Gå til innhold
Arkivverket
Stian Høiset

Solum mini 1833-1843, fødte, navnekommenter

Recommended Posts

Stian Høiset

Hva er det presten skriver om Elias ved dåpen?

Skriften ellers er jo ikke så vanskelig, men jeg greier ikke å se hva statusen er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Nr. 38 Elias er født 12. februar 1836, hjemmedøpt 14. februar 1836 av madam Thomessen. Hjemmedåpen stadfestet i Solum kirke 23. mars. Han ble "rulleført" i Søelægd. Foreldre: Huusmand Gunnuld Svenningsen og Hustru Karen Christens Datter, Vabakken under østre Klyve.

Fadderne: Olava Olsd. af Porsgrund, Kirsten Andersd. Kaasa under østre Klyve, Jens Nielsen Bugten(?), Halvor Tjøstofsen ibid., Lars Ingebrigtsen ibid.

Jeg er usikker på hva du mener med "status" her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Høiset

Han ble "rulleført" i Søelægd.

Jeg er usikker på hva du mener med "status" her?

Tusen takk. Det var Søelægden jeg ikke skjønte. Hva vil det si å bli rulleført i Søelægd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Prestene var også manntallsførere samt ansvarlige for innskrivingen til det militære.

Vel av praktiske grunner ble derfor ofte guttebarn innført i de militære rullene allerede ved dåpen. "Søelægd" skulle tilsi at gutten - når den tid kom - skulle inn i det vi idag kaller marinen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.