Gå til innhold
Arkivverket

Vinner av Kirkebok-konkurransen


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Så må jeg la min ukyndighet lyse igennom enda en gang. Jeg har opplevd det før også, at tråder eller posteringer har forsvunnet fra forumet defor jegmå lage en ny tråd. Jeg finner ikke det opprinnelige innlegget. (Er dette noe andre sliter med?) (Ja jeg vet det er på side 2, men det mangler noe der...)

Men uansett: Den høyst uofisielle vinner av konkurransen "Den mest uleselige kirkebok" er kåret.

Juryen har tatt hensyn til følgende:

 

1. Skrift

2. Forsøket på å systematisere skriften (ved å lage kolonner foreksempel)

3. Buk av hjelpemidler som f.eks kladdeark

4. Intensjoner om at ettertiden skal forstå innholdet.

5. Jeg har valgt å se bort i fra "acts of god" med ødelagt skrift.

 

Og vinneren er:

1. Frosta 1750-1722 side 2-3. På grunn av nonchalansen når det gjelder å registere data. Kun gård er oppgitt, ikke navn på far i dåpsattest

2. Opplad Ministerialbok nr 5 (1765-1784) side 152- 153. Jeg håper aldri noen må debutere denne hobbyen på denne siden

3. Telemark, Gjerpen, Minisreialbok nr1 (1682-1746) ikke paginert. På tross av noen forsøk på å lage system her, anerkjenes ikke.

4. Hvor er Kinn boka??? jeg finner den ikke plutselig>? (Her mangler en bok jeg vet jeg har sett tidligere)

 

Det er flere kirkebøker som følger kloss på, og det var ikke lett å finne en vinner.

Men vinneren må bekjenne seg til meg i løpet av en uke og få premien sin, eller erklære til hvilket fomål premien ska gå til. Hvis ikke går den til MSF.

Jeg har hatt masse glede av denne geskjeften, og jeg tror at man skal glede seg over at slike initiativ holder liv i gamle dokumenter, for alt det er verdt.

Tusen takk til alle dere søte (ca 19 i slaget) slektsgranskere) som involverte dere i dette, dere er alle geriliakrigere i historieforskning i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå er jeg redd for at jeg blir oppfattet som negativ, Men det får bare stå til.

 

Når vi slektsletere blir karakterisert som geriljakrigere i historieforskning må jeg reagere.

 

De som må kalles geriljakrigere er de som forsker på middelalderen, og det er ikke mange av oss som har kompetanse på det området.

 

Det vi andre gjør er jo bare og lete og kopiere kilder som er tilgjengelig på nett uten noen form for tolkning eller kompetanse innen historiefaget.

 

Det finnes kilder (kirkebøker osv.) som det kreves spesiell kompetanse for og tyde, og disse kildene må det spesialkompetanse for å tyde. Derfor. Ikke kall oss her på forumet slektsforskere.

 

Med google får man ofte i forkant hjelp(bla. "Samer") hvis man er noenlunde oppdatert og fortrolig med nye medier.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to sidene av Frosta-boka ser jeg at lysninger, barnedåp, ekteskap, fattigpenger, gravferd og kommunikanter kommer litt sånn over stokk og staur. Men de eldste kirkebøkene er gjerne ført kronologisk og så var det kanskje også slik at prestene sparte på papiret og skrev smått....Og du har helt rett, Odd Annar, i det at i noen tilfelle må de virkelige ekspertene innen paleografi på banen for å tyde kråketærne i enkelte kilder. Noen ganger kan skriften minne mer om morsesignalkoder enn håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar, jeg synes dere er så utrolig dyktige uansett jeg at jeg bøyer meg i støvet av beundring.

Har du hørt om croudsourcing? Det er når mange samarbeider om noe, uavhengig av nivå og mengde. Dette forumet er et godt eksempel på at man utvikler og forvalter og bruker eksisternde kilder til å skaffe ny viten.

Glad det gjøres, og håper det fortsetter slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg la min ukyndighet lyse igennom enda en gang. Jeg har opplevd det før også, at tråder eller posteringer har forsvunnet fra forumet defor jegmå lage en ny tråd. Jeg finner ikke det opprinnelige innlegget. (Er dette noe andre sliter med?) (Ja jeg vet det er på side 2, men det mangler noe der...)

 

[...]

 

Camilla - det enkleste er vel å gå til kontoen din (øverst på siden, høyre hjørne) og velge "Mine innlegg". Uansett, takk for en artig konkurranse! Hadde ikke tid til å levere et bidrag, men det var artig å følge med.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket nå, for det var jo jeg som la ut lenke til kirkeboka 1750-1772 for Frosta. Ja det er mangelfull kirkebokføring der, og i historieboka for Frosta(bind 3 av Frostaboka) står det faktisk at presten fra sine

overordnede flere ganger fikk påpekt mangelfull kirkebokføring. Året 1755 mangler helt. Er mulig det har blitt ført kirkebøker for Frosta før 1750, men de er ikke bevart. Samme prest var på Frosta fra 1735-1776, og

om denne kanskje ikke førte kirkebøker er det jo rart om ikke prester før 1735 gjorde det. Var mange som la ut "ulesbare" kirkebøker, så jeg må si jeg er overrasket ja selv om disse ikke er så mangelfullt ført som

kirkeboka for Frosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise

Ja takk gjerne adressen din:-)

Og rød, hvit eller rosa?

 

Og gratulerer!!!

 

Klem fra Camilla

 

MSF er leger uten grenser. Men de får penger av meg uansett, så jeg synes du skal ha denne vinen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.