Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Garden Gjerald i Voss, Hordaland - skattemanntallet 1563?

Recommended Posts

Anett Ytre-Eide

Kjenner man ikke gården fra denne tida? Finner ikke noe navn jeg syns passer med Gjerald.

Finner at den eksisterer i 1722. Hvor skal jeg lete for å finne ut noe om dette? Er takknemlig om noen kan evt. kan sjekke bygdebok for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Britt D. Hjeltnes

Kopiert fra Vossaboki online :

215. Jerald.

--- Lars Kindem: Vossaboki 4, side 329 ---

Namnet vert i 1563 skrive Jerdall, i 1610 Joerdall, i 1695 Jarald. Det vert no sagt Jèrald2 (i Hardanger: Jarald); han búr pao, è tao Jèrald, ska tì Jèralds, sms. Jèralds-kleivané. Namnet må vera avleidt av gn. jaðarr m. (jar, kant), eit namn som synest høva godt på lendet der. Dertil kann ein tenkja seg at elvi der har vore kalla Jaðra og dalen Jaðardalr eller Jọðrudalr (jfr. formene frå 1563 og 1610). Den formi Jèrald, som no er brukt, kann då anten vera avleidt med endingi -ald (jfr. stølsnamn som Kyrald, Horald) av Jaðarr, eller umlaga av Jaðardalr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tor Weidling

Er vel siste innføring i Bordal åtting, s. 281

Kildeinformasjon: EA-5023/Ra/L0012/0001/0001, Skatten av Bergenhus len, Bergenhus, , 1563-, oppb: RA

Merknader: (Fra Rentekammeret. Trykt i Norske lensrekneskapsbøker III.)

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/155/147/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080922661125.jpg

Hilsen Tor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Takk skal dere ha! Dette er noe jeg akkurat har begynt å se på. Visste heller ikke at Vossaboki var online.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.