Gå til innhold
Arkivverket
Bjørnar Duun

Frøvarp NT, 1664-manntallet

Recommended Posts

Bjørnar Duun

Hei!

 

Hva er det egentlig som framkommer om gården Frøvarp i dette dokumentet? (Høyre side)

Jeg ser at det blant annet står hvem som er oppsitter. Er det Hans, 40 år det står? Hva står i kolonnen bak? Hvorfor står det "Ødegaarder" som overskrift?

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Namdal prosti, Prestemanntall 34 (RA/EA-4070/J/Ja/Jab/L0034), 1664-1666, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Sogneprestenes manntall

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...ad/ft/35530/30/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51005203031.jpg

 

Er takknemlig om noen kan hjelpe meg her!

 

 

EDIT: legger til 1701 også, da jeg lurer på om det kanskje er samme mannen?

Kildeinformasjon: Inderøy fogderi, Namdal fogderi, Manntall 15 (RA/EA-4070/J/Jb/L0015), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Manntallet 1701. Manntall mangler for Stjør- og Verdal fogderi.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...d/ft/38462/102/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...41010282108.jpg

 

mvh. Bjørnar Duun

bj-duun.priv.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

1664: Gården Frøuarp (2 øre), oppsitter Hans, 40 Aar. Ingen sønner nevnt, men en tjenestedreng, Olluff Ellingssen, 30 Aar.

1701: Frøvarp, oppsittere Hans Pedersøn, 86 og Hans Hansøn, 29. En tjenestedreng, Tarald Joensøn, 12.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Hvorfor står det "Ødegaarder" som overskrift?

 

Det er et skatteteknisk begrep, jf. gårdklasser i Norsk historisk leksikon. At en gård kalles ødegård i denne sammenhengen, trenger ikke bety at den hadde vært en økonomisk og/eller demografisk ødegård.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

EDIT: legger til 1701 også, da jeg lurer på om det kanskje er samme mannen?

 

De to manntallene brukt alene og basert på navnelikhet er ikke nok til å konkludere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

1664: Gården Frøuarp (2 øre), oppsitter Hans, 40 Aar. Ingen sønner nevnt, men en tjenestedreng, Olluff Ellingssen, 30 Aar.

1701: Frøvarp, oppsittere Hans Pedersøn, 86 og Hans Hansøn, 29. En tjenestedreng, Tarald Joensøn, 12.

 

Takk så mye! Jeg greide bare å tyde bruddstykker av dette, så det var kjekt å få hjelp med tyding her!

 

Det er et skatteteknisk begrep, jf. gårdklasser i Norsk historisk leksikon. At en gård kalles ødegård i denne sammenhengen, trenger ikke bety at den hadde vært en økonomisk og/eller demografisk ødegård.

 

Takk for den oppklaringen og linken! Det har slik jeg skjønner det da antakelig ikke noe å gjøre med gårdens beskaffenhet i tidligere tider å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

De to manntallene brukt alene og basert på navnelikhet er ikke nok til å konkludere.

 

Nei, det at det bodde en Hans der i 1664 og en Hanssøn i 1701 er vel ikke mer enn nok til å konkludere med at en familierelasjon kan være en mulighet. Det er ikke egentlig familierelasjonen jeg er ute etter heller her, da mi ega slekt kommer inn i bildet på denne gården først senere. Men det er interessant i forhold til gårdshistorien å se hvor langt tilbake det har vært folk der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Jeg maser litt enda mer! I kirkeboka for Fosnes finner jeg i 1756 født et tvillingpar som het Niels og Martha Ingebrtesen. I 1757 står det også noe om dem: (Ved Vig kirke, com 68, til venstre)

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A01 (1751-1783), Kronologisk liste 1757, side 134-135.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16469&idx_id=16469&uid=ny&idx_side=-69

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070928650231.jpg

 

Døde de, eller hva står det?

 

Nok en gang takknemlig om noen kan hjelpe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Ja, tvillingene døde:

 

Begravet Niels Jngebrigtsøn og Martha Jngebrigtsdatters tvillinger, fra Frøvarp, æt. Mens. 4.

 

De var altså 4 måneder gamle da de døde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Ja, tvillingene døde:

 

Begravet Niels Jngebrigtsøn og Martha Jngebrigtsdatters tvillinger, fra Frøvarp, æt. Mens. 4.

 

De var altså 4 måneder gamle da de døde.

 

Tusen takk!

 

Jeg burde lære meg å tyde slik skrift, for dette er interessant;) Kjekt å få hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.