Gå til innhold
Arkivverket
Haldensangen

Haldensangen

Recommended Posts

Haldensangen

Hei.

Det har blitt sagt av mange at Haldensangen er komponert av Oscar Borg.

Jeg har også hørt at komponisten er Eyvind Hesselberg.

Kan noen fortelle meg hva som er korrekt?

Halden het Fredrikshald til 1928 og Oscar Borg døde i 1930. Derfor så er jeg skeptisk til at Haldensangen er komponert av Oscar Borg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Wikipedia sier i denne sakens anledning:

Haldensangen er komponert av Oscar Borg og har tekst av Brynjolf Hanssen. Første vers lyder: Halden, Iddefjordens pryd, du er vår egen by lunt du ligger der bak gamle Fredriksten i ly Rike minner vekker navnet med historisk klang derfor og vår kjære Halden, hylder vi i sang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haldensangen

Ja jeg har lest hva Wikipedia skriver, men jeg stoler ikke helt på det i denne sammenheng. Jeg håper at noen har annen dokumentasjon vedrørende dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Det kan jo være to melodier til samme sang. Det er ikke helt uvanlig. Borg og Hesselberg kan ha skrevet hver sin melodi.

Spør Halden kommune! Der må noen vite det. Eller historielaget i Halden, hvis et slikt finnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eli Randmo

Gyldendals store konversasjonsleksikon frå 1972 skriv dette:

"Halden-sangen er skrevet av B. Hanssen ; melodien er av Oscar Borg." Leksikonet har fire vers og notar til melodien

Kjelde: Gyldendals store konversasjonsleksikon : bd. 3. Oslo 1972. s. 52

Nokre hugsar kanskje at ein mann song Haldensongen på Nytt på nytt i vår. Teksten er den same som i leksikonet. Melodien kan eg ikkje seia noko om, men tonen er kanskje ikkje så lett å bruka som allsong...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Halden het Fredrikshald til 1928 og Oscar Borg døde i 1930. Derfor så er jeg skeptisk til at Haldensangen er komponert av Oscar Borg.

Halden het opprinnelig Halden, men fikk navnet Frederikshald av danskene i 1665 (etter danskekongen Fredrik 3.)

Så fikk den navnet Halden tilbake igjen i 1928. Kan det tenkes at gamle Haldenpatrioter har brukt navnet hele tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haldensangen

Jeg er døpt Jon Erling Lindquist, men misforstod tydligvis det som stod der og trodde at det var emnet som jeg skulle skrive, Berit. :-)

Tusen takk for god hjelp til dere alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.