Gå til innhold
Arkivverket

Hans Wintzensen og Dorthe Andersdatter


Atle Sj.
 Del

Recommended Posts

Hans Wintzesen f. 1739 - 1784 g. m. Dorthe Andersdatter 1738 - 1809. De ble vigd 28/6- 1772. Jeg mener de var fra Nordeide i Askvoll. Jeg søker deres foreldre , både Dorthe og Hans.

 

Har funnet en Wincentz Michelsen, han var marine soldat og bodde på Nordeide i Askvoll. Under tellingen i 1701 var han 24 år.

Videre fant jeg Vicent Michelsen g.m Zidzel Endresdatter, de ble vigd 22/7- 1708 i Askvoll. Hadde en sønn Michel f. 1708 og døde 11/11-1708.

 

Kan dette være samme familien? Håper at dere kan hjelpe.

 

Mvh

 

Atle Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har sjømilitær rulle fra 1749. Der er gutter ned i 1 års alder med. Vi finner ikke noen Hans Wincentsen under Nordeide. Vi finner ikke noen Hans Wintzensen i hele Askvoll i 1749!

 

Vincents Mikkelsen var på Nordeimind da han giftet seg i 1708 og fikk sønnen Michel. "Ikkje meir her" står det i Askvoll bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Nordeide i Fana det er snakk om. Hans og Dordi er omtalt i Fana bygdebok bd 4, s. 235. Foreldre til Hans var Vincent Amundsen f. ca 1696 d. 1772 og Kari Hansdtr. Hammasland, f. ca 1695 d. 1772. Dordi var innflytter, det står ikke hvor hun kom fra.

 

Hans' dødsfall http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANA1712&personpostnr=2813&merk=2813

 

Vielsen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1017&merk=1017#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror Dordi Andersdatter er datter av Anders Knutsen Øvste Mjelde (f.1700-døde 1739) og Marta Monsdatter Haugo (f.1705-død på Nordeide i 1765).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.