Gå til innhold
Arkivverket

Fødsel/Foreldre Anders Trulsson Sverige ca 1765/1766


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Hei - Mette - Anne-Lise og Ulla ,takk for all bistand ! Ha en trivelig midtsommershelg ! Med vennlig hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen til mine gode hjelpere - Har søkt litt på navnet Eld på "Slektdata" Og der fant jeg soldat Hans Eld med barn født på Myren Mo. Men det merkelige er at han er nevnt med et barn: Anna Maria født 07 11 1834 Myren Mo, men barnets mor er nevnt som Maria/Maja Engelbrektsdotter ? Har han vært far til et såkalt uekte barn ? Hans hustru Agnetha Matthesdotter døde 25 06 1846, 47 år gammel adr: Gottersröd. Han gifter seg på nytt 17 11 1849 med nevnte Maria/Maja Engelbretsdotter. Hustru Maria/ Maja Engelbrektsdotter døde 05 08 1856 55 år gammel adr: Gottersröd Mo. Døde Mo Lundane Änkling Hans Eld 27 08 1877, 73 år gammel. Alder ved død passer dårlig med fødsel 21 12 1797? Om han var 73 år ved død bør han være født ca 1804? Ulla, du nevner at han ikke er nevnt soldatregisteret. Er det mulig at han har arvet navnet Eld etter sin far,som i tilfelle må ha vært Anders Eld ? Ulla, forsøkte meg på søk på "Ancestry" nå i helgen. Men fant ikke helt ut metoden omkring søk. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Det er vel mulig at alder ved død 73 år er feil, jeg tenker på Hans Eld. I Norske kirkebøker har Prest eller klokker ofte notert feil alder på døde. Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Her er jeg igjen/et lite håp! Alle opplysningene på "Släkdata" er jo transkribert fra kirkebøkene. Og det kan jo da oppstå feil, er det mulig at alder 73 år ved død muligens skulle vært 78 år? Et tretall og et åttetall kan jo til dels være like i formen. Er det mulig for noen av dere å se på dette ,døde Mo Bohuslän 27 08 1877. Om det står 78 år , så passer jo det bra med fødsel 1797. Om ikke så er jeg ute å kjøre ! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Karl Johnny.

 

Hans Eld, före detta Soldat under Lundarne (eller Lundame) dør 27/8-1877 og begraves 2/9-1877.

Alder ved død er 79 år, 8 måneder og 6 dager. Han var enkemann og Marasm senil.

 

Forklart hos Runeberg: http://runeberg.org/nfaj/0431.html

Kilde for dødsfall: Mo C:1 (1871-1887) Bild 109 (AID: v791.b109, NAD: SE/GLA/13370)

(nr. 14)

 

Dette var jo bra du fikk mistanke om. :)

post-162-0-22192300-1372271895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne- Lise - Hjertelig tusen takk fra meg ,stor klem til deg ! Da stemmer plutselig alt mye bedre. Med vennlig hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne -Lise - Har gjort et forsøk på å legge deg inn som en av mine venner, men i min uvitenhet klarte jeg heller ikke dette (Bruksanvisning ) Ellers , Anne - Lise - Ulla og Mette og hvem det enn måtte være , nå gjenstår det å finne Hans Elds dåp med foreldre. Hans kone Agnetha Matthesdotter født 9 aug 1798, fant jo du Anne- Lise som Matthes Nilsson Mörk og Margrete Amundsdotter. Jeg har heller ikke her noen data om foreldrenes fødsel og vigsel. Mulig jeg er storforlangende, men jeg håper også her på hjelp! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på navnet til den (som har skrevet innlegg eller i medlemsoversikten) og gå til profilen.

Der er det en knapp for å legge til venner. Jeg la deg til, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dräng, Torpare Mathis Nilsson af Pilegård med Pig. Margaretha Amundsdotter af Horen vies 12. mars 1786 i Näsinge.

Näsinge C:2 (1753-1816) Bild 57 / sid 113 (AID: v412.b57.s113, NAD: SE/GLA/13414)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HF-bøkene i Näsinge starter i 1811 og på Pilegården finnes følgende personer:

 

1/2 (eier)

Anders Nilsson f. 14 (el. 4.) oktober 1774

Hustru Helena Bengtsdotter 1/4-1776

S. Olof f. 20/12-1799 (Svagsint - står det på neste innføring)

S. Anders f. 8/12-1807

D. Märtha f. 6/1-1805

 

Faderen Nils And.son A. Olsson.f. 5/6-1739 (Navnet kom tydeligere fram i neste HF og er derfor korrigert.)

Moder Maria Olsd. f. 30/7-1741. (Blind)

Pige Helena Pettersdotter f. 9/4-1794.

 

Neste 1/2-part:

Olof Nilsson f. 2/9 1771

Hustru Helena And. dr f. 5/5-1787

D. Anna f. 15/4-1806

D. Ingrid f. 25/12-1810

Flick. Gunil Nilsdr f. 7/5-1795.

 

På neste bruk, Holen, er det en N(y)B(yggare?)

Per Mörk f. 23/8-1766 med hustru Olava Persdotter f. 5/6-1776 og enken Maria (kanskje Jonsd.)

 

Sannsynligvis er Nils Olsson og Maria Olsdotter Mathis Nilssons foreldre og Anders og Olof Nilsson hans brødre. At en Per på nabobruket kalles Mörk, kan vise at Pilegården, Holen og kanskje nabogården Boråsgården hadde båtsmenn boende i sin rode = rotebåtsmann, siden det er denne tittelen vi ser Mathis Mörk har på bruket Horen.

 

Kilde: Näsinge AI:1 (1811-1824) Bild 43 / sid 6 (AID: v762.b43.s6, NAD: SE/GLA/13414)

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne fødselsboken C:2 Näsinge (1753-1816) er det:

'Luckor 1758-1768, 1774-1782, 1787-1790, 1792-1793.

Häri även vigselbok samt död och begravningsbok samma år.'

 

Siden de antatte brødrene til Matthis Mörk, Olof og Anders er født hhv. 1771 og 1774, men tydeligvis ikke her.., kan det bli vanskelig å finne dåpen til Matthis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste innføring viser at Fadren Nils Ohlson f. 5/6-1739 dør i 1816 og at Modren Maria Ohlsdotter var blind.

Kilde: Näsinge AI:1 (1811-1824) Bild 58 / sid 6 (AID: v762.b58.s6, NAD: SE/GLA/13414)

 

Jeg finner enken Maria Olsdotter i første oppføring i 1825, men ikke i neste, uten at det står noen dødsdato.

Näsinge AI:2 (1825-1846) Bild 9 / sid 6 (AID: v763.b9.s6, NAD: SE/GLA/13414)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne - Lise - Beklager sen tilbakemelding ! Takk for nye opplysninger. Vigselen 12 mars 1786 er jo 100 % .Og jeg tror også Nils Olsson som døde i 1816 ,og Maria Olsdatter som nevnes som enke i 1825 er Mathis foreldre. Mathis var vel ca 20 år ved vigselen i 1786 ,så da faller han inn under luckorna i fødsels bøkene. Han er vel muligens født + - 1767, noe eldre en sine brødre Olof 1771 og Anders 1774.Muligens det er flere barn vi ikke finner på grunn av luckorna i fødselsbøkene ? Det er en ting jeg ikke riktig forstår ,hva er årsaken til at Mathis er nevnt som Mörk ? Stor takk til deg Anne - Lise for stadig fremskritt i mine søk etter min kones slekt i Sverige Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen tanker om det.. Når en blar i HF-bøkene, ligger det en gård Hällesmörk mellom Boråsgården og Pilegården. Kanskje kom båtsmannsnavnet herfra? I likhet med andre soldatnavn, gikk vel også disse navnene i arv til neste båtsmann i roden?

 

Hällesmörk fra Yr.no: http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4stra_G%C3%B6taland/H%C3%A4llesm%C3%B6rk/

 

Under Steder i nærheten, ligger Pilegård og Boråsgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise og Ulla - Anne -Lise ,da er det vel trolig at det er fra denne gården han har tatt navnet Mörk. Til Ulla , var det vanlig at barn ikke finnes fødselsbøkene? Hans alder ved død er jo svært detaljert, 79 år,8 mnd og 6 dager gammel ved hans død 27 08 1877. Har forsøkt å regne litt på dette opp mot fødselsdatoen ikke enkelt ,er det mulig at fødselsdatoen er feil ? Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg regnet både fram og tilbake og kommet til følgende:

 

Etter hans 79 års-dag den 21.12.1876, har det gått ytterligere 8 måneder og 6 dager fram til dødsdagen 27.08.1877.

Da blir det rett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise . Logisk når jeg ser hvordan du har satt opp utregningen. Noen ganger stopper det helt opp for en stakkar. Dødsår og alder ved død stemmer jo bra med fødselen 21 12 1797. Det ser ut som jeg får legge Hans Andersson Elds fødested og foreldre på is . Har trålet FS og Släktdata uten å finne noe ! Takk for all hjelp , med vennlig hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.