Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Torbjørn Olsen fra Bergen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leit etter hvem far til min tippoldemor var. I dåpen i Domkirken den 16. april 1827 står det at faren var Torbjørn Olsen og moren var Anne Gurine Andreasdatter. Det var en Torbjørn Olsen fra Bergen som ble gift 21. 11.1816 i Avaldsnes kirke, hvor han ble viet til Anne Malene Olsen Østrim. Dette paret flyttet til Bergen, men tidspunkt vet jeg ikke. Dem fikk sitt første barn i 1817 Olai Amund Torbjørnsen. Anne Malene dør sannsynlig i 1826. Så om det da er denne samme Torbjørn som innleder et midlertidig forhold til Anne Gurine Andreasdatter er ikke godt å si. Så er det en Torbjørn Olsen som har et forhold til Anna Randine Andreasdatter. Hun fikk to barn datteren Karen der faren var Bersvend Iversen og en 27.02.1835, Jahn Ludvig Jahnsen med Jahn Ludolph Jahnsen (1802-1835). Da Anne/Marthe Malene Tobjrønsdatter, Karen Tobjørnsdatter og Jahn Ludvig settes på landet i 1836 blir Karen skrevet som Torbjørnsdatter, mens hun mest sannsynlig het Bersvensdatter, hadde nok en Torbjørn Olsen et forhold til moren Anne Randine. Da Anne Randine Andreasdatter dør i 23,10.1841 så står Torbjørn Olsen som hennes mann.

Da Marthe/Anne Malene konfirmeres 06.11.1842, da som Anne Malene og foreldrene blir oppgitt til å være Anne Malene Aamundsdatter og Torbjørn Olsen. Dette viser at det er den samme Torbjørn som gifter seg i Avaldsnes kirke i 21.11,1816, men moren kan ikke være Anne Malene, men Anne Gurine Andreasdatter? Eller er det en skrivefeil her? Eller ble Anne Malene født i 1826 før Anne Malene døde og ikke den som døpes i Domkirken 16.04.1827?

 

Mitt spørsmål er: Er dette en og samme Torbjørn Olsen og er han sønn av Ole Johannessen og Anna Torbjørnsdatter? Dette paret var fra Tysnes, men flyttet til Bergen etter at dem giftet seg. Familien står i ft for 1801 i Bergen.

 

Jeg har prøvt å finne ut av hvem denne Torbjørn var som ble far til min tippoldemor, men hittil har det vert meget vanskelig å identifisere han. Kan man ut fra faddrene til barna i første ekteskap finne ut av dette eller er det noen andre steder det står, t.d. da hans foreldre dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konfirmasjonen til Anne Malene Torbjørnsdatter

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514650372.jpg

 

Det blir oppgitt at Anne Malene er 16 år og at hennes foreldre er Torbjørn Olsen og Anne Malene? Er dette en feilskriving at det skal være Anne Gurine som var moren og ikke Anne Malene. Hvis hun virkelig var 16 år måtte hun vert født i 1826 og ikke 1827? Er det noe som ikke stemmer her?

 

Det barnet som døpes den 16. april i Domkirken i Bergen og som ble født 10. april heter Marthe Malene og foreldrene er Anne Gurine Andreasdatter og Torbjørn Olsen. Er den som komfirmeres i Manger den samme som denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig være moren til Anne Malene som dør 28. mars 1826 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070307640753.jpg

Denne Anne Malene Olsen er hustru til Torbjørn Olsen, men i 1826 er hun 52 år gammel, dvs at dersom dette er det samme paret som gifter seg i Avaldsnes kirke 21.11.1816 må hun ha vert 42 år, eller født i ca 1774?

 

Hvem var så foreldrene til hun som komfirmeres i Manger 6. november 1842?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.