Gå til innhold
Arkivverket

USA Emirgrant og folketelling i Usa


Rita Lindbye
 Del

Recommended Posts

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg. Min oldemor, hadde en bror som emigrerte til USA. Vet ikke helt når men tror det var på begynnesen av 1900, kanskje før. Navnet hans er Alexsander Johannessen, født på Nes i Hedmark i 1866. Om det hjelper vet jeg ikke, men mors navn er Anna Maria Fredriksdatter, hun er også ifra Nes på Hedmarken. Det er ikke mye info, men noe.

Har også vært i kontakt med sjømanns kirken i USA, men de har ikke lenger noe dokumentasjon på emigranter som kom.

 

På forhånd takk.

 

Mvh Rita :)

 

Fins det noe folketelling i USA, fra tidlig 1900 tallet. Tenkte om det var mulig å finne han der og eventuelt om han fikk familie i USA. Er det noe sånne steder i Usa. Riksarkiv eller statsarkiv?

 

På forhånd takk.

 

Mvh Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På digitalarkivet under emigranter fant jeg

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930

74870 Oslo 4159 1888 Aug. 17 Alexander Johannessen m u Maskinist 24 Fr.stad Chicago 4164 Norsk Psd: 154.50 Rollo

Alder er her oppgitt til 24 år.

Ved søk på navnet ser jeg at han er utflyttet fra Nes, Hedmark 21. april 1886 - alder 20 år.

Håper dette er til hjelp og at det er riktig Alexander.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svaret Ragnhild.

Og tusen takk for hjelpen.Det kan virke som at det er han jeg leter etter. Har jo selv vært inne å sett men fant han ikke,

kanskje for at det sto oppført Fr.stad isteden for Nes og da så jeg ikke så nøye på det. Men alder på 20 passer og han var ugift.

Så var det veien vidre da. Hvordan går man da frem? Håper det at det greit at jeg spørr!?

 

Mvh Rita

 

Hei

På digitalarkivet under emigranter fant jeg

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930

74870 Oslo 4159 1888 Aug. 17 Alexander Johannessen m u Maskinist 24 Fr.stad Chicago 4164 Norsk Psd: 154.50 Rollo

Alder er her oppgitt til 24 år.

Ved søk på navnet ser jeg at han er utflyttet fra Nes, Hedmark 21. april 1886 - alder 20 år.

Håper dette er til hjelp og at det er riktig Alexander.

 

Hei. Takk for svaret Ragnhild.

Og tusen takk for hjelpen.Det kan virke som at det er han jeg leter etter. Har jo selv vært inne å sett men fant han ikke,

kanskje for at det sto oppført Fr.stad isteden for Nes og da så jeg ikke så nøye på det. Men alder på 20 passer og han var ugift.

Så var det veien vidre da. Hvordan går man da frem? Håper det at det greit at jeg spørr!?

 

Mvh Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita

Du kan forsøke US Federal Census, disse folketellingene har vært svært nyttige i min egen slektsforskning.

Siden bestemmelsesstedet er Chicago kan du også se på immigrasjon både fra Canada og gjennom Ellis Island.

Lykke til

Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne? Alexander J. melte flytting 21.4.1886 fra Nes til Amerika, ankomst NY 13.06.1886 kan jo passe.

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Alexander Johannessen

Name: Alexander Johannessen Arrival Date: 13 Jul 1886 Birth Date: abt 1861 Age: 25 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Norwegian Place of Origin: Norway Port of Departure: Glasgow, Scotland and Moville, Ireland Destination: United States of America Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Ethiopia Search Ship Database: Search the Ethiopia in the 'Passenger Ships and Images' database

 

Mvh Else Edvinsen Granum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Tusen takk for hjelpen, det setter jeg stor pris på. Har snart trålet gjennom all tenklig kirkebøker og nett. men finner ikke noen ting. Da er det godt å få svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg er veldig fersk i detter her, så vet ikke helt hvor jeg skal leter. Så all hjelp tas imot med takk. Tilbake til saken, han er født 12 juli i 1866 på Nes. Men hvordan går jeg frem på familysearch.org?

 

Mvh Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare tenker på folketellingene, ligger de her.

https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&recordType=Census&countryId=1

Problemet er at det er mange med samme navn, og i folketellingene er kun ca. f.år. registrert.

Folketell. 1900 er mest pålitelig, da er også f.måned oppgitt, men spørsmålet er hvordan man kan få bekreftet at det er riktig person.

Innvandringen til USA ville nok ha vært det sikreste, men så langt tilbake i tid står det ofte hverken f.dato eller bosted i Norge.

 

Ellers kan man gå inn på familysearch.org, trykke Search og legge inn det man leter etter.

F.dato er noen ganger oppgitt ved dødsfall, men langt ifra alltid - sjelden hvis han døde tidlig.

Du må bare prøve deg frem.

 

Jeg har sjekket litt på Ancestry, men foreløpig med null resultat.

Kan han ha brukt et annet etternavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er det vi ikke vet. Han var halvbror til min oldemor, så om han brukte navn til hennes far er kanskje en mulighet. Men det vet vi altså ikke, og alt info gikk tapt ved min bestefar bortgang. Men jeg kan gå inn å se på de ledetrådene du har kommet med, og takk for dem forresten.

 

Mh Rita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ha vært greit å vite foreldrenes navn og stedet han bodde på på Nes.

 

Kanskje han brukte det stedsnavnet som etternavn. Det var det mange som gjorde.

Ved dødsfall står noen ganger en av foreldrene nevnt - farens navn eller morens pikenavn - hvis man er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander Johansen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 12 July 1866 christening: 5 August 1866 , NES, HEDMARK, NORWAY residence: 1866 Nes, Hedmark, Norway

  • father: Johannes Andersen
  • mother: Anne Marie Frederiksdr

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1852-1886), Fødte og døpte 1866, side 107.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8848&idx_id=8848&uid=ny&idx_side=-111

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070122310304.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.