Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Lurer på om denne Tron Pedersen er den samme som kjøpte Simle gård i Leka av Frode Michelsen.  Frodes mor var Elisabeth Pedersdatter som satt med odel på 2,5 span i Simle rundt 1650

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1453

 

Høyst sannsynlig samme Tron (Troen, Trond) Pedersen, ja, ref. https://forum.arkivverket.no/topic/202171-lars-pedersen-riiber-fetter-av-lars-jacobsen-falch-helgeland-år-1731/page-2#entry1706390der han også kjøper borgerleiet Solsumb samme sted. Både Simle og Solsumb skrev seg ant. fra Hans Pedersen Riber (Ruberg) og Elisabeth Pedersdatters felles opphav.

Elisabeth Pedersdatter (skifte 1657) g.m. Michel Olufsen Simle (Semliidt, d. før 1647) hadde bl.a. sønnen Frode Michelsen Simle (Zimle) som bl.a. i 1675 arvet en gård (Klungvik) etter Hans Pedersen Riber (EA-6044/R/Rd/L0039/0005/0004, Odelsskatt: N Namdal, 1674-77)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 3, 1709-1720, s. 76
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660079
Her er  en Tarald Mortensen sønn av sl: Morten Pedersen som hadde borgerleie på Kvitnes i Hadsel

 

Så langt jeg kan skjønne er dette samme Morten Pedersen nordlandshandler som nevnes før Oter Halfuersen i skattelistene for Vår Frue kirkesogn 1683.

 

Denne Morten Pedersen bør være en god kandidat som far til Karen Mortensdatter. Hva klarer vi å finne ut om denne nordlandshandleren Morten Pedersen montro?

 

Han bør være identisk med Morten Pedersen med sin hustru og 7 børn som er oppført som # 597 under tiende rode i manntall 1687. I samme manntall er Agnis Salig Otter Halfuorsens med 1 søn oppført som # 598.

 

I kopp og kvegskatten 1690-91 er det oppført en Morten Pedersen med hustru og 2 barn.

 

Jeg gjetter på at han er identisk med:

21 / 10 1671. Morten Pedersen og Maret Tharilsd. gjort akkord
og gir Hans Andersens 4 b. 40 Rd.

 

I såfall var han gift med Marit Taraldsdatter før denne dato.

 

I koppskatten 1699 er # 177 - Morten Pedersen, Håsetter oppført med hustruen og 1 søn og 1 ildsted.

 

I obligasjonen jeg linket til var han benevnt salig, og ergo død før 1712.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Østensen skrev:

.....

Jeg gjetter på at han er identisk med:

21 / 10 1671. Morten Pedersen og Maret Tharilsd. gjort akkord
og gir Hans Andersens 4 b. 40 Rd.

 

I såfall var han gift med Marit Taraldsdatter før denne dato.

 

.

Denne Marit Taraldsd. (g.m. nordlandshandler Morten Pedersen) har såvidt jeg ser en noenlunde jevngammel navnesøster (igjen med en mulig søster Ellen) :

  • Maritte Taraldsd. ('Marette Tharelsd.', sk. 3/4-1677, ov.form.prot.), g. c1652? m. nordfar Mogens Pedersen (sk. 26/10-1700), borgerleie på Selnes, Lurøy
  • Ellen Taraldsd. (død 1676), g. c1650? m. nordl.handler Ole Christophers. Giæver (skifte 24 Apr 1708) (med handelsleie i Gibostad, Lenvik, Træna ?)

         (døtre av trondhjemsborger Tarald Anderssøn (gravlagt i Vår Frue den 10/3-1676) og Anne Pedersdatter Nideros ?)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du kortene Per. Marit Taraldsdatter gift med Morten Pedersen er helt åpenbart ikke identisk med Marit Taraldsdatter som holdes skifte etter i 1667:

 

Skifte 3/4 1667, Mogens Pedersens (fotnote 155) [avdøde] qv. Marette Tharelsd.
B.: Ane 14, Johane 6 og Jacob 4 år, nto. 686 Rd. (Sønn myndig,døtrene gift.)
(155) Berg s. 343

 

Hvilken Tarald disse 2 Marit var døtre av gjenstår å se. Det finns en sekundærkilde som påstår at den Marit Taraldsdatter som det holdes skifte etter over var en datter av Tarald Nilsen i Trondheim (han er nevnt i "Trondheim før Cicgnon", men der står det ingenting om etterkommere så langt jeg klarer å se).

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Nå blander du kortene Per. Marit Taraldsdatter gift med Morten Pedersen er helt åpenbart ikke identisk med Marit Taraldsdatter som holdes skifte etter i 1667:

 

Skifte 3/4 1667, Mogens Pedersens (fotnote 155) [avdøde] qv. Marette Tharelsd.
B.: Ane 14, Johane 6 og Jacob 4 år, nto. 686 Rd. (Sønn myndig,døtrene gift.)
(155) Berg s. 343

 

Hvilken Tarald disse 2 Marit var døtre av gjenstår å se. Det finns en sekundærkilde som påstår at den Marit Taraldsdatter som det holdes skifte etter over var en datter av Tarald Nilsen i Trondheim (han er nevnt i "Trondheim før Cicgnon", men der står det ingenting om etterkommere så langt jeg klarer å se).

 

.

Nå leser du innlegget mitt feil, Lars. Jeg omtaler de to Marit som navnesøstre, og antyder ikke at de er samme person.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1459 Ok

 

Skal lure på om denne sønnen Tarald Mortensen er den samme som omtales som Tarald Mortensen Hongsand?

 

 

Tarald_Mortensen.JPG

Tarald_Mortensen2.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lars Østensen skrev:

.....

Skal lure på om denne sønnen Tarald Mortensen er den samme som omtales som Tarald Mortensen Hongsand ?

.....

.

Peder Taradsen på Hongsand  ble i 1741 g.m. Inger Margrethe Hansdatter Buchelsund fra Sandøy, Bjørnør, datter av Anne Hansdatter Rehner og Hans Jensen Buckelsund (g. for 3. (?) gang 29 Feb 1704 m. Anne).

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1461 Nettopp!

 

Og det igjen kan jo peke på at her er en forbindelse tilbake til Tarald Andersen om det nå stemmer at han var far til Elen Taraldsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars Østensen skrev:

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 3, 1709-1720, s. 76
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660079
Her er  en Tarald Mortensen sønn av sl: Morten Pedersen som hadde borgerleie på Kvitnes i Hadsel

 

Så langt jeg kan skjønne er dette samme Morten Pedersen nordlandshandler som nevnes før Oter Halfuersen i skattelistene for Vår Frue kirkesogn 1683.

 

 

Hva er navnene som nevnes?

 

...min sl: Faeder Morten Pedersens gaard og grund her udj Byen beliggende I ...? Sognet Imellem sl: Lars wittes? Enche paa den østre og Enchen sl: ...?ings paa dend sønder siide samt min sl: faeders Leje I Nordland kaldet Qvidness I Hassel fiedringer

 

Samme Tarald Mortensen som er nevnt i manntall 1722? (det er det vel antakelig) (Trondheim borgerskap, s. 71)

 

97 Tarald Mortensen / Absent / Nordfarer / husene tilhører Otto Taxt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1463 Noe sånt:

 

"Tarald Mortensens obligation til Hendrich Carstensen den Eldre

Kiendes Jeg underskrefne Tarald Mortensen og hermed vitterlig giør at Jeg
retmesig er skyldig til Sr Henrich Carstensen dend Eldre penger ????? siger
? Rdr Courant og til dependerende af en obligations fordring min sl: fader
Morten Pedersen til ham Retmesig er skyldig og nu same til mig igien Extra-
deret er med derpaa quitering alt saa forpligter jeg meg og mine
arfuinger skadesløes hermd ærlig og redelig at samme(overstrøket) be-
talle samme Capital paa eftterfølgende terminer, nemblig eftter
min hiemkomst fra Nordlandene udi høsten indeværende aar
= 20 siger tiuwe Rixdaler, og nest effterkommende høst 1712. 30 siger
Tredeve Rixdahler sampt dend sidste Termin 1713 om høsten som er Resten
40 siger førtti Rdr: og skulle Jeg mere penger til veje bringe med hver(?)
af de bemelte Terminer saa skall og same afskrifues paa Capitalen som er over
melt(?), og Imidlertid forpligter Jeg meg af dend første Termin ej nogen
Rente at svare saa fremt same til bemelte tid ??order betalt
men skulle samme ej ???? da betalles same, sampt og for Resten, alt
eftter høy kongl. forordninger befahlende S:5 pro??? aarlig, Og til deres
mere tryghed pandtsetter Jeg hannem og hans arfuinger min sl:
fader Morten Pedersens gaard og grund her udj Bÿen beliggende
I under sogned Imellem sl: Lars Wittes Enche paa dend øster og
enchen sl: Høfdings paa den søndre siide samt min sl: faeders leje
I Nordland kaldes Qvidness I Hassel fierdinger med alt huis Jeg ejer
og ejenders wurder, holdende hannem og hans arfuinger af mig og mine
arfuinger I alle maader skadesløes indtil betallingen skier og det
til ???? denne min obligation I hende haver, til tryghed dette haver
Jeg self denne min obligation udsted og underskrefund med min egen
haand og forseigled, Actum Trundhiem d: 5 feb?: A(nn)o 1711: Tarald Mortensen
Publicerit d: 5 Feb?: | Efter begier til witterlighed, Test:
Anno 1711          | Johan Luÿtkis        Jens Alderup"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående belligenheten:

 

"342. Bastian Christensen. En tidligere eier var Peder Bersvendsen, som 1655-56 betalte tiendesild og som rekkefølgen i ledingen 1660-62 viser bodde her. 5. april 1671 pantsetter han sin gård og grunn til Marcus Jacobsen Angell for et lån på 34 rdr. til innkjøp av kjøpmannsvarer, så han var rimeligvis nordlandshandler. Videre hadde borgerm. Laurits Bastiansen Stabel en panteobligasjon på 50 rdr. stående i gården, som han skjenk,et Vår Frue kirke, vistnok ved sin død 1669. Et par år senere var panteobligasjonene misligholdt, og det ser ut til at Peder Bersvendsen har måttet gå fra gården i 1673, hvoretter Bastian Christensen Stabel kjøpte den 1. Etter hans død i desember 1683 inngikk enken Maren nytt ekteskap med Lars With, hvis gård i følge general Wibes kart fra 1709, er den annen gård på Krambugatas vestside nord for nåværende Brattørgate. I vitneforklaringene i anledning Hornemansbrannen kalles Bastian Stabel for Christen Ands (nr. 340) neste nabo2, og tomten er nå likesom dennes gård gått inn i Brattørgata nr. 2."

 

344. er Otter Halduersen.

 

366. Her nevnes at Lorents Mortensen Angell skjøter denne gården til stadsvaktmester Axel Høfding

 

Jeg klarer ikke å identifisere hvilken gård det var Morten Pedersen eide i ut fra beskrivelsene i Trondheim før Cicignon, men den må jo nødvendigvis ha ligget i dette strøket.

 

 

Vår_Frue_Sogns_Fjerde_Kvarter2.JPG

 

Da tror jeg jeg har identifisert gården + foreldre til Morten Pedersen:

 

Skifte 28/11 1655, hos Karen Rasmusd.(fotnote 85) efter forr. mann avdøde Peder
Mortensen, sønn Morten, 20 Rd.

 

 

 

Skifte 6/4 1661, Hans Andersens avdøde qv. Karen Rasmusd. på Bratøren.
deres to s. Anders 4 og Peder 3 år, hver 10 Rd. i likhet med en
halvbror. (Forlengst myndige, se 28/11 1655.)

 

 

 

"340. Christen Pedersen Aand. Han var Kongl. Majest. stemplet papirforvalter, ektet ca. 1670 Anne Danielsdatter, og er vel omtrent samtidig blitt eier av gården. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 tyder på den tidligere eier var Hans Andersen, som døde 5. november 1669; kanskje Christen And fikk gården ved å gifte seg med enken. Hans Andersen på Brattøra hadde tidligere vært gift med Karen Rasmusdatter, som det ble holdt skifte etter 6. april 1661, og hun igjen var ved ekteskapet enke etter Peder Mortensen, som døde 1. februar 1654 og som det ble skiftet etter 28. november 1655. 30. januar 1704 skjøter Henrich Horneman til Christian Hoff sl: Christen Ands gård, beliggende i 4. kvarter nest synden ved Laurs Withs gård (nr. 342) 1. Et skjøte fra 1689 opplyser at naboen mot vest var Blix Olle (nr. 366) samt at tomten mot syd visstnok støtte til en gate (sml. nr. 366). General Wibes kart av 1708 angir gården som den nordre hjørnegård mellom Krambugata og nåværende Brattørgate. Nå utgjør tomten endel av Brattørgata nr. 2."

 

Morten Pedersen må ha arvet gården eller deler av gården etter foreldrene. Dette forklarer også følgende:

 

21/10 1671. Morten Pedersen og Maret Tharilsd. gjort akkord
og gir Hans Andersens 4 b. 40 Rd.

 

Peder_Mortensen_Karen_Rasmusdtr.JPG

Karen_Rasmusdtr.JPG

Morten_Pedersen_Maret_Tharilsdatter.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lars Østensen said:

Angående belligenheten:

 

"342. Bastian Christensen. En tidligere eier var Peder Bersvendsen, som 1655-56 betalte tiendesild og som rekkefølgen i ledingen 1660-62 viser bodde her. 5. april 1671 pantsetter han sin gård og grunn til Marcus Jacobsen Angell for et lån på 34 rdr. til innkjøp av kjøpmannsvarer, så han var rimeligvis nordlandshandler. Videre hadde borgerm. Laurits Bastiansen Stabel en panteobligasjon på 50 rdr. stående i gården, som han skjenk,et Vår Frue kirke, vistnok ved sin død 1669. Et par år senere var panteobligasjonene misligholdt, og det ser ut til at Peder Bersvendsen har måttet gå fra gården i 1673, hvoretter Bastian Christensen Stabel kjøpte den 1. Etter hans død i desember 1683 inngikk enken Maren nytt ekteskap med Lars With, hvis gård i følge general Wibes kart fra 1709, er den annen gård på Krambugatas vestside nord for nåværende Brattørgate. I vitneforklaringene i anledning Hornemansbrannen kalles Bastian Stabel for Christen Ands (nr. 340) neste nabo2, og tomten er nå likesom dennes gård gått inn i Brattørgata nr. 2."

 

344. er Otter Halduersen.

 

366. Her nevnes at Lorents Mortensen Angell skjøter denne gården til stadsvaktmester Axel Høfding

 

Jeg klarer ikke å identifisere hvilken gård det var Morten Pedersen eide i ut fra beskrivelsene i Trondheim før Cicignon, men den må jo nødvendigvis ha ligget i dette strøket.

 

 

Vår_Frue_Sogns_Fjerde_Kvarter2.JPG

 

Da tror jeg jeg har identifisert gården + foreldre til Morten Pedersen:

 

Skifte 28/11 1655, hos Karen Rasmusd.(fotnote 85) efter forr. mann avdøde Peder
Mortensen, sønn Morten, 20 Rd.

 

Skifte 6/4 1661, Hans Andersens avdøde qv. Karen Rasmusd. på Bratøren.
deres to s. Anders 4 og Peder 3 år, hver 10 Rd. i likhet med en
halvbror. (Forlengst myndige, se 28/11 1655.)

 

"340. Christen Pedersen Aand. Han var Kongl. Majest. stemplet papirforvalter, ektet ca. 1670 Anne Danielsdatter, og er vel omtrent samtidig blitt eier av gården. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 tyder på den tidligere eier var Hans Andersen, som døde 5. november 1669; kanskje Christen And fikk gården ved å gifte seg med enken. Hans Andersen på Brattøra hadde tidligere vært gift med Karen Rasmusdatter, som det ble holdt skifte etter 6. april 1661, og hun igjen var ved ekteskapet enke etter Peder Mortensen, som døde 1. februar 1654 og som det ble skiftet etter 28. november 1655. 30. januar 1704 skjøter Henrich Horneman til Christian Hoff sl: Christen Ands gård, beliggende i 4. kvarter nest synden ved Laurs Withs gård (nr. 342) 1. Et skjøte fra 1689 opplyser at naboen mot vest var Blix Olle (nr. 366) samt at tomten mot syd visstnok støtte til en gate (sml. nr. 366). General Wibes kart av 1708 angir gården som den nordre hjørnegård mellom Krambugata og nåværende Brattørgate. Nå utgjør tomten endel av Brattørgata nr. 2."

 

Morten Pedersen må ha arvet gården eller deler av gården etter foreldrene. Dette forklarer også følgende:

 

21/10 1671. Morten Pedersen og Maret Tharilsd. gjort akkord
og gir Hans Andersens 4 b. 40 Rd.

 

Da er kanskje dette en av Hans Andersens barn?

Anders Hansen Nordfar, betalte husfrelse på Holmsnes 1694 og 1695.

Skifte etter Anders Hansen Nordfar, Trondheim 22. nov. 1728. Enken Ingebor Lares Datter.
2 hus, 1 hus og 1 nøst, og 2 båter i Nordland

En datter Randi? Andersdatter gift med Hans Christian Hansen
En datter, Karen Andersdatter gift med en Jacob Jacobsen.

Skifteprotokoll 10 (3A 0010), Trondheim by, Sør-Trøndelag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1466 Det er slettes ikke utenkelig, men det blir vel like vanskelig å finne ut av som navnene på disse 7 barna til Morten Pedersen. Anders Hansen er jo dessverre et av de vanligste navnene på denne tiden. Når vi nå etter all sannsynlighet vet navnet på foreldrene til Morten Pedersen så sannsynliggjør det i seg selv at han kan ha hatt en datter Karen, men derifra til å verifisere at dette var den Karen Mortensdatter som var andre kona til Nils Larsen er ikke enkelt. Geografien sannsynliggjør det samme, men heller ikke det er noe i nærheten av bevis. Kronologi passer også fortreffelig. Her må det graves mer, men det er jo greit å ha et utganspunkt å jobbe videre med.......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1463 mfl

 

Her stadfestes i det minste det vi vet om far/sønn og nevnte eiendom.

 

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Pantebok nr. 4 (1720-1733), Pantebokside, Side 76
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660421

 

SKJØTE 26. 3.1722 Trondhjem Pantebok 4, 76a
TIL :T1:Sr. :F1:Claus :P1:Kettelsen FRA :F1:Jngebore :T3:salig :F2:Henrich :P2:Carstensens PÅ :T1:en gård og grunn. 1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: 98rd
Omgivelser:
:T1:Eiendommen er "Nest ved bemelte Sr. :F1:Claus :P1:Kettelsens :T3:nu iboende Gaard beliggende"
Andre brukere:
:T1:Evt. :F1:Tarald :P1:Mortensen.
Tidligere referanse(r):
:T1:Eiendommen har vært "af :F1:Tarald :P1:Mortensen :T3:efter sin Sal: fader :F2:Morten :P2:Pedersen :T5:beboed, og mig udj Gield er overdraget".
Andre Impliserte:
:T1:Laugverge: :F1:Henrich :P1:Carstensen :E1:Schiøt.
Dok nr: 242 Registrert av: H. J. Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1468 Ja, så det. Jeg sliter med å finne kilder som kan kaste lys over Morten Pedersen. I koppskatten 1692 er han oppført med 3 barn og 1 ildsted. Ikke mye å bli klok av. Det finns en Morten Petersen som gravlegges (eller det blir i det minste betalt for dette) 3/3 1710. Hypotetisk sett kan dette være Morten Pedersen, men usikkerheten er jo rimelig stor når vi ikke vet noe sikkert om når han døde. Finner ellers ikke noe om han i Brodahl.

 

NB! Han har en navnebror Morten Pedersen Wildman (Skifte 20/3 1689) som nevnes flittig, så her er viktig å holde tunga beint i munnen.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig var Morten Pedersens kone, Marit Taraldsdatter, en datter av nordlandshandleren Tarald Pedersen. Morten Pedersen er en av medunderskriverne når Tarald Pedersen den 9. april 1686 skjøter halvparten av sine hus og leiet i "Seniens fogderier" kalt "Grundskier?" til hans svoger (svigersønn?) Lauritz Jenssen.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lars Østensen said:

Hva vet man om opphavet til Kirsten Mortensdatter, kona til Erich Pedersen som hadde borgerleie på Dypfest?

 

Kan hun være en slektning av Lauritz Mortensen Nordfahrer, hvis mann nr. 2 Nordfahr Peder Jacobsen Norum til Laurits 2. hustrus datter Elin Svendsdatter) bodde tilleie i hans gård nr. 338a Krambogatas vestside? Dette er bare et skudd i blinde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1472 Jeg vet ikke hvem hennes foreldre var, men her kan det jo tenkes at det er andre som har forsket på henne og funnet kilder som forteller noe håndfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Erlend kommet med en rekke kilder, stor takk til Erlend!

 

Morten Pedersen "norfar" var stevnet for gjeld i 1709, og da fremgår at han var bortreist til Nordland, men at de til slutt hadde fått tak i ham. Så han var mao. i livet 24. mai 1709 eller like før dette tidspunkt.

 

Videre skriver Erlend:

Kona er nevnt i stoleboka for vår frue for 1712-14 "Marit sl. Morten Peersens". Hun er ikke nevnt i de andre, så jeg tipper på hun er død en gang før 1730.

I skattemanntallet for vår frue 1706 finner jeg han som "Morten Pedersen nordlandshandler for grund og brug"

I skattemanntallet for vår frue i 1710 finner jeg han "Morten Pedersen nordlandshandler for sin alder og slette tilstand betaler grundschatt"

I skattemanntallet 1715 for vår frue: Morten Pedersøns grundschatt (-3 ) Sønnen Hans Mortensøn for brug (også noen tall) Tarald Mortensøn for brug (tall)

i skattemanntallet for 1719 finner jeg Hans Mortensen som nr 65. Han er nordlandshandler og vilkåret er slett. En skomaker Jon Iversen holder til hos han, men han døde samme år. (I dette manntallet er det en telling på hvor mange døde det er i husstanden dette året)

 

Da har vi navn på en sønn til, Hans, som åpenbart også var nordlandshandler.

 

Det finns en Hans Mortensen Norfar som skatter i fra Vår Frue kirkesogn i 1730:

Hans Mortensen Nordfahr ............................................. 6-2

 

Brodahl har følgende som kanskje er konas gravleggelse:

 

1716.
25/2 Marit Taraldsdtr., jord.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Christian Arentz skrev:

 

Da er kanskje dette en av Hans Andersens barn ?

Anders Hansen Nordfar, betalte husfrelse på Holmsnes 1694 og 1695.

Skifte etter Anders Hansen Nordfar, Trondheim 22. nov. 1728. Enken Ingebor Lares Datter.
2 hus, 1 hus og 1 nøst, og 2 båter i Nordland

En datter Randi? Andersdatter gift med Hans Christian Hansen
En datter, Karen Andersdatter gift med en Jacob Jacobsen.

Skifteprotokoll 10 (3A 0010), Trondheim by, Sør-Trøndelag

 

.

I 1742 er Anders Hansen's datter Randi Andersdatter oppført i Vår Frues stolelister: 'Rannj Hans Christian Joensens', Qvindfolchstoolene (No. 27).

Her er altså hennes ektemann oppført som Hans Christian 'Joensen', ikke 'Hansen'.

Hans Christian Jonsen fikk sitt borgerbrev i Trondhjem 21 Apr 1732.

Han skal ha drevet borgerleiet Holmsnes, Kalsnes, Hadsel (som sin svigerfar), og hans opphav skal være i Lillefosen (Kr.sund).

Hans svigermor Ingeborg Larsd. (sk.1728) (1704: 'af Holmsnes') skal være d. av Tr.hj.borger og nordl.handler Lauritz Nielsen Bing på Holmsneset (sk. 1691).

Hans Christian Jonsen var 2. gang g. (1762) m. Anne Bersvendsdatter Grønbech (skifte 1774).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.