Gå til innhold
Arkivverket

Torbjørn Olsen f 1792 i Bergen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har flere saker gående på Brukerforum, vedk hvem Torbjørn Olsen var. Først finner vi han da han gifter seg med Anne Malene Olsdtr Østrim i Avaldsnes kirke 21.11.1816, så får paret sønnen Olai Amund i 1817 og Johannes i 1823. Dette siste barnet dør samme år. I 1826 dør Anne Malene. 16. april 1827 finner det sted en underlig dåp i Domkirken i Bergen, hvor en pike ved navn Marthe Malene døpes. Fødselsdato oppgis til 10. april 1827 og at faren heter Torbjørn Olsen.

Det er trolig også den samme Torbjørn Olsen som innleder et forhold til Anne Randine Andreasdattsr. Dette paret blir kanskje aldri gift, men det oppgis da Anne Randine dør i 1841 at hun er kone av Torbjørn Olsen Lude. Jeg antar at etternavnet er feil skrevet og at det skal være Lande.

 

I noen sammenhenger dukker det opp at Torbjørn Olsen er livsslave, dette blir nevnt da barna han har ansvar for settes på landet i 1836. Han har da ansvar for begge barna til Anne Randine og barnet til Anne Gurine.

Da datteren Anne Malene Torbjørnsdatter konformeres i 1842 i Manger oppgis det at foreldrene er Anne Malene Olsdtr, og Torbjørn Olsen, morens navn er nok feilskrevet.

 

Det er nok flere kandidater til hvem Torbjørn Olsen kan være. Trolig er han sønn av Ole Johannessen Lande f. 1753 i Tysnes og Anne Torbjørnsdatter også fra Tysnes. Dette paret giftet seg i 1783 i Tysnes og flyttet umiddelbart etter vielsen til Bergen. Denne Torbjørn ble født i 1892. Dersom dette er korrekt var Torbjørn mye yngre enn sin kone Anne Malene Olsd. Østrim. Det går frem at hun døde 10 år etter inngåelsen av ekteskap med Torbjørn og da er det oppgitt et sted at hun var 49 og et annet at hun var 52. Hvis det er den Torbjørn jeg antar er hennes mann, da var han 18 år yngre, men det er ikke sikkert at det var uvanlig på den tiden?

 

Jeg ønsker å vite når Torbjørn Olsen døde og hvilke personer som var på hams skifte. Videre så ønsker jeg å vite når Ole Johannessen Lande døde (f. 1753). og hvem som stod på hans skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.