Gå til innhold
Arkivverket
Dag Aage Løkke

Hvilken menighet i Kristiania tilhørte Bankplassen omkring 1900?

Recommended Posts

Dag Aage Løkke

Her er Barbra Ring og Thorvald August Kirsebom i FT 1900:

http://digitalarkive...erk=112388#ovre

De bor da på Bankplassen 1 i Kristiania, sammen med sin lille datter Gerda på 9 år.

Jeg lurer på når de kom flyttende dit? De kom antakelig fra Kristiansand. (Gerda er født i Kristiansand i 1891.)

Jeg har lett i de nærliggende kirkebøker, men er ikke sikker på hvilken menighet Bankplassen tilhørte på den tiden.

Var det Vår Frelsers kirke, Trefoldighet, Johannes - eller Garnisonskirken? Jeg har ikke funnet dem under innflyttede.

Se også spørsmål 2 i denne lenken: http://www.disnorge....ic.php?t=118481

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Bankplassen, sentrum, avgrenset av Kirkegata, Kongens gt. og Myntgata. Både Kirkegata og Kongens gt. hører til Vår Frelsers/Domkrk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Tusen takk, begge to!

Jeg har oversikten fra 1899, men fant ikke Bankplassen der. (Dette burde jeg ha fortalt, Kari, men takk likevel!)

Og så burde jeg selvsagt ha sjekket hvilke gater som omkranser Bankplassen og sett etter dem i oversikten fra 1899.

Jeg ser på dagens Oslokart at de eiendommene som har adresse "Bankplassen" ligger langs nordsiden av plassen.

De andre gatene rundt plassen er de tre som Berit nevner, men bare to av dem er å finne på 1899-oversikten (ikke Myntgata).

Det er da likevel ingen tvil om at hele dette området tilhører Oslo domkirkes menighet, eller Vor Frelsers menighet som den het den gang.

Men om jeg finner innflyttingen i siste halvdel av 1890-tallet, er en helt annen sak. Finnes det andre muligheter enn kirkebøkene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.