Gå til innhold
Arkivverket

1 åndelig karamell til den som kan lese denne for meg...


Stine S. Toverud
 Del

Recommended Posts

Hei hei.

 

Har funnet ut at Marie Ulrikke Stenmark giftet seg med Johan Martin Jensen i 1850. Resten er ganske uklart...

 

Kan du hjelpe meg med å lese resten av det som står på bildet?

 

Brudgommens tittel?

 

Brudens fødested? Stemmer det at det står "Født i Sverige, innflyttet fra Berg"?

 

På side 2, hva står i rute nr 3, 4 og 7 ?

 

Takk for all hjelp.

post-4027-0-05034900-1375805790_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For å gjera jobben enklare for dei som skal lesa, er det best om du legg inn permanente side- eller biletlenkjer, så ein kan bla litt i kyrkjebøkene for å jamføre handskrifta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det sagt, som ei påminning til seinare, her er det eg les føringane som:

 

Johan Martin Jensen, Ungkl: / og Matros og / Pigen Marie Ulrikke Steenmark | føde- og opphaldsstad: Frhald / fød i Sverig / Indfl. fra Borg | alder: 25 / 28. | far til brudgomen: Jens Andersen | | trulovarane: Garver Lars Alsen og Handelsmd. Hans Jacob Nilsen | lysingsdagane: 2, 9de og 16 Juni 1850. | forlanga av: Af Brudgommen personlig | vaksinasjon: Han vaccineret 12 Juni 1827 af Mdm Larsen, hun iflg. Præsteattesten. | - | - | merknad: Bægge tilforn ugifte

 

Usikker på om det er Berg eller Borg det står om brura, det er sikkert betre å sjå om ein får dei permanente lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skal huske på det til neste gang. Men nå har du løst denne gåten for meg :)

 

Har nettopp sett en konspirasjonsdokumentar om Shakespeare, og lurer på om det er noen spesiell grunn til at Brudens far ikke er nevnt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, eg hadde ikkje lagt for mykje i det, det kan koma av at opplysaren ikkje visste det/var sikker på namnet. Om det er brudgomen som har gjeve opplysingane til protokollføraren, er det ikkje sikkert han visste namnet på faren til sin utkåra, eller ho sjølv for den del.

 

For å seia som ei jente her frå dalen sa då jordmora spurte om faren: "Frå skogen kom 'n å åt skogjè strauk 'n".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamledager altså....

 

Forresten: Var det vanlig at brudgommen forlangte giftemålet personlig?

og det med at begge "tilforn" ugifte, betyr det bare at de var ugift fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.