Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Averøyeksperter? Knut Olsen Rånes f. ca. 1710 og Kirsti J. Folland

Recommended Posts

Hei,

Sier dette skiftet til Knut Olsen Rånes (f. ca. 1710 d. 1762 Rånes i Kvernes prestegjeld, Averøya) noe om hans opphav?http://arkivverket.no/URN:sk_read/24647/142/

Jeg har DNA-testet denne morfarslinja mi (Y-DNA) og er derfor veldig nysgjerrig på hvor den kom fra før den kom til Rånes. Vi har fått match med flere menn som skal ha samme stamfar - disse slektene var fra andre regioner i Norge og noe i utlandet f.eks Danmark.

Har noen av Averøyekspertene notert seg noe på denne Knut? Jeg vet han ble gift med Kirsti Jonsdatter. Det var en tråd i Digitalarkivet om ham også, der en rekke etterkommere ble nevnt. (Etterslekten kjenner jeg. Det er opphavet jeg er blank på.)

Spent på svar!

mvh Randi Hagen, Stange i Hedmark

Jeg tror ikke det, hvis ikke navnene på sølvtøyet som nevnes har noe med hans slekt å gjøre (Anders Rasmussen og Berete Hansdatter 1636 og 1626), men det kan også være kjøpt. Ellers nevnes skiftet etter Knuts første kone, Kari Eriksdatter, av 8/3 1740. Har du sjekket hva som kan stå der? Vergene for de umyndige barna kom fra morens slekt, eller var hennes svoger.

• 2 uker senere...

Takk for opplysningene, Svein Arnolf! Spennende med det sølvtøyet! :D

Har fått hjelp fra andre også og er fornøyd med svarene jeg har fått. Får skjerpe konsentrasjonen og komme gjennom noen skrifter. Har litt å jobbe med utover høsten. :)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.