Gå til innhold
Arkivverket
Adele Goa

Oversettelse hjelp til englesk

Recommended Posts

Adele Goa

post-196-0-27754700-1374561243_thumb.jpgVil noen være så snill å oversette dette gravstein inskripsjonen til englesk?

LYKKELIG BARN

TIDLIG VELSIGNET

Min egen oversettelse gir ingen mening.

Takk på forhånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linda Wathne

Lucky child

Early blessed

Det å komme til Paradis tidlig var nok regnet for en stor velsignelse i gamle dager.

Mvh

Linda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Not 'Lucky Child' but 'happy child'. (Lucky betyr heldig)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Det kan vel i grunnen bety begge deler. I utgangspunket er lykkelig glad eller tilfreds (happy, content in English), men jeg har også hørt ordet lykkelig brukt i en sammenheng der betydningen er nærmest synonymt med heldig eller gunstig (lucky or favorable).

Anyway; like Grete, I would also translate the transcription as Happy Child, Early blessed. In face of death, joining God in heaven was a blessing and the ultimate destination of the mortal life for any devout Christian. So while the inscription may seem inappropriate in some contexts, in a religious context it makes sense.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Adele Goa

Mange takk, Linda, Grete og Ken.

Jeg hadde oversatt det riktig, men det gjorde ingen mening for meg før du forklarte det i sammenheng. Takk til deg jeg nå forstår det. Jeg vil forlate en oversettelse på kirkegården kilder slik at neste person som stiller spørsmål denne innskriften slipper å se langt etter et svar.

mvh

Adele

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.