Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom slektsnavnet Harris i Norge fra ?

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Flere Hans. Er dette apotekeren Hans Jansen som var gift med Ursula Paludan ?

Nei, Hans Jansen var kjøpmann/handelsmann og borger i Larvik, se foræøvrig skifter i Larvik etter første ektefellen Marie Schierven og andre ektefellen Petronelle Marie Friderichsdatter Nærholm - begge samfrendeskifter, det siste med enken stadig i live (begge skifter Larvik) .

Apotekeren ble gift med Ursula Paludan så tidlig som 07.04.1740 (Opsloe Hospital)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Hans Jansen var kjøpmann/handelsmann og borger i Larvik, se foræøvrig skifter i Larvik etter første ektefellen Marie Schierven og andre ektefellen Petronelle Marie Friderichsdatter Nærholm - begge samfrendeskifter, det siste med enken stadig i live (begge skifter Larvik) .

Apotekeren ble gift med Ursula Paludan så tidlig som 07.04.1740 (Opsloe Hospital)

Takk Geir.

Da har jeg blandet sammen de to.

Apotekeren Hans Jansen f. 1711 (hvor ?) og død 2.jul.1776 i Holmestrand. Har du kjennskap til hans foreldre ?

Hans Jansen, bror av Magnus og Niels og Jan synes å være født ca 1709 ut fra skifte i 1756 http://digitalarkive...&merk=5610#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Geir.

Da har jeg blandet sammen de to.

Apotekeren Hans Jansen f. 1711 (hvor ?) og død 2.jul.1776 i Holmestrand. Har du kjennskap til hans foreldre ?

Hans Jansen, bror av Magnus og Niels og Jan synes å være født ca 1709 ut fra skifte i 1756 http://digitalarkive...&merk=5610#ovre

Apotekeren er jeg ikke sikker på opphavet til, jeg har en mistanke, men da jeg bare bygger på en tynn indikasjon lar jeg det ligge til jeg har noe mer håndfast. (PS. En trykkfeil, han begraves 2. juli 1776), Men skulle jeg har rett, er han født i tid svært nær navnbroren fra Larvik.

Vedr. nevnte navnbror har jeg ikke bedre materiale å bygge på enn det du allerede har vist til (men jeg er heller ikke noen ekspert på Larvik og omegn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nylig vært en tråd på DA om en Martha Harris, se http://forum.arkivve...usa-foedt-1759/.

Jeg hadde selv en annen tråd på DA i 2012 om Paul Thrane Knap hvor bl.a. Bo Nilssøn Harris og andre Harris er nevnt http://forum.arkivve...is#entry1500756

Boe Nilssøn Harris har vært litt av en nøtt å finne ut av, men jeg tror jeg har korrekt oversikt her:

Niels Boesen dør i Holmestrand før 1739. Han var gift med Maria Morthensdatter 1704-1748 som det er skifte etter 16. mai 1752. http://digitalarkive...&merk=3633#ovre

Maria ble gift på ny 12. nov. 1739 med Niels Janssen, http://www.arkivverk...ny&idx_side=-55

Niels Boesen og Maria Morthensdatters barn:

Boe Nielsen død 1742, skiftet sluttet 30. mar. 1743 - ingen barn

Anne Judithe født ca 1726

Morthen døpt 24. mai 1727, begr. 1. sep. 1728

Aase Maria døpt 14.mai 1729, begr. 17. jul. 1730

Aarsle Maria døpt 7. okt. 1731

Johane døpt 11. okt. 1733, begr. 19. des. 1733

Edvardt Arboe døpt 10. nov. 1735, begr. 24. sep. 1736

Niels Janssen og Maria Morthensdatters barn: Det ser ut som om det er disse og deres etterkommere som bruker navnet Harris.

Boe Nielsen (Harris) døpt 5. mar. 1743, død 1825

Marthe Nielsdatter døpt 19. okt. 1740

Helene Maria Nielsdatter døpt 24. jan. 1742, død før 1752.

Jan Nielsen døpt 30. jun. 1745

Hans Nielsen Harris død før 29. aug. 1795

Alt iflg. kb. for Botne og skifter fra Holmestrand. Jeg har ikke funnet dåpen for den eldste Boe Nielsen og hans søster Anne Judithe og foreldrenes ekteskap så kanskje de bodde et annet sted før Holmestrand.

Hvor kommer "Harris" fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekeren er jeg ikke sikker på opphavet til, jeg har en mistanke, men da jeg bare bygger på en tynn indikasjon lar jeg det ligge til jeg har noe mer håndfast. (PS. En trykkfeil, han begraves 2. juli 1776), Men skulle jeg har rett, er han født i tid svært nær navnbroren fra Larvik.

Vedr. nevnte navnbror har jeg ikke bedre materiale å bygge på enn det du allerede har vist til (men jeg er heller ikke noen ekspert på Larvik og omegn)

Jeg legger inn her det jeg har fått referert tidligere om apotekeren:

I "Norges Apotek" under Holmestrand apotek (Hjort-Apoteket), 1799: Før dette apotek blev oprettet nevnes et par 'apotekere' som drev medisinutsalg i Holmestrand. Om dette forhold oplyser læge G.Graarud i sin bok 'Hlomestrand og omegn' at det i manntallet i anledning av ekstraskatten 1762 opføres i matr.no. 103 en 'Apoteker' seigneur Hans Jansen. Han nevnes også allerede i 1745 som fadder hos en Nils Jansen.

Fadderskapet gjelder Jan døpt 30. jun. 1745 (kb for Botne, Holmestrand kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn her det jeg har fått referert tidligere om apotekeren:

I "Norges Apotek" under Holmestrand apotek (Hjort-Apoteket), 1799: Før dette apotek blev oprettet nevnes et par 'apotekere' som drev medisinutsalg i Holmestrand. Om dette forhold oplyser læge G.Graarud i sin bok 'Hlomestrand og omegn' at det i manntallet i anledning av ekstraskatten 1762 opføres i matr.no. 103 en 'Apoteker' seigneur Hans Jansen. Han nevnes også allerede i 1745 som fadder hos en Nils Jansen.

Fadderskapet gjelder Jan døpt 30. jun. 1745 (kb for Botne, Holmestrand kirke).

Dette er helt korrekt, men han bodde i Moss på denne tiden. Kikk på hans 3 barn der, Lorentz døpt 20.11.1744, Anne Christine 14.03.1746 og Else 16.06.1748. (Nå er du på det sporet jeg nødig ville gå særlig videre på ennå, men et par "spennende faddere")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt korrekt, men han bodde i Moss på denne tiden. Kikk på hans 3 barn der, Lorentz døpt 20.11.1744, Anne Christine 14.03.1746 og Else 16.06.1748. (Nå er du på det sporet jeg nødig ville gå særlig videre på ennå, men et par "spennende faddere")

Takk Geir. Det spesielle er vel at barna brukte etternavnet Jansen som sønnen Lorentz her nevnt i tolleroversikten : "Jansen, Lorentz, født 1744. Forpaktningssocietets­visitør i Kragerø. Undertollbetjent sammesteds 1. jan. til 22. mai 1777 og derpå forflyttet til Rødtangen. Død før 11. juni samme år."

Gjensidig fadderskap og nær kontakt mellom apoteker og Niels Jansen og hans 2. hustru i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Geir. Det spesielle er vel at barna brukte etternavnet Jansen som sønnen Lorentz her nevnt i tolleroversikten : "Jansen, Lorentz, født 1744. Forpaktningssocietets­visitør i Kragerø. Undertollbetjent sammesteds 1. jan. til 22. mai 1777 og derpå forflyttet til Rødtangen. Død før 11. juni samme år."

Gjensidig fadderskap og nær kontakt mellom apoteker og Niels Jansen og hans 2. hustru i Holmestrand.

Dette får jeg ikke til å stemme, ved moren skifte (Ursula Paludan) 17.02.1781 levde Lorentz Jansen, har var syk og bodde i Drammen ifølge dette skiftet, Jeg fant ham heller ikke død i Hurum 1777. Ser etterpå at hans skifte var i Bragernes 03.04.1780, strengt tatt skulle dødsfallet da funnet sted mellom 18.01 (dato for morens død, han oppført som arving) og 03.04 i 1780 om skiftene er ført riktig. Men han er vel rask å finne.

Ja, han var rask å finne, begravet i Strømsøe 08.04.1780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså mye som kobler apoteker Hans Jansen til Niels Jansen selv om de ikke er brødre. Jeg får umiddelbart en feeling av fadderen Ole Jansen Backer (til Anne Christine) når jeg også ser på skiftte i Holmestrand etter Niels Jansens 1. hustru Maria Morthensdatter (Schott) og "andre" Jan Larsen Backer som er barnas nærmeste anhørende her på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Geir.

Ektefelle nr. 2 Petronelle volder meg problemer. To skifter i Larvik kan være henne, men i begge tilfeller er ektefellen Hans Nielsen og ikke Hans Jansen. Feilskrift eller ? En sønn Niels Hansen Harris og en datter uten navn nevnt gift med Friderich Schjelderup. Slektstavlen jeg la ut tidligere viser at dette ikke er Hans Jansen. http://digitalarkive...&merk=8941#ovre, men er det feil så er jo også alle etterkommerene plassert feil i tavlen.

Ps. Marie Schierven kalles i skiftet Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Geir.

Ektefelle nr. 2 Petronelle volder meg problemer. To skifter i Larvik kan være henne, men i begge tilfeller er ektefellen Hans Nielsen og ikke Hans Jansen. Feilskrift eller ? En sønn Niels Hansen Harris og en datter uten navn nevnt gift med Friderich Schjelderup. Slektstavlen jeg la ut tidligere viser at dette ikke er Hans Jansen. http://digitalarkive...&merk=8941#ovre, men er det feil så er jo også alle etterkommerene plassert feil i tavlen.

Ps. Marie Schierven kalles i skiftet Marthe.

Det er helt korrekt det du skriver, Hans Nielsen (kjøpmann) er ektemannen til Marie og Petronelle. Har jeg skrevet noe annet, så har det gått for fort i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Geir.

Da er det oppklart (navn i #26 var feil). Hans Jansen (bror av Niels) 47 år i skiftet i 1756 var da bortreist / på ukjent sted. Noen ektefelle eller barn sees ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Leif, det er mulig dette er helt klart for deg nå, men for oss som forsøker å følge tråden er det mange punkter som virker forvirrende. Kunne du være så vennlig å liste en kort oversikt over de kjente forfedrene til sjøkaptein Niels Boesen Harris (1770-1832), slik at det ikke oppstår ytterligere forvirring I fremtiden omkring disse..På forhånd takk ! Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Leif, det er mulig dette er helt klart for deg nå, men for oss som forsøker å følge tråden er det mange punkter som virker forvirrende. Kunne du være så vennlig å liste en kort oversikt over de kjente forfedrene til sjøkaptein Niels Boesen Harris (1770-1832), slik at det ikke oppstår ytterligere forvirring I fremtiden omkring disse..På forhånd takk ! Mvh Helge Berntsen

Jeg kan i første omgang ta mannslinjen, navnet er forøvrig vanligvis skrevet Harritz i de eldste forekomster av slektsnavnet,

Niels Boesen Harris - sønn av Karen Alexandersdatter Blom (Blume) og Boe Nielsen - sønn av Maria Mortensdatt (Schøtt) og Niels Jansen - sønn av Marthe Magnusdatter Bugge og Jan Hansen - sønn av Ragne Olsdatter Schierven og Hans Nielsen (fra Torstrand) - lenger bak har jeg ikke hold for noen påstand basert på samtidige kilder, men Leif kan sikkert supplere. Alle sidegrenene rekker jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre et forsøk på utvidelse av slektstavlen i #13.

For de eldste slektsleddene har jeg ingen tilføyelser, men nevner kort at Hans Nilssøns datter Margrethe Hansdatter 1677-1747 gift med Ellef Thomassen sine etterkommere vises i en oversikt på denne websiden http://home.online.n...ebo/Gunleik.htm - Hafsøen mfl.

Broren Hans Hanssøn sine etterkommere har jeg ikke jobbet med og viser til tavlen i #13 og drøftelsene mellom Geir Kamsvaag Berntsen og meg i de siste innlegg i tråden.

Den andre broren Jan Hanssøn -1724 gift med Martha Magnusdatter Bugge -før 1768, har jeg funnet mye om i kb for Botne og skifter for Holmestrand. 8 barn (1-8).

1. Magnus Janssøn 1715-før 16.des.1763 gift med Dorthe Tollefsdatter

2. Niels Janssøn 1718-1770 gift 1) med Maria Morthensdatter (Schøtt) 1704-1748. Barn:

Marthe Nilsdatter døpt 19.okt.1740 i Holmestrand (kb. Botne) gift med Johan Gotfried Müller

Helena Maria Nilsdatter døpt 24.jan.1742 i Holmestrand (kb. Botne) død før 1752.

Boe Nilssøn Harris døpt 5.mar.1743 i Holmestrand (kb. Botne) død ca 13.jun.1790 gift med Karen Alexandersen Blom 1750-1831. Barn: Niels Boesen Harris 1770-1823 gift med Anna Henrikke Schwingel, Karen Boesdatter Harris 1771-1865 gift med Claus Scavenius, Marie Boesdatter Harris 1775-1842 gift 1799 med Stephanus Maria Nicolai Rumi, Anne Judithe Boesdatter Harris 1776-1848 gift med Christopher Müller, Marthe Boesdatter Harris 1778-1852 gift med Peder Falkenberg, Bolette Boesdatter Harris 1779-1814 gift med Johannes Hieronymus Polti, Johanne Margrete Boesdatter Harris 1781-1828 gift 1800 med Rasmus Rasmussen Knap.

Jan Nilssøn døpt 30.jun.1745 i Holmestrand (kb Botne).

2. Niels Janssøn gift 2) 29.okt.1748 med Else Livia Jordbrech -etter 28.mai.1770. Barn:

Johannes Nilssøn døpt 30.sep.1749, død før 28.mai.1770

Maria Nilsdatter døpt 12.jan.1751, begr. 3.jun.1751

Hans Nilssøn Harris døpt 12.okt.1753, død før 29.aug.1795 gift med Anne Dorothea Falkenberg

Karen Nilsdatter

Ursula Maria Nilsdatter døpt 23.feb.1756 (trolig oppkalt etter Ursula Paludan som var gift med apoteker Hans Jansen).

Magnus Nilssøn døpt 3.apr.1755

Christen Nilssøn døpt 27.mai.1757

nn Nilssøn begr. 19.apr.1758 (dødfødt ?)

Det som sikkert har forvirret mange er dette at Maria Morthensdatter var gift med Niels Boesen før Niels Jansen. De hadde 7 barn:

Boe Nielsen døpt 19.jul.1723 i Våle, død før 1743. (Det var altså 2 stk Boe Nielsen (Harris)

Anne Judithe Nielsdatter døpt 1.nov.1725 i Våle

Morthen Nielsen døpt 24.mai.1727, begr. 1.sep.1728

Aase Maria Nielsdatter døpt 14..mai.1729, begr. 17.jul.1730

Aarsle Maria Nielsdatter døpt 7.okt.1731

Johanne Nielsdatter døpt 11.okt.1733, begr. 19.des.1733

Edvardt Arboe Nielsen døpt 10.nov.1735, begr. 24.sep.1736

3. Anne Jansdatter -etter 1768 gift med Gregers Winther

4. Karen Jansdatter

5. Margaretha Jansdatter

6. Hellena (Lene) Jansdatter gift med Carsten Dyhrhus

7. Marthe Jansdatter

8. Jan Jansen c1726-c1730

Med forbehold om feilskrift/tolkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre et forsøk på utvidelse av slektstavlen i #13.

For de eldste slektsleddene har jeg ingen tilføyelser, men nevner kort at Hans Nilssøns datter Margrethe Hansdatter 1677-1747 gift med Ellef Thomassen sine

Jeg tror jeg har noen kommentarer, men det må vente til imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Leif og Geir for oppklarende oversikter, og ja - her er det litt av hvert som kan skape forvirring. I slektstavlen i # 13 står det anført året 1706 ved siden av Nils Hanssøns første hustru Else Thomasdatter. Siden Nils døde I 1704 kan dette knapt være vielsesåret, med mindre det er forveksling med Nils fars dødsår, som også er 1704 ? Siden sønnen Hans er født I 1718 må vi vel konkludere at Nils Hanssøns dødsår er en feilskrift, og at vielsesåret er korrekt. Denne sønnen ble gravlagt 21/2-1785 I Larvik, og da er vel det også det korrekte dødsåret, ikke 1780 som nevnt andre steder I tråden. Ifølge slektstavlen i # 13 døde Boe Nilssøn, kjøpmann i Larvik, i 1790, ikke 1825 som er nevnt andre steder ? I Leifs oversikt er Jan Hansens sønn Niels født 1718, mens det andre steder fremgår 1711 ? Boe Nilssøns sønn Niels Harris er i samme oversikt oppført med dødsår 1823, mens det andre steder er oppført 1832 ? I slektstavlen i # 13 star det at Maria Mortensdatter er enke etter skipper Boe Nilssøn Hegdahl, mens Leif har henne oppført med ektemann Niels Boeson, som vel er det korrekte med henvisning til barnas navn. Det er vel like bra å få disse tingene korrekt når en først går så dypt i materien som en har gjort i denne tråden. Interessant er det I alle fall. Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektstavlen inneholder nok noen feil, ja.

Nils Hanssøn gift med Else Thomasdatter og senere Inger Christiansdatter Schurmann kan ikke ha dødd i 1704, men i alle fall etter 1718.

Jeg ser ikke at Hans Nilssøn f. 1718 er nevnt død/begr. annet enn 31.3.1785 (ikke 1780 eller 21.2.1785). Se kb http://www.arkivverk...y&idx_side=-185 31.3.1785 - 68 år gml.

Boe Nilssøn Hegdal fra Hegdal i Tjølling skal ha blitt født i 1651 og død i 1686 og er således for gammel til å kunne vært gift med Maria Morthensdatter hvis denne lenken her er korrekt på dette punkt http://www.villabali...r/p42.htm#i1450. Skiftene fra Holmestrand beviser vel at Niels Boeson er korrekt http://digitalarkive...&merk=3748#ovre.

Når det gjelder alder på Niels Jansen så er alder på han og hans brødre angitt i skifte her http://digitalarkive...&merk=5602#ovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med risiko for at det også er feil her også, så legger jeg ut kopi av Blom-slektstavlen fra samme bok om Familien KNAP i Norge av Hagb. Th. Knap

Beklager avkyttingen på venstre side. Se gjerme originalen i Bokhylla.

post-639-0-31091100-1372697772_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med risiko for at det også er feil her også, så legger jeg ut kopi av Blom-slektstavlen fra samme bok om Familien KNAP i Norge av Hagb. Th. Knap

Beklager avkyttingen på venstre side. Se gjerme originalen i Bokhylla.

Er nok redd det er en del feil årstall og flere manglende personer i denne oversikten også. Men som avtalt kommer jeg tilbake med kommentarer. Kanskje burde vi ta disse to slektene i "Genealogen", det står mye upresist i eldre genealogiske skrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif !

Jeg merket meg en person på tavlen i ditt innlegg nr 45, Tollinspektør Christian Norbye (1793-1884), vet du noe om hans opphav ?

Mvh

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan Erling!

Nordbye, Christian, født 27. juni 1793 på Asak ved Fredrikshald. Løytnant. Tolloppsynsbetjent i Tromsø 29. des. 1838. Avskjed 9. jan. 1869. Død i Christiania 17. april 1884.

http://www.google.no....48572450,d.bGE

Kan dette være åpen hans?

Høyre side:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Fødte og døpte 1793, side 128-129.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-68

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61011050578.jpg

1801-telling for 0116 Berg

Asaks Annex Nordbye Nordre Gd

1455 * Johan Friderik Mathiesen Huusbonde 55 Begge i 2det egteskab Bonde gaardmand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref innlegg 48. Det blir å blande litt, men jeg hadde ett skudd i blinde. Det jeg søker etter er opplysninger om Borger, Seilmager Christopher Norbye i Larvik, d 1801, g m Helene Olsdtr Glop, f 1749, d 1802, skifte i Larvik 6 Apr 1802. Denne Norbye karen har det vist seg svært vanskelig å finne ut av, håpet det kanskje kun vært en kobling til den Norbye som var nevnt ovenfor, men det er det ikke .

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider