Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Andersen Tonning Stryn, Nordfjord f. ca 1665. Hustru, barn og foreldre?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg undres på om det er noen som sitter med utfyllende opplysninger om Rasmus Andersen på gården Tonning i Stryn. I 1701 er han oppsitter, 36 år gammel og har en sønn Anders på 1,5 år. Det er i grunnen alt jeg vet om ham.

Så her vil alt av opplysninger forøvrig vedr hans liv, foreldre, hustru og evt. andre barn bli satt stor pris på.

 

Her er 1701 tellingen.

 

http://digitalarkive...stnr=8338&merk=8338#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg har hatt dette temaet opp for 1 1/2 år siden, uten at jeg den gang ble mye klokere. Det er vel kanskje ikke mye håp om at noe nytt har dukket opp, men jeg lar likevel temaet stå.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/181078-hvem-var-kona-til-rasmus-andersen-tonning-stryn-nordfjord-1665/page__p__1540139__hl__+tonning,%20+stryn#entry1540139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I same tema, for 1 1/2 år sidan var det ein som la inn det som står i Bygdesoga for Innvik og Stryn, men der står litt til, som han ikkje tok med.

(Vs.) Ola Ellingson b. 1724. K.; (Synnøve Rasmusd. d. 74 år g. 1768) Ola laut bøte 4 rdl. 1736 for "nidhædige" ord mot Ole L.Tonning.

 

Johannes Monsson Føleide, d. 66 år g. 1763 d. 1745. K. (enkja etter Olla) Synnøve Rasmusdtr.

Synnøve kanl då vere fødd i 1694 og kan dermed vere dotter til Rasmus Anderson, som er med i folketellinga 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sol, og hjertelig takk for ny informasjon. Når Ola Ellingson beskrives som værson/svigersønn er det vel nærliggende å tro at Synnøve må ha vært datter av Rasmus Anderson Tonning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant informasjon, selv om det meste var kjent fra tidligere. Problemet er dessverre den andre veien, bakover i tid. Det er opplysninger rundt Rasmus Andersen, hans hustru og øvrige barn, samt evt. opplysninger om foreldre jeg ikke klarer å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lett etter folk på en av Tonning gårdene i 1701. Jeg fant personene, men det hjalp lite. Jeg har forstått det som om Tonning/Togning var et militærkvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tilsynelatende ha rett i at i alle fall noe av området hadde en militær tilknytning. Der er 6 oppsittere i 1701 hvorav 2 har militær rang. I tillegg finner jeg 2 husmenn på gården. Så her må det jo ha vært minst 6 bruk og 2 husmannsplasser på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt usikker på Aaland sin dokumentasjon på desse teoriane - alt som står i parentes er ting han var usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det Aase. Jeg bare refererte hva som sto i 1701 tellingen. To av brukene er eid av folk tilknyttet til militæret. Det i seg selv gjør jo ikke stedet til et militærkvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar var ikkje til militær-tilknytinga, men til det som Sol la inn frå bygdeboka. Men det kan finnast dokumentasjon eg ikkje har sett -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Aase. Jeg ser forøvrig i oversikten over Corneliusslekten at det er oppgitt et dødsår til 1724 på Rasmus Andersen. Jeg vet ikke hvor det kommer fra heller, så her er det vel flere ting man skal være forsiktig med å påstå. Men det kan jo tenkes at opplysningene er hentet fra for oss ukjente dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg nr.3 kan det se ut som om Johannes Monsson giftet seg i 1763 med enken etter Ole, Synnøve Rasmusdtr. Det er i alle fall feil Johannes Monsson Mychlebust giftet seg i 1763 første gang med Berthe Arnesdtr. Højalmen, og andre gang som enkemann i 1776 med piken Elen Lassesdtr. Opheim.

 

1763:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vi14471750&gardpostnr=320&personpostnr=639&merk=639#ovre

 

 

1776: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=vi14471750&gardpostnr=656&personpostnr=1311&merk=1311#ovre

 

 

 

Det dør en Ole Ellingsen på Bruvold i 1766, 67 år gammel. Men jeg vet ikke om dette er samme mann. Synnøve Rasmusdtr. døde i 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hjelp i forbindelse med skiftet etter Johannes. Anders Rasmussen Kirkeide og Cornelius Andersen Ytre Eide skulle sammen med lensmannen registrere innholdet i boet. I følge loven måtte de være "uvillige" vilket vil si uhildet/upartisk. Dersom de hadde vært henholdsvis bror og nevø av Synnøve og i så måte også svoger/nevø av Johannes Monsen kunne man vel neppe ha påstått at de var upartiske. Det er vel derfor lite trolig at Anders og Synnøve var søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er som du veit blitt særdeles kritisk til alt laust gammalt stoff. Og eg har ikkje notert noko som kan seie kven Synnøve var gift med før - om ho VAR gift før; har du noko ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke anet ann hva bygdeboka sier, at hun var gift med Ole Ellingsen og at han ble beskrevet som værson av forrige eier som var Rasmus Anderson Tonning, ref innlegg nr 3 i debatten. Nå er jo forsåvidt Synnøve interessant for meg kun om det kan dokumenteres at hun er datter av Rasmus Anderson Tonning som var 34 år i 1701 og dermed søster til Anders født 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.