Gå til innhold
Arkivverket
Ole Arild Vesthagen

En slektskrets i Vang, Slidre og Land med opphav i garden Kattevoll i Vang i Valdres

Recommended Posts

Ole Arild Vesthagen

Jeg er etterkommer etter to brødre som brukte hver sin del av garden Vinjar i Nordsinni i Nordre Land på første halvdel av 1600-tallet, Knud Torgersen og Engebret Torgersen. Disse må ha vært sønner av Torger Høle i Vang i Valdres.

I årene 1656-1662 ble det ført flere rettsaker i Vang om delet mellom øvre og nedre Kattevoll. I disse sakene er det nevnt et stor antall personer i Vang, Slidre og Land som ser ut til å ha tilhørt en stor slektskrets med opphav i Kattevoll. Blant disse er barna til de to brødrene på Vinjar i Land.

I følgende slektsnotat har jeg skrevet av disse rettsakene og forsøkt å lage en oversikt over alle de involverte personene: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/13316-13317.pdf

Deres felles opphav må være i Kattevoll tilbake på 1500-tallet. Dessverre finnes det for få kilder bevart fra den tiden som kan gjøre det mulig å finne sammenhengen i denne slektskretsen.

Er det noen som har gode kunnskaper om slekter i Vang som kan bidra med noe utover det jeg har klart å finne ut av? Alle tilbakemeldinger er velkomne. Er det noe feil i det jeg har skrevet, så vil jeg gjerne få vite om det slik at det kan rettes. Og særlig er jeg interessert i eventuelle andre kilder som jeg ikke har klart å finne. Og da helst primærkilder med henvisning til hvor originalene befinner seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.