Gå til innhold
Arkivverket
Hilde Regine Jarlum Rayani

Niels Arnessen Kovigen Mørefjær Ca 1758 og sønnen Arent Andreas Nielsen f. Nov 15 1799 i Tromøy

Recommended Posts

Hilde Regine Jarlum Rayani

Hei!

Håper det er noen der ute som kan hjelpe....

Jeg har overtatt alle mine farfars notater over slekten og prøver å dobbeltsjekke/kvalitetssikre alle opplysninger.

Min tipp- tipp-tipp-tipp-tipp - bestefar (7 generasjoner) var Niels Arnessen Kovigen Mørefiær fra Tromøy.

Jeg ser at min farfar har oppført Anne Marie Savbakk f. 1776 i Saugbakken, Savbakken u/ Mørefjær som Hustru nr. 2 til Niels Arnessen Kovigen Mørfjær. De ble trolovet Feb 11 1798 i Tromøy. De ble gift i Tromøy Jan 7 1799.

Hustru Nr. 1 Var Karen Rasmusdatter Hauseland som døde i 1797.

Det er ikke nevnt hvem som er mor til Arent Andreas Nielsen, men siden Karen Hauseland døde i 1797 og Arent Andreas Nielsen ble født i 1799 så går jeg ut i fra at Anne Marie Savbakk var hans mor.

Jeg fant dåpsattesten http://www.arkivverk...70614640492.jpg

og der ser det ut som for meg at det står Ana Marie Andersdatter -Buresund?........ Fint om noen kan lese dokumentet og gi meg en tilbakemelding på det som står - at jeg har lest riktig.

Så jeg ble plutselig veldig i tvil her. Trenger litt hjelp fra noen som vet litt mere om området, stedene, familiene, historie osv.

Mitt spørsmål er som følger: Er Anna Marie Savbakken og Ana Marie Andersdatter nevnt i dåpsdokumentet.....samme Person?

Jeg har hørt at Savbakken/Saugbakken var et sted i Tromøy. Stemmer dette?

Far til Anne Marie Savbakken skal visstnok være Anders Simonsen Savbakken f 1747 og Mor Birthe Kirstine Andersdatter Hastensund ifølge farfars notater. - Jeg er ikke kommet så langt i prossessen med kvalitetssikring av slekten så det kan jeg ikke bekrefte på det nåværende.

Farfars Notater:Niels Arnesen Kovigen Mørfjær

Husmann med jord og styrmann.

32. Niels Arnesen Kovigen eller Mørfjær, husmann med jord og styrmann. Dpt. 15.10. 1758 i Tromøy. Kf. 12.1.1771 i Moland. Død ca. 15.2.1804 i Tromøy (kb. 1800-1808 mgl.) Død på Skare i Tromøy iflg. skifte. Far Arne Olsen Mbrfjær.

Gift

1) 10.11.1784 i Tromoø med Karen Rasmusdatter Hauseland, f.2.12. 1758 i Fjære, død 23.9.1797 i Tromøy, dtr. av Rasmus Johansen Hauseland og Elisabeth Torgrimsdatter fra Munkesøod som ble gift i Fjære 5.1.1755.

2) 7.1.1799 i Tromøy med Anne Marie Savbakken. Trol.11.2.1798.

Barn (i 1804)

I. 1) Elisabeth Sophie Nielsdatter, 12 år i 1804, 11 år i 1801.

2) Gunvor ("Gumbor") Marie gravlagt 21.1.1796, 1 1/4 år gral.

II. 3) Bernt d.e. Arent Andreas Nielsen, 5 år i 1804, 1 år i 1801

4) Karen Marie Nielsdatter, døpt 21.2.1802.

Niels Arnesen var iflg. skifte etter moren på sjøreise til Vest-Indien. Han kjøpte 26.11.1783 i Mørfjær 9 49/168 ksk. for 536 rd., hvilket var farens eiendom, som ved dennes død var utlagt til fremmede. I 1801 bodde han som 54. familie på Barbo, han var da husmann med jord og matros. Brukte også 2 1/4 ksk. i Østre Skare i Tromøy, som etter hans død ble innløst av odelsberettigede. Han etterlot sin familie i små kår, slik at enken under boets oppgjør måtte selge forskjellige effekter for å ha til underhold til seg og sine barn. Boets løsøre innbragte ved auksjon 19 rd. 17 sk. Dessuten hadde enken solgt effekter for 18 rd. 1 mk. Gjelden oversteg formuen med over 100 rd.

Arent Andreas Nielsen:

f. 15 Nov 1799 Tromøy

Døpt 21 Nov 1799 Tromøy : http://www.arkivverk...70614640492.jpg

Konfirmert: Apr 24 1814 i Tromøy

kilde:( Digitalarkive)t: Folketelling 1865 for 1601 Trondhjem kjøpstad :

Husstandsmedlemmer : Husstand 01

Arnt Nilsen + kone

Alder: 66

Fødselsdato: 1800 beregnet

Fødested : Arendal

Familiestilling: Husfader

Yrke: Marketenstern

Notater:

Skipper og handelsborger i Trondhjem.

Arent Andreas Nielsen tok skipperborgerskap i Trondheim 17.8. 1829.

Han førte skonnerten ?Familiens Håb? Reder: Corn. Petersen.

Han tok også handelsborgerskap 28.11.1836 i Trondheim og nedsatte seg som vertshusholder (Marketenter) i Sandgatea nr. 77 i 1844.

Senere, 16.1.1856 , kjøpte han Tordenskjoldsgt. nr. 17 for 900 spd. av jekteskipper Johannes Fjerem

På forhånd tusen takk til de som har opplysninger som kan bringe meg videre i prossessen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.