok 3A0012.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25087/407/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203450408.jpg

Skifte forretning efter afgangen Angnis Stephensdatter....gjør vitterligt at Anno 1733 dend 15 Septbr... udj Joen Stephensen Stødtes ... gaard her i staden... for at holde skifte efter en pige ved nafn Angnis Stephensdatter som udj aaret 1732 - udj hendes tieniste hos fogden over Helgelands fogderier Sr Peder Broch Angell ved døden er afgangen ........ arvingene var dend salige piges:

 

1. Fuld broder Joen Stephensen Stødt hvis hustru Maren Svan var nærværende

2. Halvbroder afgangen Gunder Gundersen (Hammer) efterladte børn nemlig 1 søn Elias Hamer, Johan Christopher, Gunder og Stinne Margrethe, mot(?) 1 datter med nafn Karn som er dend yngste

3. Halvbroder afgangen Sten Gundersen børn nemlig 1 søn Gunder Steffen, og 1 datter Stinchen Chatrina tienende hos stifadereen Mats Bing

4. Halvsøsteren Anne Chatrina Steffensdatter gift og boende i Biugnen,

paa Mats Bings veigne var nærværende hans huustrue,......

....

.

Av søskenflokken til Agnes kan det se ut til at hennes far Stephen Joensen Stødt har en datter Anne Chatrina

fra før han ble g.m. Agnes' mor Karen Ottesdatter (som på sin side altså hadde sønnene Steen og Gunder fra før, med Gunder Halstensen Hammer).

 

Hvev var mor til denne Anne Chatrina Steffensdatter, som i 1733 var 'gift og boende i Biugnen' ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for hånden boka Trondheim før Cicignon og på bl.a side 117 finner vi nr 24 om Nils Hansen Norlandsfar og at han hadde leiene i Røst og Værøy.  Dette finner du også i boka om knapeadelen i Moskenes og Reine. Om eierskap finner du noe i samme bok og i siste utgivelse av Vefsn bygdebok der det henvises til to eierskap i nevnte områder. De som er eiere er av denne familien, og værene samles i 1832 på en av familiens hender - Anders Arntzen. 

Jens Petter Grønbech er leilending i mosknes i 1807 og i 1815. Han bygslet 2 wåg og fikk gjestgiverbevilling 11.4.1807. Jens Petter grønbech fikk første gjestgiverbevilling på Skjoleværøy med vikan i Vågan i 1804.men oppga denne da han 11.4.1897 fikk bevilling som gjestgiver i Moskenes. han døde på 25.5.1807. 

.

En Jens Peter Grønbech var i 1801 Huslærer på Husby hos fogd E. Hagerup Krog. Noen som kjenner hans foreldre ?

Kan dette være samme mann som var på Moskenes ?

Var det kanskje denne (samme ?) JPG som fikk gjestegiver-bevilling i Berntvika i Rana 19/9-1837 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Av søskenflokken til Agnes kan det se ut til at hennes far Stephen Joensen Stødt har en datter Anne Chatrina

fra før han ble g.m. Agnes' mor Karen Ottesdatter (som på sin side altså hadde sønnene Steen og Gunder fra før, med Gunder Halstensen Hammer).

 

Hvev var mor til denne Anne Chatrina Steffensdatter, som i 1733 var 'gift og boende i Biugnen' ?

.

 

Nei, det er omvendt. Hun er fra hans siste ekteskap, og moren var Karen (Niclasdtr?) Brandt:

 

Skifte 14/12 1714, avdøde Stephen Joensen. E. Karen Brandt. Tre b. av forr. ekte: Joen 19, Otte 18 og Agnis 8 år. Av siste ekte: Anna Cathrina. Morsarv brorlodd 37 rd. P.g.a. boets slette tilstand ingen farsarv. Morten Olsøn nærmeste pårørende blev formynder, derefter halvbror Gunder Gundersen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Susanne Giæver: Lars, du har helt rett, og jeg sitter her og er litt flau. SÅ mange ganger jeg har lurt på hvor unga til Hans i Bokkelsund ble av, og ikke sett sammenhengen.

 

Jeg har lyst til å legge til, til #1038: PST ble skrevet i 1892. Jeg mener boka kom ut senere. Det gir en forklaring på at hun først har skrevet Christophersdatter, og deretter oppdaget ekteskapsbevillingen som påviser Hansdatter. Boka Slekten Giæver har i tillegg plassert Susanne som datter av Christopher. Her har Giæver også plassert en Benjamin.

 

post-4173-0-11448800-1411456944_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1042 Jeg vet ikke med 100% sikkerhet at det jeg påstår er rett. Jeg har ført argumentene jeg har for at hun var en Hansdatter, og datter av Hans i Bokkelsundet. Jeg har ikke kilder som påviser at hun faktisk var en Hansdatter, og jeg har derfor også lagt frem de kilder jeg finner der hun er nevnt enten med det ene eller det andre farsnavnet. Av disse kildene ser det for meg ut som om Wilhelmine Brandt er den eneste som angir et kildegrunnlag (ekteskapsbevilgningen fra 1715) for sin påstand om at hun var en Hansdatter. Jeg mistenker også samme Wilhelmine for å ha sett begge de skiftene som danner grunnlaget for min påstand, og at også det er en del av hennes argumentasjon når hun slår fast at hun var en Hansdatter. Når de andre sekundærkildene ikke henviser til konkrete primærkilder for sine påstander oppfatter jeg dem som å drive med ren slektsgjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å følge all informasjon når siden blir så stor, men på Moskenes sitter det en leilending (væreier) som heter Jens Grønbech. Han skal være sønn av handelsmann Jens Grønbech i Vinje og ingeborg Petersdatter. Jeg kjenner ikke hennes familie, men tror at Jens fra Vinje er sønn av Christopher Nielsen Grønbech og Ellen Margrethe Joensdatter Røst, der familien hennes tidligere hadde leie på Røst i Lofoten.

Jens på Moskenes giftet seg med Stinchen Tomine Lennartsdatter Ursin (f1788 Værøy) som var  av jekteslekt i Vefsn (Elias Christopher Thomasen) som hadde sittet på rettigheter i århundrer på steder som Moskenes, OleNilsøy, Hamnøy, Festhælen og Sørvågen.

 

 

Jeg har for hånden boka Trondheim før Cicignon og på bl.a side 117 finner vi nr 24 om Nils Hansen Norlandsfar og at han hadde leiene i Røst og Værøy.  Dette finner du også i boka om knapeadelen i Moskenes og Reine. Om eierskap finner du noe i samme bok og i siste utgivelse av Vefsn bygdebok der det henvises til to eierskap i nevnte områder. De som er eiere er av denne familien, og værene samles i 1832 på en av familiens hender - Anders Arntzen. 

Jens Petter Grønbech er leilending i mosknes i 1807 og i 1815. Han bygslet 2 wåg og fikk gjestgiverbevilling 11.4.1807. Jens Petter grønbech fikk første gjestgiverbevilling på Skjoleværøy med vikan i Vågan i 1804.men oppga denne da han 11.4.1897 fikk bevilling som gjestgiver i Moskenes. han døde på 25.5.1807. 

 

Dette bør vel dreie seg om Jens Peter Jensen Grønbech, født 1775, sønn av Jens Olsen Grønbech og Ingeborg Petersdatter på Vinje (han er på Vinje i 1768) (trol. 1769). Jens Olsen Grønbech har vi allerede påvist var sønn av Ole Hansen Grønbech og Kirstina Jensdatter Egede, bl.a. gjennom skiftet i 1755 som hadde leiet på Eggum i Borge. Siden vi nå vet at det dreier seg om Jens Olsen, så utelukker det effektivt noen spekulasjon om at han var sønn av noen Christopher.

 

Vinje var fogdegården og det er vel rimelig å anta at Jens Peter Grønbech som da i 1801 var huslærer hos fogden Eilert Hagerup Krog er identisk med han som vokste opp på plassen.

 

Andre primærkilder om disse er uansett ønskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1043 Jeg er 100% enig Lars. Wilhelmine Brandt har selvsagt ikke funnet opp en tekst med en ekteskapsbevilling. Hun kan selvsagt ha lest feil, men inntil vi kan få fatt på bevillingen (tipper den ligger i et arkiv, Erlend har jo allerede de frem til 1711(?)) og dobbeltsjekket, så er det det mest nærliggende at hun var datter av Hans i Bokkelsund. Hun var en Giæver, men på morssiden, hvilket jo gir en god mening i sammenhengen og må være den sterkeste arbeidsteorien.

 

Edit: tolker jeg Erlend rett her, så er det fotografert bevillinger frem til 1715: http://forum.arkivverket.no/topic/186215-register-til-soeknader-om-bevillinger-i-stattholderarkivet-1689-1710/#entry1578284

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1044 Enig, men vi har ikke påvist at Jens Olsen Grønbech på Vinje er identisk med den Jens Olsen Grønbech som vi vet var sønn av Ole Hansen Grønbech og Kirstina Jensdatter Egede. Jeg stilte spørsmålet om det kunne være samme Jens. Vi vet ikke med sikkerhet at det er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1046 Det har du rett i, han er bare 12 år i 1755. Problemet ligger vel i at det ikke har blitt funnet spor av noen andre Ole Grønbech det er rimelig å sette i relasjon med Jens Olsen G. En kan jo reise tvil, med begrunnelse i at han var fra Føre og ikke Vinje siden han i 1776 kalles styrmanden fra Føre, men det er jo kanskje litt søkt å skulle hevde det var to Jens Olsen G. i omløp, én på Føre og én på Vinje, på dette grunnlaget alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelmine Brandt ('Slekten Benkestok') påstår at Susanne var datter av Hans Olsen Giæver, andre at hun var datter av dennes bror Christopher.

 

Her må jeg nesten "ta" deg for omtrentlig omgang med kilder Per. Jeg har i innlegg # 1038 henvist eksakt til hva som står i "slekten Benkestok" av Wilhelmine Brandt, og der står det (så langt jeg har klart å finne) ingenting om at Susanne var datter av Hans Olsen Giæver. Det du skriver her er et falsum, og dårlig omgang med kilder (enten vi snakker om sekundær eller primær-kilder). Dette bør du dementere snarest mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1048. Jeg har lest, og heller ikke funnet noen påstand fra W. Brandt at hun var sønn av Hans Olsen G.

 

 

Litt videre på sønnen til Hans i Bokkelsund, Benjamin. Slekten Giæver oppgir en Benjamin Christophersen G. som handelsmann i Trondheim. Noen Benjamin Christophersen G. har vel ikke blitt påvist i noen primærkilde meg bekjent.

 

Derimot er det påvist en Benjamin Hansen G. blant annet i 1743 i Fosen ved en tinglysning hvor det for meg ser ut til at Benjamin Hansen Giæver selger gården Bessager (eller kanskje det er plassen hvor det underskrives).

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080318670277.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20134&uid=ny&idx_side=-149

 

Den samme Benjamin er vel han som selger til en Peder Johansen, Børrøen. Skriver seg Beniamind Bedsager Gieverts.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080318670267.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20134&uid=ny&idx_side=-139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1049 Interessant! Her svikter lokalkunnskapen meg. Gården "Besager" som Benjamin Hansen Giæver selger i og undertegner fra, lå den geografisk i det som kalles "Baklandet" jmf. skiftet etter Elen Mortensdatter Giæver der arvingen Benjamin benevnes "Baklandet". Nå er jo skiftet etter Elen atskillige år senere, og den Benjamin som omtales der har vel kanskje flyttet fra gården "Besager" etter salget om han nå er identisk......

 

Her er noen til:

 

SKJØTE 12. 4.1745 Trondhjem Pantebok 6, 36b
TIL :F1:Benjamin :P1:Hansen :E1:Giever FRA :F1:Joen :P1:Gundersen :E1:Berg PÅ :T1:"paabygget grund".
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: 160 rd
Område: Baklandet
Tidligere referanse®:
:T1:Avg. salig :F1:Menz :E1:Aschanius
Andre Impliserte:
:T1:Vitterlighetsvitner: :F1:Jens Friderich :P1:Jacobsen :E1:Corvey :T3:og :F2:Morten :P2:Pedersen.
Dok nr: 62 Registrert av: B. Gundersen

 

OBLIGASJON 9. 4.1745 Trondhjem Pantebok 6, 37
TIL :T2:Hr. :F1:Anders :E1:Schielderup, :T3:sogneprost til Tønsets prostegjeld i Østerdalen FRA :F1:Benjamin :P1:Hansen :E1:Giever
PÅ :T1:100 rd MED :T1:pant i hans "iboende vaanegaard og huse".
1. eiendom: Kun bebyggelse
Område: Baklandet
Grunneier:
:T2:Afg. salig :F1:Menz :E1:Aschani.
Dok nr: 63 Registrert av: B. Gundersen

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.