Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre/fødsel til Margareta Amundsdotter ?

Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Denne profilen på Geni kan være av inntresse.

Her påstås det at Margreta Amundsdatter er født 28 Februar 1754 i Åsbräcka

Hennes oppføring i kirkeboken for Åsbräcka er denne:

post-1756-0-98114800-1374961372_thumb.jpg

Kilde: Åsbräcka C:2 (1730-1860) Bild 52 / sid 89 (AID: v44912.b52.s89, NAD: SE/GLA/13657)

Far er Asmund Persson i Fråstad og mor Ingeborg Nielsdotter

Om dette er korrekt gjenstår å se, mulig hun giftet seg her og flyttet så til Näsinge.

Skal se om det er mulig å finne henne utflyttet eller gift i Åsbräcka

Edit: Utflyttnings registeret starter ikke før 1790, så jeg får ikke kontrolert Utflytting fra Åsbräcka ettersom hun skal være gift omkring 1787, og hun fikk første barnet i 1788

Når det gjelder Mattis Nilsson, er han 49 når han dør, noe som tilsier at han er født omkring 1755.

Jeg sjekket kirkebøkene i Näsinge for perioden 1753-1758 uten å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattis Nilsson og Margreta Amundsdatter viet 12 Mars 1786 i Näsinge

post-1756-0-83650700-1374963393_thumb.jpg

Kilde: Näsinge C:2 (1753-1816) Bild 57 / sid 113 (AID: v412.b57.s113, NAD: SE/GLA/13414)

Desverre ingen inflyttning register før 1822 i Näsinge

Jeg finner en Enkemann Asmund Persson 62 år i Husforhør i 1777 ved Hansgården under Fråstad i Åsbräcka, men ingen spor etter datteren Margreta Amundsdatter

kilde: Åsbräcka AI:1 (1776-1834) Bild 9 / sid 9 (AID: v44905.b9.s9, NAD: SE/GLA/13657)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sent melding til administrator for den profilen hos Geni, så forhåpentligvis kan hun hjelpe til med å få stadfestet at det er riktig dame

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenn - Takk for at du tar del i mine søk ! Får håpe administrator i Geni kan avklare om dette er rett person. Håper inderlig at jeg en eller annen gang kan hjelpe deg igjen. Det er stort sett Østfold jeg har mest kjennskap til , pluss en del i Troms hvor min mor er født. Det er jo å hjelpe hverandre vi slekts interesserte her på forumet gjør, og burde gjøre ! Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Glenn - Er Geni et slekts program du kan/vil anbefale ? Og er det brukervennlig , lett å forstå ?Mvh Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni er ett arbeidsverktøy som kan være hendig når man står fast, men Geni er ikke noen kilde og skal behandles deretter.

Det er mye feil der som rettes etterhvert, men også mye riktig, så man må kontrollere selv at funn som er gjort der er riktig med primær kilder.

Personlig har jeg gode erfaringer med Geni, og å sette seg inn i det var eller ikke så vanskelig. Men dette kommer jo alltids ann på personen og vedkommens evne til å lære noe nytt.

Det å bruke Geni som det primære slekts program ville jeg ikke anbefale, men dette gjelder alle online løsninger. Geni er som nevnt arbeids verktøy, og hvor du kan komme i kontakt med andre som forsker i samme området som deg.

Har ikke noe problem med å anbefale Geni, under den forutsetning at det er ett sekundert verktøy for ditt arbeid, og at du er villig til at andre ser det du legger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider